Dorobek artystyczny

28
Czerwiec
2019
19:06

JAK WAM SIĘ PODOBA

PREMIERA SPEKTAKLU WILLIAMA SZEKSPIRA „JAK WAM SIĘ PODOBA” PRZYGOTOWANA Z ZESPOŁEM TEATRU WYBRZEŻE,  W REŻYSERII KRYSTYNY JANDY, WYSTAWIANA W TEATRZE SZEKSPIROWSKIM W GDAŃSKU

William Shakespeare
JAK WAM SIĘ PODOBA
Przekład: Stanisław Barańczak
Reżyseria: Krystyna Janda
Scenografia: Magdalena Gajewska
Kostiumy: Dorota Roqueplo
Muzyka i opracowanie muzyczne: Mateusz Dębski
Ruch sceniczny: Emil Wesołowski
Reżyseria świateł: Katarzyna Łuszczyk
Asystent reżysera: Jerzy Gorzko
Inspicjent: Jerzy Kosiła

W spektaklu występują: Katarzyna Dałek, Magdalena Gorzelańczyk, Małgorzata Oracz, Agata Woźnicka, Piotr Biedroń, Jerzy Gorzko, Michał Jaros, Maciej Konopiński, Jacek Labijak, Krzysztof Matuszewski, Marcin Miodek, Jakub Nosiadek, Grzegorz Otrębski, Jarosław Tyrański

 

Czytaj więcej

26
Maj
2019
11:05

JAK WAM SIĘ PODOBA

W piątek, 28 czerwca o godzinie 19.00 w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim odbędzie się premiera spektaklu Teatru Wybrzeże – JAK WAM SIĘ PODOBA Williama Shakespeare’a w reżyserii Krystyny Jandy.

William Shakespeare

JAK WAM SIĘ PODOBA

Przekład: Stanisław Barańczak

Reżyseria: Krystyna Janda

Scenografia: Magdalena Gajewska

Kostiumy: Dorota Roqueplo

Muzyka i opracowanie muzyczne: Mateusz Dębski

Ruch sceniczny: Emil Wesołowski

Reżyseria świateł: Katarzyna Łuszczyk

Asystent reżysera: Jerzy Gorzko

Inspicjent: Jerzy Kosiła

 

W spektaklu występują: Katarzyna Dałek, Magdalena Gorzelańczyk, Małgorzata Oracz, Agata Woźnicka, Piotr Biedroń, Jerzy Gorzko, Michał Jaros, Maciej Konopiński, Jacek Labijak, Krzysztof Matuszewski, Marcin Miodek, Jakub Nosiadek, Grzegorz Otrębski, Jarosław Tyrański

 

Czytaj więcej

29
Styczeń
2019
03:01

HRABINA -Opera Bałtycka w Gdańsku - plakat 2019

zobacz więcej zdjęć (129)

HRABINA

Krystyna Janda reżyseruje “Hrabinę” Moniuszki w Operze Bałtyckiej. Premiera 5 maja

W Roku Moniuszkowskim Opera Bałtycka wystawi “Hrabinę” Stanisława Moniuszki do libretta Włodzimierza Wolskiego. Prace nad spektaklem już trwają, znamy też obsadę. Reżyserii podjęła się Krystyna Janda.

W tym roku przypada dwusetna rocznica urodzin Stanisława Moniuszki, twórcy polskiej opery narodowej. Sejm RP ustanowił więc 2019 Rokiem Stanisława Moniuszki i w całym kraju odbywają się kulturalne wydarzenia upamiętniające wybitnego kompozytora, dyrygenta, organisty, pedagoga i dyrektora Teatru Wielkiego w Warszawie. [Na stronie internetowej moniuszko200.pl, można znaleźć m.in. kalendarz wydarzeń rocznicowych, encyklopedię wiedzy o kompozytorze oraz materiały edukacyjne.]

Czytaj więcej

16
Maj
2018
18:05

MÓJ PIERWSZY RAZ, reż. Krystyna Janda - plakat. Teatr Polonia - premiera 6 września 2018. Fot. Krzysztof Opaliński

zobacz więcej zdjęć (21)

MÓJ PIERWSZY RAZ

Ken Davenport
MÓJ PIERWSZY RAZ

Data premiery: 6 września 2018

Przekład: Małgorzata Semil
Reżyseria i adaptacja: Krystyna Janda
Kostiumy: Krystyna Janda i Małgorzata Domańska
Scenografia: Małgorzata Domańska
Ruch sceniczny: Emil Wesołowski
Visuale: JAJKOFILM NOIŃSKA II MAŚLEJAK
Producent wykonawczy i asystent reżysera:Ewa Ratkowska
Obsada:
Natalia Berardinelli, Agnieszka Krukówna, Mirosław Haniszewski/Kamil Maćkowiak, Antoni Pawlicki

Czytaj więcej

02
Styczeń
2018
14:01

ZAPISKI Z WYGNANIA plakat

zobacz więcej zdjęć (37)

ZAPISKI Z WYGNANIA

SABINA BARAL

ZAPISKI Z WYGNANIA

Adaptacja: Magda Umer i Krystyna Janda

Reżyseria: Magda Umer

Wykonanie: Krystyna Janda, zespół muzyczny pod kierunkiem Janusza Bogackiego

Współpraca: Muzeum POLIN i Teatr Żydowski

Premiera: 9 marca 2018 r., Teatr Polonia – Duża Scena

Czytaj więcej

15
Lipiec
2017
23:07

POMOC DOMOWA - plakat 2017. Fot. Krzysztof Opaliński

zobacz więcej zdjęć (27)

POMOC DOMOWA

Autor: Marc Camoletti

Premiera – 9 września 2017

Reżyseria: Krystyna Janda
Tłumaczenie: Bartosz Wierzbięta
Scenografia: Maciej Maria Putowski
Kostiumy: Tomasz Ossoliński
Światło: Katarzyna Łuszczyk
Asystent scenografa: Małgorzata Domańska
Producent wykonawczy i asystent reżysera: Jan Malawski

Obsada: 

Krystyna Janda, Katarzyna Gniewkowska, Barbara Wypych/Małgorzata Kocik, Krzysztof Dracz, Mirosław Kropielnicki

Czytaj więcej

09
Grudzień
2016
10:12

Lekcje stepowania - Och-Teatr - plakat - 2016. Fot. Krzysztof Opaliński

zobacz więcej zdjęć (51)

LEKCJE STEPOWANIA

Richard Harris
Czas trwania: 120 minut, 1 przerwa
Data premiery: 20 grudnia 2016
Reżyseria: Krystyna Janda
Przekład: Elżbieta Woźniak
Scenografia: Maciej Maria Putowski
Asystent scenografa: Małgorzata Domańska
Kostiumy: Krystyna Janda i Małgorzata Domańska
Światło: Katarzyna Łuszczyk
Choreografia: Anula Kołakowska
Opracowanie muzyczne: Krzysztof Jaszczak
Producent wykonawczy i asystent reżysera: Alicja Przerazińska

Obsada: 

Izabela Dąbrowska, Anna Iberszer, Joanna Moro, Elżbieta Romanowska, Krystyna Tkacz, Maria Winiarska, Zofia Zborowska, Katarzyna Żak, Kamil Maćkowiak i Alicja Przerazińska oraz Jan Malawski (głos)

Bohaterami spektaklu są uczestnicy kursu stepowania. Każda z postaci uczęszcza na lekcje z innego powodu, przychodzi z własną opowieścią, osobowością i temperamentem. Sztuka Harrisa grana była na wielu europejskich scenach, a w latach 90. powstał film, w którym główną rolę zagrała Liza Minnelli. Przedstawienie łączy komedię z wątkami obyczajowymi i dużą dawką tańca. Krystyna Janda wraca do reżyserii tego spektaklu po 11 latach. W 2005 r. wyreżyserowała „Lekcje stepowania” dla Teatru Powszechnego w Łodzi.

Czytaj więcej

05
Kwiecień
2016
16:04

Matki i synowie -plakat

zobacz więcej zdjęć (48)

MATKI I SYNOWIE

Data premiery: 28 kwietnia 2016
Reżyseria i rola Pani Gerard

Wielokrotnie nagradzana sztuka, grana z powodzeniem na Broadwayu. Matka nieżyjącego Andre odwiedza Michaela – byłego partnera swojego syna. Kobieta jest pełna nienawiści i uprzedzeń. Nie może przyjąć do wiadomości, że jej syn był gejem. Sercem spektaklu jest konflikt między matką a dawnym partnerem syna, jego nowym towarzyszem i wychowywanym przez nich dzieckiem. Ważne. Aktualne. Wzruszające. Bezkompromisowe. O tolerancji.

Czytaj więcej

08
Styczeń
2016
17:01

Udając ofiarę

Czas trwania: 110 minut, 1 przerwa
Data premiery: 8 stycznia 2016
Tłumaczenie: Agnieszka Lubomira Piotrowska
Reżyseria: Krystyna Janda
Światło: Katarzyna Łuszczyk
Scenografia: Joanna Maria Kuś
Dźwięk: Michał Tatara
Asystent scenografa: Małgorzata Domańska
Producent wykonawczy i asystent reżysera: Jan Malawski
Asystentka producenta wykonawczego: Doda Szacka

Czytaj więcej

03
Wrzesień
2015
19:09

Maria Callas. Master Class - plakat - Och-Teatr 2015

zobacz więcej zdjęć (49)

Maria Callas. Master Class

Tłumaczenie:Elżbieta Woźniak
Reżyseria: Andrzej Domalik
Konsultacja wokalna: Joanna Cortes
Scenografia i kostiumy: Krystyna Janda i Andrzej Domalik
Światło: Andrzej Domalik i Waldemar Zatorski
Projekcja multimedialna: Paweł Szymczyk
Asystent scenografa i kostiumologa: Małgorzata Domańska
Producent wykonawczy i asystent reżysera: Alicja Przerazińska

Obsada:

Krystyna Janda, Agnieszka Adamczak/Marta Wągrocka, Anna Patrys/Jolanta Wagner, Rafał Bartmiński/Tadeusz Szlenkier/Mateusz Zajdel, Mateusz Dębski, Michał Zieliński

Czytaj więcej

06
Czerwiec
2015
20:06

Raj dla opornych

Proszę Państwa, kiedy kilka lat temu wybrałam tekst pani Rimhl „ Seks dla opornych” do realizacji, tekst dedykowany przeze mnie dwójcie aktorów pani Dorocie Kolak i panu Mirosławowi Bace, nie spodziewałam się aż takich przyjaźni z Widzami i tylu spektakli, tak żywych, emocjonalnych reakcji …bywa,  głośnych komentarzy, dopowiedzeń, polemik,  czy głosów otuchy z widowni. I mam uczucie, że odbiór tego spektaklu i przyjaźń z jego bohaterami, powinna zostać zbadana przez  socjologów raczej niż teatromanów. W każdym razie , to bardzo żywy teatr i temat wzbudzający bardziej niż gorące reakcje.

Czytaj więcej

14
Grudzień
2014
20:12

Upadłe anioły Noel Coward

Data premiery: 17 grudnia 2014

Przekład: Elżbieta Woźniak
Reżyseria: Krystyna Janda
Scenografia: Maciej M. Putowski
Kostiumy: Tomasz Ossoliński
Światło: Katarzyna Łuszczyk
Konsultacja muzyczna: Janusz Bogacki
Konsultacja choreograficzna: Anna Iberszer
Asystentka scenografa: Małgorzata Domańska
Producent wykonawczy i asystent reżysera: Alicja Przerazińska

Czytaj więcej

18
Październik
2014
19:10

Straszny dwór w Teatrze Wielkim w Łodzi 2014

zobacz więcej zdjęć (112)

Straszny dwór

STRASZNY DWÓR
Opera
Kompozytor: Stanisław Moniuszko
Autor libretta: Jan Chęciński
Data premiery: 18.10.2014 w Teatrze Wielkim w Łodzi
Czas trwania: 3 h 10 min (2 przerwy)
Realizatorzy:
Kierownictwo muzyczne: PIOTR WAJRAK
Dyrygent: PIOTR WAJRAK
Reżyseria: KRYSTYNA JANDA
Scenografia: MAGDALENA MACIEJEWSKA
Kostiumy: DOROTA ROQUEPLO
Choreografia: EMIL WESOŁOWSKI
Reżyseria efektów świetlnych: KATARZYNA ŁUSZCZYK
Przygotowanie Chóru: WALDEMAR SUTRYK

Czytaj więcej

01
Sierpień
2014
23:08

Pamiętnik z Powstania Warszawskiego - 1 sierpnia 2014

zobacz więcej zdjęć (34)

Pamiętnik z Powstania Warszawskiego

„Pamiętnik z powstania warszawskiego” – spektakl/oratorium.

Powstanie. Powstanie. Powstanie.
To słowo.
To dziwne słowo. Powstanie.

Miron Białoszewski, Pamiętnik z powstania warszawskiego

Czytaj więcej

24
Kwiecień
2014
09:04

Milość blondynki - Plakat 2014

zobacz więcej zdjęć (23)

MIŁOŚĆ BLONDYNKI

autorzy -Miloš Forman, Jaroslav Papoušek, Ivan Passer

Data premiery: 24 kwietnia 2014
Tłumaczenie: Michał Sieczkowski
Reżyseria i adaptacja: Krystyna Janda
Scenografia i kostiumy: Monika Nyckowska
Światło: Katarzyna Łuszczyk
Tłumaczenie piosenek: Jacek Cygan
Choreografia: Iwona Czechowska, Jarosław Staniek
Konsultacja muzyczna: Tomasz Bogacki
Asystentka scenografa: Małgorzata Domańska
Producent wykonawczy i asystent reżysera: Alicja Przerazińska

Obsada: 

Karolina Czarnecka/Irena Melcer, Aleksandra Domańska, Matylda Damięcka, Małgorzata Klara, Małgorzata Kocik/Małgorzata Zawadzka, Jolanta Litwin-Sarzyńska, Irena Melcer/Agata Skórska, Magdalena Wróbel, Piotr Kozłowski, Adam Serowaniec, Karol Wróblewski, Michał Zieliński

Czytaj więcej

14
Grudzień
2013
10:12

PRZEDSTAWIENIE ŚWIĄTECZNE - plakat

zobacz więcej zdjęć (15)

Przedstawienie świąteczne

Tytuł oryginalny: It runs in the family
Przekład: Elżbieta Woźniak
Reżyseria: Krystyna Janda
Scenografia: Maciej Maria Putowski
Kostiumy: Małgorzata Domańska, Maciej Maria Putowski
Światło: Paweł Szymczyk
Dźwięk: Michał Cacko
Asystent scenografa: Małgorzata Domańska
Producent wykonawczy i asystent reżysera: Alicja Przerazińska

Czytaj więcej

28
Maj
2013
10:05

MAYDAY 2 Ray Cooney

Tytuł oryginalny: Caught in the net
Autor: Ray Cooney
Przekład: Elżbieta Woźniak
Rezyseria: Krystyna Janda
Scenografia: Arkadiusz Kośmider
Kostiumy: Tomasz Ossoliński
Asystent scenografa: Małgorzata Domańska
Światło: Adam Kłosiński
Asystent reżysera i producent wykonawczy: Magdalena Kłosińska

Czytaj więcej

20
Grudzień
2012
10:12

Zmierzch długiego dnia - plakat Teatr Polonia 2012

zobacz więcej zdjęć (133)

Zmierzch długiego dnia, Eugene O'Neill

adaptacja i reżyseria oraz rola Mary
Adaptacja i reżyseria – Krystyna Janda
Scenografia i kostiumy – Magdalena Maciejewska
Światło – Adam CzaplickiAdam Kłosiński
Asystent scenografa – Małgorzata Domańska
Producent wykonawczy i asystent reżysera – Marta Więcławska

Obsada: Krystyna JandaPatrycja Szczepanowska, Rafał Fudalej, Piotr MachalicaMichał Żurawski, Piotr Żurawski

Czytaj więcej

11
Październik
2012
10:10

Danuta W. plakat do spektaklu

zobacz więcej zdjęć (44)

Danuta W.

Autorzy: Danuta Wałęsa, Piotr Adamowicz
Adaptacja i wykonanie: Krystyna Janda
Reżyseria: Janusz Zaorski
Światło: Andrzej Wolf
Scenografia: Krystyna Janda
Asystent scenografa: Małgorzata Domańska
Producent wykonawczy: Ewa Ratkowska

Realizacja i przygotowanie materiału filmowego:
Reżyseria: Janusz Zaorski
Zdjęcia, operator kamery: Andrzej Wolf
Operator steadicamu: Adam Mendry
Montaż: Zaq Chojecki i Ludwik Sielicki psm (Media Kontakt)
Kierownik produkcji: Ewa Ratkowska

PREMIERA W GDAŃSKU 11 PAŹDZIERNIKA 2012, W WARSZAWIE 12 PAŹDZIERNIKA 2012

Czytaj więcej

16
Lipiec
2012
11:07

Związek otwarty

Autorzy: Franca Rame i Dario Fo
Reżyseria: Krystyna Janda i Maria Seweryn
Scenografia i kostiumy: Krystyna Janda
Asystent scenografa: Małgorzata Domańska
Producent wykonawczy: Ewa Ratkowska

Czytaj więcej

12
Maj
2012
11:05

Pocztówki z Europy - plakat. Och-Teatr 12.05.2012

zobacz więcej zdjęć (33)

Pocztówki z Europy

Autor: Michael McKeever
Tłumaczenie: Bogusława Plisz – Góral
Reżyseria: Krystyna Janda
Scenografia kostiumy: Wanda Kowalska
Światło: Adam Kłosiński, Waldemar Zatorski
Producent wykonawczy: Alicja Przerazińska

OBSADA

EVELYN SUTTON – Magdalena Zawadzka
STANFORD P. SUTTON – Leonard Pietraszak
NANA – Wiesława Mazurkiewicz
GILLIAN MOORE – 
Maria Seweryn
AVERY SUTTON – 
Paweł Ciołkosz/Cezary Kosiński
CIOCIA ESTER – 
Dorota Pomykała

PREMIERA  12 MAJA 2012

Czytaj więcej

18
Marzec
2012
11:03

MAYDAY Ran Cooney

Czytaj więcej

27
Styczeń
2012
11:01

Moja droga B.

tekst : Krystyna Janda

adaptacja i reżyseria : Marek Koterski

wykonanie : Małgorzata Bogdańska

Czytaj więcej

20
Styczeń
2012
11:01

SEKS DLA OPORNYCH - plakat. Teatr Polonia 2012

zobacz więcej zdjęć (33)

Seks dla opornych

Autor – Michele Riml
Przekład – Hanna Szczerkowska
Reżyseria – Krystyna Janda
Scenografia – Maciej Maria Putowski, Małgorzata Domańska
Producent wykonawczy – Ewa Ratkowska
Obsada – Dorota Kolak, Mirosław Baka

PREMIERA 12 LUTEGO 2012 R. | KOPRODUKCJA Z TEATREM WYBRZEŻE Z GDAŃSKA

To gorzki, ale zabawny tekst. Małżeństwo z trzydziestoletnim stażem, architekt i jego żona, całe życie zajmująca się domem i dziećmi, przeciętni inteligenci, którzy nigdy nie pozwolili sobie na żadne szaleństwo, wiodący dotąd raczej banalne, pracowite ale spokojne życie, zapragnęli jakoś ożywić swój związek, obudzić dawne emocje. Postanawiają więc uciec z domu i spędzić weekend w najmodniejszym hotelu. Co prawda zabierają ze sobą praktyczny poradnik Sex dla opornych, ale nim do niego sięgną, by osiągnąć pożądaną gotowość, muszą dokonać głębokiego obrachunku. Będzie burzliwie i dramatycznie: wzajemne pretensje i urazy zaprowadzą ich niemal do ostatecznego zerwania, poradnikowe recepty dostarczą zdecydowanie groteskowych przeżyć, narażając na zawstydzenie raczej niż powrót wielkich namiętności. Ale też to doświadczenie pozwoli im docenić wartość codziennej, może szarej ale nieodzownej bliskości i przywiązania, zaufania i poczucia bezpieczeństwa. Ich własnej miłości po prostu. A to może się okazać ważniejsze niż podniecający może, ale krótkotrwały błysk ekscytacji.

Czytaj więcej

03
Grudzień
2011
23:12

KONTRAKT - TEATR POLONIA - Premiera 3 grudnia 2011 - plakat

zobacz więcej zdjęć (41)

KONTRAKT

Przekład: Elżbieta Woźniak
Reżyseria: Krystyna Janda
Występują: Maria Seweryn oraz Agnieszka Michalska
Scenografia i Kostiumy: Krystyna Janda i Małgorzata Domańska
Muzyka: Andrzej Kłosiński

Czytaj więcej

15
Kwiecień
2011
19:04

32 OMDLENIA

autor: Antoni Czechow

Adaptacja trzech opowiadań Czechowa

Reżyseria: Andrzej Domalik

Premiera – 15 kwietnia 2011 w Teatrze Polonia

Czas trwania spektaklu 120 minut, dwie przerwy

Reżyseria: Andrzej Domalik
Scenografia i kostiumy: Jagna Janicka
Światło: Katarzyna Łuszczyk
Producent wykonawczy: Rafał Rossa

Występują: Ignacy Gogolewski/Jerzy Łapiński, Krystyna Janda, Jerzy Stuhr

Czytaj więcej

27
Listopad
2010
11:11

Weekend z R.

Reżyseria: Krystyna Janda
Scenografia:Maciej Maria Putowski
Kostiumy:Tomasz Ossoliński
Światło: Dariusz Kuc
Producent wykonawczy:Alicja Przerazińska

Czytaj więcej

09
Lipiec
2010
22:07

PRZYGODA - plakat, Teatr Polonia - 9 lipca 2010

zobacz więcej zdjęć (16)

PRZYGODA

PRZYGODA

Sandor Marai

Tłumaczenie: Katarzyna Lewicka

Reżyseria: Krystyna Janda

Scenografia: Janusz Sosnowski

Asystent scenografa: Małgorzata Domańska

Kostiumy: Magdalena Biedrzycka

Światło: Piotr Pawlik

Muzyka: Tatiana Czabańska-Cacko i Michał Cacko

Producent wykonawczy: Ewa Ratkowska

Obsada: 

Jan Englert, Edyta Olszówka, Beata Ścibakówna, Zofia Zborowska, Wiesław Komasa, Maciej Marczewski, Mariusz Zaniewski

Data premiery: 9 lipca 2010

Czas trwania spektaklu 120 minut, jedna przerwa

Sándor Márai był niezwykle cenionym prozaikiem i publicystą, autorem bestsellerówDramat PRZYGODA okazał się olbrzymim sukcesem, przyniósł autorowi zgodny zachwyt publiczności i krytyki, a także najważniejszą węgierską nagrodę teatralną im. Vojnitsa.
Wielokąt miłosny bohaterów PRZYGODY wymyka się wszelkim regułom. Głęboko skrywane tajemnice i nieoczekiwane odkrycia burzą porządek dnia, który miał być zawodowym i prywatnym triumfem uznanego lekarza, profesora Kádára. Bohaterowie zmuszeni są do podjęcia życiowych decyzji i dokonania ostatecznych wyborów. W plątaninie uczuć i namiętności poszukują odpowiedzi na pytania o sens życia i śmierci, o winę i karę, o granice powołania zawodowego i oddania innemu człowiekowi.

Spektakl zagrany 109 razy.

Czytaj więcej

04
Czerwiec
2010
12:06

Biała bluzka - plakat Och-Teatr 2010

zobacz więcej zdjęć (72)

BIAŁA BLUZKA

Wg opowiadaniaAgnieszki Osieckiej
W roli Elżbiety Krystyna Janda
Adaptacja i reżyseria Magda Umer
Opracowanie i kierownictwo muzyczne Janusz Bogacki
Producent wykonawczy Alicja Przerazińska

premiera w OCH-teatrze 4 czerwca 2010

Czytaj więcej

25
Kwiecień
2010
12:04

Pan Jowialski- plakat - Teatr Polonia 2010

zobacz więcej zdjęć (38)

Pan Jowialski

Reżyseria i opracowanie tekstu: Anna PolonyJózef Opalski

Scenografia i kostiumy: Ryszard Melliwa
Asystent scenografa: Małgorzata Domańska
Światło: Piotr Pawlik
Opracowanie muzyczne: Józef Opalski
Ruch sceniczny: Emil Wesołowski
Producent wykonawczy: Marta Więcławska

Czytaj więcej

16
Styczeń
2010
12:01

Wassa Żeleznowa wg. Maksyma Gorkiego

adaptacja  i rola Wassy Żeleznowej

Czytaj więcej

26
Wrzesień
2009
12:09

Bagdad Cafe 2009 - plakat Teatr Polonia

zobacz więcej zdjęć (39)

BAGDAD CAFE

Muzyka: Bob Telson
Przekład: Elżbieta Woźniak
Reżyseria: Krystyna Janda
Polskie teksty piosenek: Magdalena Czapińska, Andrzej Poniedzielski
Kierownictwo muzyczne i aranżacje: Jacek Kita
Scenografia: Magdalena Maciejewska
Światło: Andrzej Wolf
Asystent scenografa: Małgorzata Domańska
Przygotowanie wokalne: Aldona Krasucka
Sztuki iluzjonistyczne: ANDO
Choreografia: Emil Wesołowski
Asystent choreografa: Michał Maciejewski
Muzyka dla Chłopca ze wstążką: Secretservice75
Producent wykonawczy: Ewa Ratkowska
Obsada: Katarzyna Groniec, Ewa Konstancja Bułhak, Anna Iberszer, Marta Juras/Olga Sarzyńska, Bartosz Adamczyk/Modest Ruciński, Wojciech Chorąży, Wojciech Czerwiński/Jakub Wieczorek, Mariusz Drężek, Marek Kudełko, Hubert Jarczak, Michał Maciejewski, Maciej Radel, JangaJan Tomaszewski, Jacek Zawada, Leszek Zduń
Zespół muzyczny w składzie:
Jacek Kita – fortepian, instrumenty klawiszowe
Krzysztof Łochowicz – gitary
Piotr Domagalski – kontrabas, gitara basowa
Jerzy Rogiewicz – perkusja
Zespół wokalny w składzie:
Anna Sokołowska, Anna Karamon, Aleksandra Nowak, Maciej Starnawski

Data premiery: 26 września 2009
Czas trwania spektaklu: 120 minut, jedna przerwa

Czytaj więcej

07
Luty
2009
12:02

Wątpliwość 2007 - plakat Teatr Polonia

zobacz więcej zdjęć (10)

Wątpliwość

Autor: John Patrick Shanley
Przekład: Michał Ronikier
Reżyseria: Piotr Cieplak
Scenografia: Andrzej Witkowski
Asystent scenografa i kostiumografa: Małgorzata Domańska
Muzyka: Patryk Zakrocki i TUPIKA
Producent wykonawczy: Magdalena Kłosińska
Obsada:
Krystyna Janda, Lidia Sadowa, Żanna Gierasimowa, Cezary Kosiński

Data premiery: 29 września 2007
Czas trwania spektaklu: 110 minut, jedna przerwa

„Wątpliwość” to sztuka zdumiewająca. Dlatego, że rzadko natrafia się na utwór tak dobrze napisany dla teatru, z wyczuciem dialogu, możliwością stworzenia pełnokrwistych, wielowymiarowych ról aktorskich. Dlatego, że jego treść jest zdumiewająca, a ściślej – sposób w jaki nam się odsłania. Gdyby chcieć streścić utwór w jednym zdaniu można by zaryzykować następująco: Autokratyczna i pryncypialna zakonnica – dyrektorka szkoły – buduje, na podstawie błahego faktu, akt oskarżenia przeciwko księdzu, uwielbianemu przez uczniów, który miał molestować jednego z podopiecznych i doprowadza do zwolnienia go ze szkoły, niszcząc przy tym ufność i entuzjazm zakonnej nowicjuszki – młodej nauczycielki. Zawiedziony byłby ten, kto spodziewa się antyklerykalnych skandali. Zawiedziony będzie też każdy, kto oczekiwałby łatwych puent – winny/niewinny. To najbardziej zdumiewające. Okazuje się, że w istocie tematem tej sztuki nie jest rozstrzyganie o winie lub niewinności jednego z bohaterów, lecz łatwość z jaką my, widzowie, zmieniamy się w prokuratorów. Że wystarczy okruch, jedna niewinna sugestia, aby zamiast słuchać słów, zacząć zaglądać pod ich podszewkę. Dowiadujemy się jakim piekłem może być obmowa, a jakim wyzwaniem i próbą dla młodej nowicjuszki, dla każdego z nas, zaufanie i prostolinijność. Niestety nie jest zdumiewające, że utwór amerykańskiego autora brzmi teraz tak świeżo i dobitnie w Polsce, w epoce teczek, agentów, skandali i wzajemnych oskarżeń.

Czytaj więcej

30
Grudzień
2008
20:12

DANCING - plakat Teatr Polonia 2008

zobacz więcej zdjęć (31)

Dancing

Muzyka: Jerzy Satanowski
Inscenizacja i choreografia: Jarosław Staniek
Scenografia: Katarzyna Nesteruk
Asystent choreografa: Inga Pilchowska
Asystent scenografa: Małgorzata Domańska
Przygotowanie wokalne: Aldona Krasucka
Impostacja głosu: Ewa Głowacka
Producent wykonawczy: Ewa Ratkowska
Obsada:
Krystyna Janda
oraz tancerze: Michał Maciejewski, Piotr Nawrocki, Szymon Osiński, Tomasz Smoter, Przemysław Wereszczyński/Bartek Figurski, Piotr Woźniak, Michał Zawadka

Data premiery: 30 grudnia 2008
Czas trwania spektaklu: 60 minut (bez przerwy)

Po raz pierwszy zrobiliśmy z Jurkiem Satanowskim „Dancing” 28 lat temu. Byłam początkującą aktorką, on zaczynał jako kompozytor. Przyszłam do niego z pomysłem, żeby zrobić coś z „Karnetu balowego” Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej. Powstało widowisko telewizyjne, płyta – do dziś można ją kupić. Teraz doszliśmy do wniosku, że warto wrócić do tej poezji, bo w jego i w moim życiu zmieniło się tyle, że znaczy ona dla nas zupełnie co innego. Zaczęłam znowu czytać te wiersze i na nowo zachwyciłam się ich urodą. Przede wszystkim tych, z których wcześniej zrezygnowaliśmy, bo były o śmierci i przemijaniu, nieuchronności losu, który tylko na chwilę daje szczęście, bo zapomina, z kim ma do czynienia. W spektaklu pojawi się choćby „Przekwitła tancerka”, do której wcześniej nie dorośliśmy. Wówczas wykreślone wiersze stają się esencją dzisiejszego spektaklu. Trzeba inaczej czytać tę poezję, dlatego powstała też nowa muzyka, moim zdaniem, zjawiskowej urody. Wydawało nam się z początku, że ten powrót do dawnego tematu i tworzywa będzie prosty. Okazało się, że nic nie jest proste, bo całe życie minęło, wszystko jest inaczej. Powstało widowisko, którego się nie spodziewaliśmy. „Dancing” mieści się między gatunkami. Poezja i bardzo specjalna muzyka, opowieść teatralna z baletem czy teatrem tańca Jarosława Stańka. Im więcej mówi się o kryzysie i pieniądzach, tym bardziej widać, że ten naród szczerze potrzebuje poezji. To obłęd – wszystkie sale, gdzie czyta się wiersze, pękają w szwach. Na Krakowski Salon Poezji od rana ustawiają się kolejki. A Pawlikowska i jej poezja to potęga, ma specjalne miejsce w duszach Polaków.

Czytaj więcej

28
Czerwiec
2008
12:06

GRUBE RYBY - TEATR POLONIA 2008 - plakat

zobacz więcej zdjęć (30)

GRUBE RYBY

Scenografia: Maciej Maria Putowski
Kostiumy:Magdalena Tesławska
Choreografia: Zofia Rudnicka
Asystentka scenografa i kostiumologa: Małgorzata Domańska
Opracowanie muzyczne: Marta Broczkowska
Światła: Dariusz Kuc

Obsada:
ONUFRY CIAPUTKIEWICZ, emeryt: Ignacy Gogolewski (aktor Teatru Narodowego)
DOROTA, jego żona: Wiesława Mazurkiewicz
BURCZYŃSKI, obywatel: Krzysztof Kiersznowski
WISTOWSKI, kapitalista: Sławomir Orzechowski/Cezary Żak
HENRYK, jego bratanek: Piotr Bajtlik
HELENA: Justyna Kulig (studentka II roku Akademii Teatralnej w Krakowie)
WANDA: Małgorzata Kocik (studentka II roku Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi)
PAGATOWICZ, radca sądu: Artur Barciś
FILIP, służący Ciaputkiewiczów: Witold Bieliński

Czytaj więcej

30
Listopad
2007
12:11

KOBIETY W SYTUACJI KRYTYCZNEJ - Teatr Polonia - plakat

zobacz więcej zdjęć (26)

KOBIETY W SYTUACJI KRYTYCZNEJ

Tytuł oryginalny: Bombshells
Tłumaczenie: Elżbieta Woźniak
Reżyseria: Krystyna Janda
Światło: Edward Kłosiński
Asystent reżysera:
Elżbieta Czerwińska
Kostiumy: Dorota Roqueplo
Asystentki kostiumografa: Emilia Czartoryska i Małgorzata Domańska
Muzyka i opracowanie piosenek: Janusz Bogacki
Występują: Dorota Pomykała, Joanna Pokojska, Małgorzata Zajączkowska, Maria Seweryn, Lidia Stanisławska oraz Janusz Bogacki
Producent wykonawczy: Rafał Rossa
Premiera: 30 listopada 2007 r.

Czytaj więcej

21
Czerwiec
2007
12:06

Lament na placu konstytucji

Czytaj więcej

27
Kwiecień
2007
20:04

BOSKA!-plakat - TEATR POLONIA, premiera 27.04.2007

zobacz więcej zdjęć (56)

BOSKA!

Przekład: Elżbieta Woźiak
Reżyseria:
 Andrzej Domalik
Scenografia:
 Dorota Kołodyńska
Wykonawcy:
 Krystyna Janda, Maciej Stuhr, Wiktor Zborowski, Anna Iberszer, Krystyna Tkacz, Ewa Telega
Producent wykonawczy:
 Rafał Rossa
Kostiumy:
 Dorota Kołodyńska
Asystent scenografa:
 Małgorzata Domańska
Przygotowanie wokalne:
 Aldona Krasucka
Premiera:
 27 kwietnia 2007 r.

Komedia. Tekst oparty na historii życia FLORENCE FOSTER JENKINS, słynnej postaci ze świata opery, najgorszej śpiewaczki świata. Pieśni w tej sztuce powinny być śpiewane na żywo. Aktorka nie musi naśladować głosu pani Jenkins, powinna śpiewać źle, w swoim własnym stylu.

Międzynarodowy hit teatralny.

Akcja sztuki rozgrywa się w Nowym Yorku w roku 1944.

Czytaj więcej

12
Styczeń
2007
13:01

Szczęśliwe dni - plakat - Teatr Polonia 2007

zobacz więcej zdjęć (12)

Szczęśliwe dni

Teatr POLONIA
Autor: Samuel Beckett
Reżyseria: Piotr Cieplak
Rola: Winnie

Czytaj więcej

03
Grudzień
2006
13:12

TRZY SIOSTRY - plakat

zobacz więcej zdjęć (23)

TRZY SIOSTRY

Teatr POLONIA
Autor: Antoni Czechow
Reżyseria: Natasha Parry, Krystyna Zachwatowicz, Krystyna Janda

Przekład: Barbara i Lucjan Śniadowerowie
Opracowanie muzyczne: Marta Broczkowska
Scenografia:
Krystyna Zachwatowicz
Asystent reżysera:
Pia Partum
Asystent scenografa:
Małgorzata Domańska
Producent wykonawczy:
Ewa Ratkowska
Konsultacje merytoryczne: Barbara Śniadower i Lucjan Śniadower
Premiera: 3 grudnia 2006 r.

SPEKTAKL INAUGURUJĄCY DZIAŁALNOŚĆ DUŻEJ SCENY TEATRU POLONIA

Obsada:
PROZOROW ANDRZEJ SIERGIEJEWICZ – Arkadiusz Janiczek/Piotr Kozłowski
NATASZA IWANOWNA – Agata Buzek/Magdalena Cielecka
OLGA – Joanna Kasperek-Artman
MASZA- Maria Seweryn
IRINA- Karolina Gruszka/Hanna Konarowska
KUŁYGIN FIODOR ILJICZ – Michał Breitenwald
WIERSZYNIN ALEKSANDER IGNATJEWICZ – Andrzej Deskur
TUZENBACH MIKOŁAJ LWOWICZ – Rafał Mohr/Marcin Piejaś
SOLONY WASYL WASYLIEWICZ – Łukasz Simlat /Jakub Wieczorek
CZEBUTYKIN IWAN ROMANOWICZ – Aleksander Bednarz/Jerzy Łapiński
FIEDOTIK ALEKSY PIETROWICZ – Michał Sieczkowski
RODE WŁODZIMIERZ KARŁOWICZ – Wojciech Czerwiński/Paweł Ciołkosz
FIERAPONT – Wojciech Alaborski
ANFISA – Maria Klejdysz

Młode pokolenie aktorów próbuje na nowo odczytać i zinterpretować postacie Olgi, Iriny, Maszy oraz Natashy. Opowieść o miłości, marzeniach i wielkich pragnieniach. Międzynarodowy projekt Teatru Polonia z udziałem wybitnej postaci europejskiego teatru, Natashy Parry.

Czytaj więcej

14
Lipiec
2006
13:07

Skok z wysokości

Teatr POLONIA
Autor; Leslie Ayvazian
Tytuł oryginalny:
High Dive
Adaptacja i reżyseria: Krystyna Janda

Czytaj więcej

12
Listopad
2005
13:11

Ucho, gardło, nóż 2005 - plakat Teatr Polonia

zobacz więcej zdjęć (48)

Ucho, gardło, nóż

TEATR POLONIA – premiera 12 listopada 2005
Autor: Vedrana Rudan
Reżyseria i adaptacja :
Krystyna Janda
Rola: Tonka Babić

Wojna na Bałkanach według Jandy
Krystyna Janda jest mistrzynią monodramów. Telewizor z wyłączonym głosem to niesamowite porównanie z sytuacją kobiet w byłej Jugosławii – widać ich łzy, ale nie słychać ich racji. Krystyna Janda, od niedawne dyrektor Teatru Polonia, wykorzystała ten pomysł w swoim monodramie „Ucho, gardło, nóż”. Efekt naprawdę porażający.

Czytaj więcej

29
Październik
2005
13:10

STEFCIA ĆWIEK W SZPONACH ŻYCIA

Teatr POLONIA
Autor: Dubravka Ugresić
Adaptacja i reżyseria: Krystyna Janda

Czytaj więcej

24
Kwiecień
2005
13:04

LEKCJE STEPOWANIA- PLAKAT - TEATR POWSZECHNY W ŁODZI 2005

zobacz więcej zdjęć (15)

Lekcje stepowania

Teatr Powszechny w Łodzi
Autor: Richard Harris
Reżyseria: Krystyna Janda

PREMIERA 24 kwietnia 2005 – Teatr Powszechny w Łodzi

tłumaczenie: Elżbieta Woźniak

Choreografia – Jirina Nowakowska

Scenografia – Magdalena Maciejewska

Kostiumy – Magdalena Tesławska

Kier. Muzyczne – Krzysztof Jaszczak

Czytaj więcej

14
Styczeń
2005
13:01

Namiętność

Teatr Nowy w Poznaniu
Autor: 
Peter Nichols
Reżyseria:
 Krystyna Janda

Czytaj więcej

14
Sierpień
2004
13:08

Janosik albo na szkle malowane

Teatr Muzyczny w Gdyni
Autorzy: Ernest Bryll/ Katrzyna Gaertner
Reżyseria: Krystyna Janda

Czytaj więcej

16
Grudzień
2003
13:12

Czego nie widać

Teatr Powszechny w Warszawie
Autor: Michael Frayn
Reżyseria: Juliusz Machulski
Rola: Dotty Otley

Czytaj więcej

05
Styczeń
2003
13:01

Mewa

Teatr Studio w Warszawie
Autor: Antoni Czechow
Reżyseria: Zbigniew Brzoza
Rola: Irena Arkadina

Czytaj więcej

16
Marzec
2002
13:03

Kto się boi Virginii Woolf?

Teatr Powszechny w Warszawie
Autor: Edward Albee
Reżyseria: Władysław Pasikowski
Rola: Martha

Czytaj więcej

16
Listopad
2001
13:11

Siedem grzechów głównych

Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie
Autor: Kurt Weill i Bertolt Brecht
Reżyseria: Janusz Wiśniewski
Rola: Anna I i Anna II

Czytaj więcej

02
Październik
2001
13:10

Mała Stainberg

Teatr Studio w Warszawie
Autor: Lee Hall
Reżyseria: Krystyna Janda
Rola: Mała

 

http://filmowka.vodspot.tv/video/2783502-nie-wiedzialam-co-to-jest-autyzm

Czytaj więcej

13
Styczeń
2001
13:01

OPOWIADANIA ZEBRANE - plakat

zobacz więcej zdjęć (63)

OPOWIADANIA ZEBRANE

Podukcja własna

Autor:Donald Margulies
Reżyseria: Krystyna Janda
Tłumaczenie: Elżbieta Woźniak
Dekoracje: Maciej Maria Putowski
Światło: Edward Kłosiński
Kostiumy: Magdalena Maciejewska
Peruki: Maria Ślepowrońska

Występują:

  • Lisa Morrison: Maria Seweryn
  • Ruth Steiner: Krystyna Janda

Polska prapremiera 13 stycznia 2001 w Teatrze Komedia (spektakl przeniesiony na Dużą Scenę Teatru Powszechnego w marcu 2002r.)

Czytaj więcej

16
Grudzień
2000
14:12

Noc Helvera

Teatr Powszechny w Warszawie
Autor: Ingmar Villqist
Reżyseria: Zbigniew Brzoza
Rola: Ona

Czytaj więcej

10
Grudzień
2000
13:12

Na szkle malowane

Teatr im. A. Mickiewicza w Częstochowie
Autor: 
Ernest Bryll i Katarzyna Gaertner
Reżyseria: Krystyna Janda

Czytaj więcej

19
Kwiecień
1998
15:04

Harry i ja. Teatr Powszechny 1998

zobacz więcej zdjęć (9)

Harry i ja

autor – Nigel Williams

reżyseria – Andrzej Strzelecki

scenografia – Marcin Stajewski

OBSADA:

Ray- Janusz Gajos

Tracy- Krystyna Janda

Harry- Marek Barbasiewicz

Premiera odbyła się 19 kwietnia 1998 roku w Poznaniu

i 9 września 1998 roku w Warszawie w Teatrze Powszechnym

Czytaj więcej

16
Wrzesień
1997
15:09

Maria Callas. Master Class. Teatr Powszechny 1997 - program

zobacz więcej zdjęć (30)

Maria Callas. Lekcja śpiewu

Terrence McNally wystawił swoją pierwszą sztukę w wieku 25 lat. Sława przyszła dopiero wraz z filmową adaptacją jego komediiFrankie i Johnny (z Alem Pacino i Michelle Pfeiffer). Otrzymał poza czterema statuetkami Tonny, nagrodę Pulitzera i wiele innych wyróżnień i uważany jest za jednego z największych współczesnych dramaturgów amerykańskich.

Do zainteresowania Marią Callas skłoniło go wysłuchanie zapisu serii wykładów, których udzieliła pod koniec swojej kariery. Na kanwie takiego właśnie przykładowego wykładu snuje opowieść o sztuce i jej życiu.

Czytaj więcej

26
Styczeń
1997
15:01

Panna Tutli Putli

Czytaj więcej

18
Kwiecień
1994
15:04

Kobieta zawiedziona

zobacz więcej zdjęć (21)

Kobieta zawiedziona

Autor: Simone de Beauvoir

przekład: Ewa Gryczko

adaptacja i reżyseria: Magda Umer

muzyczne: Wojciech Borkowski

teksty piosenek: Wojciech Młynarski i Jeremi Przybora

premiera: 18.04.1994 w Teatrze Powszechnym im. Zygmunta Hübnera w Warszawie

OBSADA: Krystyna Janda

Czytaj więcej

29
Październik
1993
15:10

Mąż i żona

Czytaj więcej

02
Lipiec
1993
15:07

Na szkle malowane

Czytaj więcej

19
Wrzesień
1992
16:09

Śmierć i dziewczyna

zobacz więcej zdjęć (10)

Śmierć i dziewczyna

autor: Ariel Dorfman

reżyseria: Jerzy Skolimowski

przekład: Małgorzata Semil

adaptacja: Jerzy Skolimowski

scenografia: Krystyna Kamler

światło: Edward Kłosiński

OBSADA:

Krystyna Janda

Jerzy Solimowski

Wojciech Pszoniak

Premiera:  19 września 1992 w Teatrze Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Warszawie

Czytaj więcej

09
Luty
1992
19:02

KOTKA NA ROZPALONYM BLASZANYM DACHU - 1992. Rola - Margaret

zobacz więcej zdjęć (13)

Kotka na rozpalonym blaszanym dachu

Premiera 09.02.1992 w Teatrze Powszechnym im. Zygmunta Hübnera

Autor: Tennessee Williams

Przekład: Kazimierz Piotrowski

Reżyseria: Andrzej Rozhin

Scenografia: Anna Maria Rachel

OBSADA:

Margaret- Krystyna Janda

Brick- Piotr Machalica

Mae- Daria Trafankowska

Matka- Mirosława Dubrawska

Ojciec- Henryk Machalica

Gooper – Zygmunt Sierakowski

Doktor Baugh- Gustaw Lutkiewicz

Dzieci – ****

Czytaj więcej

03
Listopad
1990
16:11

SHIRLEY VALENTINE - 1990

zobacz więcej zdjęć (57)

SHIRLEY VALENTINE

 

SHIRLEY VALENTINE

Autor: Willy Russell
Reżyseria: Maciej Wojtyszko
Tłumaczenie: Małgorzata Semil
Scenografia: Ewa Bystrzejewska
Prapremiera: 3 listopada 1990 na Małej Scenie Teatru Powszechnego w Warszawie
Spektakl wyprodukowano przy współpracy z Centrum Sztuki IMPART.

Czytaj więcej

10
Luty
1990
16:02

Dwoje na huśtawce

Czytaj więcej

25
Marzec
1988
15:03

Medea - Teatr Powszechny 1988. Fot. Renata Pajchel

zobacz więcej zdjęć (10)

Medea

Autor: Eurypides
Reżyseria: Zygmunt Hübner
Scenografia: Barbara Hanicka

OBSADA:

Jazon – Jerzy Zelnik/Piotr Machalica

Medea- Krystyna Janda

Przewodniczka Chóru – Joanta Nowak

Chór Uniwersytetu Warszawskeigo

Premiera odbyła sie 25 marca 1988 roku na dużej scenie Teatru Powszechnego w Warszawie

Czytaj więcej

08
Styczeń
1988
16:01

Panna Julia

Czytaj więcej

25
Luty
1987
16:02

Biała bluzka

Czytaj więcej

25
Luty
1987
16:02
05
Kwiecień
1985
16:04

Wieczernik

Czytaj więcej

25
Luty
1985
16:02
10
Maj
1984
16:05

EDUKACJA RITY, Teatr Ateneum, premiera 10 maja 1984. Fot. Zygmunt Rytka

zobacz więcej zdjęć (12)

Edukacja Rity

Edukacja Rity

Willy Russell

Reżyseria: Andrzej Rozhin

Przekład: Karol Jakubowicz

Scenografia: Marcin Stajewski

Opracowanie muzyczne: Tomasz Bajerski

Teatr Ateneum im. Stefana Jaracza Warszawa

Premiera: 10.05.1984

Obsada:

Rita- Krystyna Janda

Frank- Tadeusz Borowski

Czytaj więcej

19
Kwiecień
1984
16:04

Z życia glist - Krystyna Janda

zobacz więcej zdjęć (18)

Z życia glist

Autor: PER OLOV ENQUIST

Teatr Powszechny Warszawa

premiera 19 kwietnia 1984

reżyseria – Zygmunt Hübner

przekład – Andrzej Krajewski-Bola

scenografia – Barbara Hanicka

obsada:

Johanne Luise Heiberg – Krystyna Janda (gościnnie)

Johan Ludvig Heiberg – Franciszek Pieczka, Zygmunt Hübner (jednorazowe zastępstwo 17 maja 1987)

Hans Christian Andersen – Zbigniew Zapasiewicz

Łysa – Wiesława Mazurkiewicz

Czytaj więcej

05
Grudzień
1982
16:12

Niebo zawiedzonych

Czytaj więcej

07
Lipiec
1981
16:07

Bal manekinow, L`Atelier di Formia, Wlochy 1981,rez.Giovanni Pampiglione

zobacz zdjęcie

Il ballo dei manekini

Czytaj więcej

31
Maj
1980
16:05

Pokojówki

Czytaj więcej

12
Kwiecień
1980
16:04

Z Jerzym Kryszakiem

zobacz więcej zdjęć (2)

Dziewięćdziesiąty trzeci

Czytaj więcej

23
Luty
1980
16:02

Opera za trzy grosze

Czytaj więcej

29
Październik
1979
16:10

Heloiza i Abelard

Czytaj więcej

23
Grudzień
1978
16:12

Tryptyk listopadowy

Czytaj więcej

16
Grudzień
1978
19:12

Dusia, Ryba, Wal i Leta

zobacz więcej zdjęć (8)

Dusia, Ryba, Wal i Leta

Autor: Pam Gems
Reżyseria: Agnieszka Holland
Scenografia: Alan Starski

Obsada:

Barbara Wrzesińska

Joanna Jędryka

Barbara Bursztynowicz

Krystyan Janda w roli Wal

Premiera 16 grudnia 1978 na małej scenie Teatru Ateneum

Czytaj więcej

30
Grudzień
1977
16:12
26
Maj
1976
16:05

Portret Doriana Gray'a

Autor: Oscar Wilde

Prapremiera odbyła się w Teatrze Małym w Warszawie 26 maja 1976r.

Reżyseria: Andrzej Łapicki

Przekład: Mira Michałowska

Scenariusz: John Osborne (adaptacja sceniczna)

Scenografia: Lidia i Jerzy Skarżyńscy

Muzyka: Zygmunt Konieczny

 

OBSADA:

Dorian Gray – Krystyna Janda

Lord Henryk – Andrzej Łapicki

Bazyli – Zdzisław Wardejn

Pani Vane – Alicja Migulanka

Jakub – Waldemar Kownacki

Sybila – Sławomira Łozińska

Wiktor – Władyław Ebert

Habbard – Zbigniew Kryński

Franciszek – Jerzy Winnicki

Alan – Henryk Machalica

Księżna – Barbara Wrzesińska

Policjant I – Kazimierz Zarzycki

Policjant II – Janusz Bylczyński

Czytaj więcej

25
Kwiecień
1976
16:04

Śluby panieńskie - Teatr Ateneum

zobacz więcej zdjęć (3)

Śluby panieńskie

Czytaj więcej

07
Grudzień
1974
19:12

Zabobon, czyli krakowiacy i górale

Reżyseria: Andrzej Bardini

Jan Nepomucen Kamiński „Zabobon czyli krakowiacy i górale” – przedstawienie dyplomowe Wydziału Aktorskiego PWST w Warszawie – 07.XII.1974r., reż. Aleksander Bardini.

Czytaj więcej

01
Grudzień
1974
16:12

Bloomusalem

Czytaj więcej

26
Listopad
1974
16:11

Bal manekinów, Fot. R. Pieńkowski

zobacz więcej zdjęć (3)

Bal manekinów

Czytaj więcej

© Copyright 2019 Krystyna Janda. All rights reserved.

MEDEA (1988)

Teatr Powszechny w Warszawie

Przekład: Maciej Słomczyński.

Reżyseria: Zygmunt Hubner,

Scenografia: Barbara Hanicka,

Muzyka: Józef Skrzek.

OBSADA

Jazon – Jerzy Zelnik, Piotr Machalica

Mrdea– Krystyan Janda

Przewodniczka Chóru – Joanta Nowak

Chór Uniwersytetu Warszawskeigo

Źródło: „Teatr” Nr 7(862), Lipiec 1988, Rok XLIII.

Na polskiej scenie Medea pojawiła się po raz pierwszy w dniu królewskich imienin roku 1767 tańczona (bo o baletowej wersji antycznego mitu mowa) przez Mademoiselle Saunier. Wiek dwudziesty wraz z zainteresowaniem polskiego teatru dramaturgią antyczną przyniósł kolejne kreacje; czarodziejkę z Kolchidy, tym razem już skreśloną piórem Eurypidesa, grały największe: Stanisława Wysocka, Halina Mikołajska, Lidia Zamkow, Jadwiga Jankowska-Cieślak. Dołączyła do nich ostatnio Krystyna Janda, która rolą Medei, w przedstawieniu przygotowanym przez Zygmunta Hübnera, zadebiutowała w wielkim tragicznym repertuarze.

I jest to debiut niespodziewany, nie mający nic wspólnego z natrętnym uwspółcześnianiem, do czego dotychczasowe doświadczenia sceniczne Jandy mogłyby ją przywieść dość łatwo. Aktorka w pełni podporządkowała się wymogom klasycznego tekstu, co znowu nie znaczy, że zrezygnowała z nadania mitycznej bohaterce indywidualnego rysu. Jest to Medea bliska poprzednim wcieleniom Jandy poprzez swoją wybuchowość, nieopanowanie graniczące momentami z histerią, nerwowość gestów i zachowań, ale też – odległa, gdyż bogatsza od nich o umiejętność nadawania swym namiętnościom wymiaru monumentalnego. Na długo pozostaje w pamięci końcowy okrzyk rozpaczy, przeszywające nagle całą przestrzeń teatru słowo „moje”, którym nieszczęsna dzieciobójczyni odmawia Jazonowi prawa do nazywania opuszczonych przezeń synów jego dziećmi.

Ten przejmujący jęk boleści, jednocześnie agresywny i desperacki, ma dla zrozumienia Medei w reżyserii Hübnera znaczenie kluczowe. Dopełnia bowiem ostatecznie wizję córki Ajetesa jako zrozpaczonej kobiety, która dla obrony swej ludzkiej godności chwyta się sposobów szaleńczych. Zlekceważona przez męża, porzucona z dala od ojczyzny, pośród niechętnej jej krainy, wznosi morderczy sztylet nad własnymi dziećmi tyleż z zemsty nad ich ojcem, co z rozpaczy nad własnym losem. Całą miażdżącą sprzeczność antycznej tragedii Medea Jandy niesie w sobie i momentami ma się wrażenie, że siła ta najdosłowniej rozrywa ją od środka. Choćby wtedy, gdy po rozmowie z Kreonem, w czasie której obwieszczono jej wygnanie, w histerycznym odruchu zrzuca z siebie krępującą ją suknię, szarpiąc rozwiązuje dziesiątki supłów i węzłów, wydając przy tym urywane okrzyki bólu.

Wobec wielkiego tragicznego teatrum rozgrywającego się w duszy Medei pozostałe postaci sztuki Eurypidesa mają w ujęciu Hübnera znaczenie zupełnie drugoplanowe. I to do tego stopnia, że aktor grający Kreona, który pojawia się tylko w jednej z pierwszych scen spektaklu, nie czeka nawet na oklaski widzów po zakończeniu całości. Podobnie nie jest żadnym partnerem dla Medei jej niewierny mąż, już na początku przedstawienia ukazany jako bezwstydny zdrajca w miłosnej pieszczocie z nagą Kreuzą. Aptekarskie rozważanie racji między małżonkami pozostawia reżyser miłośnikom greckiej mitologii, samemu deklarując od razu współczucie dla doli Medei.
A przecież można byłoby do takiego ujęcia zgłosić sporo zastrzeżeń. Medea nie była bowiem wyłącznie uciśnioną niewinnością, lecz przede wszystkim bezwzględną, orientalną wróżką, która dokonała wielu straszliwych zbrodni. Również decyzja Jazona o poślubieniu córki Kreona, a przez to zagwarantowanie synom jego i Medei korynckiego obywatelstwa, w świetle tego, co wiemy o starożytności, wydawać się musiała jak najbardziej uzasadniona. Związek z kobietą pochodzącą, jak Medea, z barbarzyńskiego Wschodu nie był w żaden sposób zobowiązujący i tak z całą pewnością traktowali rzecz całą widzowie ateńskiej premiery Medei w roku 431 p.n.e. Przerażenie w nich budziło dopiero postępowanie kolchidzkiej czarodziejki. Ślad takiego rozumienia przynosi rozpowszechniony właściwie aż do końca XIX wieku pogląd o niechęci Eurypidesa do kobiet, czego dowodzono faktem, iż przedstawia je zwykle jako okrutnice, gdyż tylko zwykłym okrucieństwem umiano wyjaśnić postępowanie Medei czy Fedry z Hipolita. Jednak dla widzów roku 1988 n.e. i tego Zygmunt Hübner jest z pewnością świadom, Medea nie jest już kobietą złą, lecz – unieszczęśliwioną, zaś jej mąż, miast troskliwym ojcem – zwykłym obłudnikiem.

Antyk Hübnera, bo o takim zjawisku można chyba mówić pamiętając o Orestei Ajschylosa wystawionej w roku 1982 w Starym Teatrze, jest tylko stylistycznym kostiumem, w którym opowiada się, by sparafrazować znane określenie, najtragiczniejsze historie świata. I właściwie należałoby pokręcić nosem nad nie zawsze najwyższą jakością tej stylizacji. Chór kobiet korynckich grany przez członkinie Chóru Akademickiego Uniwersytetu Warszawskiego swym małomocnym brzmieniem i żadnymi umiejętnościami aktorskimi nie potrafi bowiem wypełnić monumentalnej scenografii Barbary Hanickiej, zaś wielkiemu porządkowi mrocznej kolumnady tkwiącej w pochyłej, opadającej ku widowni, płaszczyźnie sceny nie odpowiada słaba muzyka Józefa Skrzeka. Również sytuacje sceniczne komponowane na planie najprostszych figur geometrycznych męczą monotonią, podobnie zresztą jak zupełnie chyba nieudana próba narzucenia polskiemu językowi rytmu greckiej melodeklamacji.

Ale też są to zarzuty w pewnym sensie drugorzędne. Hübnerowi i Jandzie udało się bowiem przedsięwzięcie karkołomne: skonstruowanie głębokiej, nieprostej psychologicznie motywacji dla działań mitologicznej bohaterki. I konstrukcja ta okazuje się wstrząsająco współczesna. Podobnie zresztą jak ujęcie postaci Orestesa w przedstawieniu ze Starego teatru przed sześciu laty, kiedy to reżyser zlekceważył prawa tragedii antycznej wprost ostentacyjnie. O ile bowiem sama dramaturgia Eurypidesa stwarza materiał do psychologicznych rozważań, o tyle u Ajschylosa imperatywem działania jest wyłącznie los i boskie wyroki, a nie ludzka natura bohaterów. Hübner tymczasem ukazał Ajschylosowych bogów jako teatralne tylko, konwencjonalne istnienia, czym dobitnie podkreślił osamotnienie, targanego zupełnie ludzkimi wątpliwościami, Orestesa. I dlatego ten nie w pełni doceniony krakowski Orestes Jerzego Radziwiłowicza, niepewny i umęczony, tkwiący pośrodku sceny ze skrwawionymi szatami w dłoniach oraz warszawska Medea Krystyny Jandy, ludzka w swym bólu, z twarzą pokrytą srebrzystym brokatem połyskującym niczym setki łez, to ważne momenty w naszej współczesnej wizji greckiego antyku.

Shirley Valentine (1990)

Autor: Willy Russell

Shirley Valentine: Krystyna Janda
Reżyseria: Maciej Wojtyszko
Tłumaczenie: Małgorzata Semil
Scenografia: Ewa Bystrzejewska
Prapremiera: 3 listopada 1990 na Małej Scenie Teatru Powszechnego w Warszawie

Krystyna Janda jako kura domowa?! To całkiem możliwe… ale nie do końca. Znudzona i zahukana żona przy mężu otwarcie wyznaje: Wiesz, co ja sobie całe życie mówiłam? Dzieci dorosną to ja se stąd pójdę. Dzieci dorosły, a ja, co? Nie ma gdzie iść! A poza tym to wiesz, co ludzie mówią? „Po czterdziestce to tak jakby już wszystko było i nic człowieka nie rajcuje.” Tylko, że u mnie to szybciej poszło! Ja to się tak czułam jak miałam dwadzieścia pięć! Pewnego dnia decyduje się na szaleństwo. Mając powyżej uszu małżeńskich powinności, wszystko postanawia zacząć od nowa. Pragnie się jeszcze cieszyć życiem i, mimo że lat jej nie ubędzie, zamiast mówić: „Boże, mam czterdzieści dwa lata” woli wykrzyknąć: „Shirley, masz dopiero czterdzieści dwa lata, jak to cudownie!”

Biała Bluzka Och-Teatr fot Anita Laskowska
Biała Bluzka Och-Teatr fot Anita Laskowska

fullsizerender_2 fullsizerender_3 fullsizerender_4 fullsizerender_5 fullsizerender_6 fullsizerender_7 fullsizerender_8 fullsizerender_9Biała bluzka (1987, 2010)

Agnieszka Osiecka

Daty premier:

5 marca 1987 (VIII Przegląd Piosenki Aktorskiej)

4 czerwca 2010 (Och-Teatr)

 

Rola Elżbiety: Krystyna Janda

Adaptacja i reżyseria: Magda Umer

Opracowanie i kierownictwo muzyczne: Janusz Bogacki

Producent wykonawczy: Alicja Przerazińska

 

Zespół w składzie:

Janusz Bogacki: fortepian

Tomasz Bogacki: gitara

Paweł Pańta: kontrabas

Bogdan Kulik: perkusja

Światło: Piotr Pawlik

Koncepcja scenograficzna: Magda Umer

Realizacja scenografii: Małgorzata Domańska

Montaż materiałów filmowych: Zofia Halwic

Realizacja dźwięku: Mirosław Bestecki

Realizacja światła: Paweł Szymczyk

Realizacja wideo: Piotr Buźniak

Czas trwania spektaklu 100 minut, bez przerwy

„Biała bluzka” oparta na opowiadaniu Agnieszki Osieckiej to opowieść o miłości niemożliwej, bo miłości do opozycjonisty. Historia kobiety nie mogącej sobie poradzić ze sobą i z Polską lat stanu wojennego. Tytułowa biała bluzka była marzeniem i znakiem przystosowania do życia w kraju zakazów i nakazów, cenzury, opozycji, kartek na mięso, zaświadczeń z miejsca pracy, dowodów, stempelków i godziny policyjnej i więźniów politycznych. Kraju braku wolności, w którym ułańska fantazja podlewana alkoholem, miłość, przyjaźń i poczucie humoru pozwalały czuć smak życia. Z czasem spektakl stał się „kultowy”, był grany w całej Polsce. Przeglądała się w nim dorastająca młodzież, która uznała, że bohaterka Osieckiej mówi, myśli i czuje jak oni.

Dziś powrót do tamtej opowieści oznacza przedstawienie datowane znów w tamtych czasach. Ale bohaterka – dziś dojrzała kobieta po przejściach – i interpretuje, i myśli odmiennie. To samo, ale w innym zabarwieniu, inaczej akcentując problemy. Spektakl opowiada także nowym pokoleniom, w sposób specyficzny dla Osieckiej, klimat i koloryt czasu minionego.  W spetkaklu emocje opowiadane są także przy pomocy dziesięciu najważniejszych piosenek Agnieszki Osieckiej. To spektakl muzyczny ilustrowany materiałami filmowymi.

DANUTA W. (2012)

Czas trwania: 150 minut, 1 przerwa

Autorzy: Danuta Wałęsa, Piotr Adamowicz
Adaptacja i wykonanie: Krystyna Janda
Reżyseria: Janusz Zaorski
Światło: Andrzej Wolf
Scenografia: Krystyna Janda
Asystent scenografa: Małgorzata Domańska
Producent wykonawczy: Ewa Ratkowska
Reżyseria: Janusz Zaorski
Zdjęcia, operator kamery: Andrzej Wolf
Operator steadicamu: Adam Mendry
Montaż: Zaq Chojecki i Ludwik Sielicki psm (Media Kontakt)
Kierownik produkcji: Ewa Ratkowska
PREMIERA W GDAŃSKU 11 PAŹDZIERNIKA 2012, W WARSZAWIE 12 PAŹDZIERNIKA 2012

Książka „Marzenia i tajemnice”, wydana jesienią ubiegłego roku, spotkała się z ogromnym zainteresowaniem, stała się nie tylko wydarzeniem medialnym, lecz także gorącym tematem społecznym. Danuta Wałęsa przerwała milczenie, ale oddała głos wszystkim kobietom. Czytelniczki odnajdują w niej swoje losy i idą za głosem Autorki. To zaskakujące zjawisko kulturowe, które wciąż żyje.

Spektakl DANUTA W. powstaje na kanwie książki Danuty Wałęsy Marzenia i tajemnice, opracowanej przez Piotra Adamowicza, wydanej przez Wydawnictwo Literackie z Krakowa. W odważnej i przejmującej autobiografii autorka opowiada o sobie, swojej rodzinie i burzliwej historii Polski ostatnich dekad. Mówi – jak zawsze naturalna i silna – zarówno o chwilach wspaniałych, jak i o cenie, którą przyszło za nie zapłacić. Opowiada światu swoją wersję wydarzeń.