28
Czerwiec
2019
19:06

JAK WAM SIĘ PODOBA

PREMIERA SPEKTAKLU WILLIAMA SZEKSPIRA „JAK WAM SIĘ PODOBA” PRZYGOTOWANA Z ZESPOŁEM TEATRU WYBRZEŻE,  W REŻYSERII KRYSTYNY JANDY, WYSTAWIANA W TEATRZE SZEKSPIROWSKIM W GDAŃSKU

JAK WAM SIĘ PODOBA Teatru Wybrzeże w Teatrze Szekspirowskim

17 MAJA 2019, 11:35

W piątek, 28 czerwca o godzinie 19.00 w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim odbędzie się premiera spektaklu Teatru Wybrzeże – JAK WAM SIĘ PODOBA Williama Shakespeare’a w reżyserii Krystyny Jandy!

Sprzedaż biletów na wakacyjne spektakle ruszy w najbliższy poniedziałek o godzinie 12.00 w Teatrze Wybrzeże i o godzinie 14.00 w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim.

O SPEKTAKLU

Jedna z najpopularniejszych komedii Shakespeare’a. Córka wygnanego księcia Rozalinda i jej kuzynka Celia porzucają życie na dworze i wyruszają w ostępy Lasu Ardeńskiego. Tam, uwolnione z okowów konwencji, dziewczyny doznają wyzwalającej transformacji. Ukrywając się w męskich przebraniach, mają szansę zasmakować innego życia i poznać, czym jest prawdziwa miłość.

Krystyna Janda o spektaklu: „Z tą sztuką Szekspira mierzę się od dawna. Najpierw całe lata marzyłam o zagraniu roli Rozalindy, namawiałam na to moich dyrektorów, niestety nie spełniło się to moje marzenie. Uwielbiam tę historię, jej humor, różne sposoby mówienia o miłości, traktowania miłości i związku dwojga ludzi, przez postaci tej sztuki. Radość, kpina, wesołość, prostota, beztroska i młodzieńcze temperamenty, zapisane w tekście, zostawiały zawsze w mojej głowie uwodzące obrazy i wciąż chciałam je ucieleśnić. Teraz mam szansę. Dziękuję Teatrowi Wybrzeże za tę szansę. Mam nadzieję, że powstanie spektakl, który przysporzy radości i przyjemności także Widzom. Dużo myślę o muzyce i ruchu w przedstawieniu. Myślę, jak okiełznać i zatrzymać „wiatr”. Spodziewam się przyjemności i z pracy, i z przedstawienia. Do zobaczenia z Szekspirem, młodym i kipiącym energią – mam nadzieję.”

William Shakespeare
JAK WAM SIĘ PODOBA
Przekład: Stanisław Barańczak
Reżyseria: Krystyna Janda
Scenografia: Magdalena Gajewska
Kostiumy: Dorota Roqueplo
Muzyka i opracowanie muzyczne: Mateusz Dębski
Ruch sceniczny: Emil Wesołowski
Reżyseria świateł: Katarzyna Łuszczyk
Asystent reżysera: Jerzy Gorzko
Inspicjent: Jerzy Kosiła

W spektaklu występują: Katarzyna Dałek, Magdalena Gorzelańczyk, Małgorzata Oracz, Agata Woźnicka, Piotr Biedroń, Jerzy Gorzko, Michał Jaros, Maciej Konopiński, Jacek Labijak, Krzysztof Matuszewski, Marcin Miodek, Jakub Nosiadek, Grzegorz Otrębski, Jarosław Tyrański

Premiera: 28 czerwca na scenie współorganizatora Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego
Kolejne spektakle: 29, 30 czerwca, 4, 5, 6, 7, 11, 12, 13, 14, 18, 19, 20, 21, 26 lipca oraz 15, 16, 17 i 18 sierpnia

CENNIK

PARTER

Bilet normalny: 60zł
Bilet normalny grupowy: 55zł
Bilet ulgowy: 50zł
Bilet ulgowy grupowy: 45zł

FRONTOWE GALERIE NUMEROWANE

Bilet normalny: 50zł
Bilet normalny grupowy: 45zł
Bilet ulgowy: 40zł
Bilet normalny ulgowy: 35zł

FRONTOWE I BOCZNE GALERIE NIENUMEROWANE

Bilet: 30zł
Bilet grupowy: 25zł

DODATKOWE CENY BILETÓW

Wejściówka: 15zł
Karta wrażeń GTS: 40zł
Teatralny czwartek: 25zł

Krystyna Janda (ur. 1952) – aktorka, reżyserka, felietonistka, dyrektorka artystyczna Teatru Polonia i Och-Teatru, prezes Fundacji Krystyny Jandy Na Rzecz Kultury. Debiutowała jeszcze w trakcie studiów rolą Maszy w spektaklu Teatru TV TRZY SIOSTRY w reżyserii Aleksandra Bardiniego. Jej debiutem teatralnym były: Aniela w ŚLUBACH PANIEŃSKICH w Teatrze Ateneum i Dorian Gray w PORTRECIE DORIANA GRAYA w Teatrze Małym. Po raz pierwszy na ekranie pojawiła się jako Agnieszka w filmie Andrzeja Wajdy CZŁOWIEK Z MARMURU. Zagrała ponad 60 ról teatralnych w tym wiele monodramów, z których każdy był jej sukcesem. Ma na koncie blisko 50 ról – od klasycznych do współczesnych – w Teatrze Telewizji i tyleż samo w filmach fabularnych. Jest laureatką wielu nagród i odznaczeń przyznawanych zarówno w Polsce, jak i na świecie. Została nagrodzona Złotą Palmą na festiwalu w Cannes za rolę w filmie PRZESŁUCHANIE Ryszarda Bugajskiego i Medalem Karola Wielkiego w dziedzinie kultury, za wkład w zjednoczenie Europy. W roku 2014 została uhonorowana tytułem Człowieka Wolności 25-lecia w kategorii kultura. W 2019 tygodnik Polityka przyznał Krystynie Jandzie zaszczytny tytuł KREATORA KULTURY. A ostatnio została nagrodzona na Festiwalu Sundance za najlepszą rolę w filmie Jacka Borczucha SŁODKI KONIEC DNIA. W Teatrze Wybrzeże wyreżyserowała SEKS DLA OPORNYCH i RAJ DLA OPORNYCH.

Magdalena Gajewska (ur. 1973) – scenograf. Absolwentka wydziału Architektury Wnętrz i Wzornictwa Przemysłowego poznańskiej ASP oraz Wydziału Scenografii ASP w Krakowie. Pracowała m.in. w Teatrze Powszechnym w Łodzi, Teatrze Polskim w Bydgoszczy, Teatrze Polskim we Wrocławiu oraz w Teatrze Powszechnym w Warszawie. Od 2006 roku scenograf Teatru Wybrzeże. Laureatka nagrody im. Teresy Roszkowskiej przyznawanej przez Polski Ośrodek Międzynarodowego Instytutu ITI. Jest autorką scenografii m.in. do FARSY Z WALWORTH, BABY CHANEL, BRONIEWSKIEGO, MARY PAGE MARLOWE w reżyserii Adama Orzechowskiego oraz do ARABELI, WESOŁYCH KUMOSZEK Z WINDSORU i ZAKOCHANEGO SZEKSPIRA w reżyserii Pawła Aignera.

Dorota Roqueplo (ur. 1960) – francuska kostiumografka pracująca na stałe w Polsce. Tworzy kostiumy do filmów i spektakli teatralnych. Absolwentka Ecole Internationale Des Arts de la Mode. Zadebiutowała przy filmie Macieja Dejczera 300 MIL DO NIEBA. Od tamtej pory zrealizowała kostiumy do ponad 70 filmów i wielu spektakli w teatrach całej Polski. Tworzyła również kostiumy do wielu spektakli telewizji, współpracując z tak znakomitymi reżyserami, jak: Krystyna Janda, Gustaw Holoubek, Piotr Łazarkiewicz czy Andrzej Domalik. Wielokrotna laureatka Nagród Filmowych Orzeł i Nagród na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.

Mateusz Dębski (ur. 1985) – kompozytor i pianista. Ukończył studia kompozytorskie w klasie prof. Marcina Błażewicza w Akademii Muzycznej (obecnie Uniwersytecie Muzycznym) im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Absolwent szkoły muzycznej I i II stopnia w klasie fortepianu i klarnetu oraz liceum w klasie o profilu teatralno-estradowym. Jako kompozytor i pianista współpracuje z wieloma warszawskimi teatrami. Od 2011 roku jest wykładowcą na Wydziale Aktorskim Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie. Z grupą absolwentów warszawskiej AT współtworzy Kabaret Macież. Laureat nagród i wyróżnień, między innymi za muzykę do spektaklu CAŁE KRÓLESTWO KRÓLA w reż. Marcina Jarnuszkiewicza podczas XIX Międzynarodowy Festiwal Teatrów dla Dzieci i Młodzieży KORCZAK (2015) oraz za muzykę do spektaklu GĘŚ, ŚMIERĆ I TULIPAN także w reż. Marcina Jarnuszkiewicza na XXVII Opolskim Festiwalu Teatrów Lalek (2015). W 2014 roku podczas Festiwalu Transatlantyk zdobył główną nagrodę w międzynarodowym konkursie natychmiastowej kompozycji i improwizacji do filmu – Transatlantyk Instant Composition Contest – otrzymując tytuł Transatlantyk Instant Composer 2014.

Emil Wesołowski (ur. 1947) – tancerz, choreograf, pedagog, reżyser. Absolwent Państwowej Szkoły Baletowej w Poznaniu (1966). W sezonie 1979/80 kierował baletem Opery Wrocławskiej, a następnie Teatru Wielkiego w Poznaniu. W połowie 1982 roku związał się z warszawskim Teatrem Wielkim jako szef baletu i solista. W 1985 roku ustąpił ze swej funkcji kierowniczej i poświęcił się przede wszystkim pracy choreograficznej w balecie, operze i teatrach dramatycznych. W latach 1995-2006 był ponownie dyrektorem baletu Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, a od początku 2007 roku do jesieni roku 2008 – dyrektorem artystycznym Teatru Wielkiego w Poznaniu. Potem ponownie związał się z baletem warszawskim i zajmuje obecnie pozycję etatowego choreografa Polskiego Baletu Narodowego w Teatrze Wielkim. W teatrach muzycznych i dramatycznych pracował m.in. z: Januszem Wiśniewskim, Kazimierzem Dejmkiem, Jerzym Grzegorzewskim, Krystyną Jandą, Maciejem Prusem. Emil Wesołowski został odznaczony m.in. Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski, Srebrnym Krzyżem Zasługi, Medalem Zasłużonego dla Kultury Polskiej oraz Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze – Gloria Artis”.

Katarzyna Łuszczyk (ur. 1977) – reżyser światła. Studiowała na wydziale Wiedzy o Teatrze w Akademii Teatralnej w Warszawie i na wydziale Polonistyki na Uniwersytecie Warszawskim. Od 2002 roku jest stałym asystentem Krzysztofa Warlikowskiego. Wyreżyserowała światła do ponad 80 przedstawień w wielu polskich teatrach. Jako reżyser światła współpracowała m.in. z Agatą Dudą-Gracz, Pawłem Passinim, Krystyną Jandą, Michałem Borczuchem, Wiktorem Rubinem, Marcinem Liberem, Agnieszką Glińską, Jerzym Stuhrem, Bogusławem Lindą

teatrwybrzeze.pl, 17.05.2019

https://www.teatrwybrzeze.pl/aktualnosci/jak-wam-sie-podoba-teatru-wybrzeze-w-teatrze-szekspirowskim?fbclid=IwAR1yHUHhDzUj180DPPxzdkC2P4IbPc9lmO7I-hsEV6n53wEHBxBOYrcVCvk

————— ———————– ———————– ——————- ————–

Lato w Teatrze Szekspirowskim ze spektaklem „Jak wam się podoba”

 Po roku przerwy po raz kolejny zobaczymy premierę na scenie Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego. Spektakl „Jak wam się podoba” Williama Szekspira jest produkcją Teatru Wybrzeże, którą przez całe lato będziemy mogli oglądać w Teatrze Szekspirowskim. Premiera 28 czerwca. Spektakl podczas wakacji zostanie zagrany w sumie aż 19 razy. Bilety na popremierowe przedstawienia w cenie od 30 do 60 zł już do nabycia online i w kasach Teatru Szekspirowskiego.

„Jak wam się podoba” to jedna z lekkich, idyllicznych i najchętniej wystawianych komedii Szekspira. Autor jej akcję osadził w jednym z francuskich księstw, jednak zdecydowanie największa jej część rozgrywa się w pobliskim Lesie Ardeńskim, którego pierwowzorem był las z okolic Stratfordu, czyli z rodzinnych stron Szekspira. Dla Teatru Wybrzeże sztukę reżyseruje Krystyna Janda.

– Z tą sztuką Szekspira mierzę się od dawna. Najpierw całe lata marzyłam o zagraniu roli Rozalindy, namawiałam na to moich dyrektorów, niestety nie spełniło się to moje marzenie. Uwielbiam tę historię, jej humor, różne sposoby mówienia o miłości, traktowania miłości i związku dwojga ludzi, przez postaci tej sztuki. Radość, kpina, wesołość, prostota, beztroska i młodzieńcze temperamenty, zapisane w tekście, zostawiały zawsze w mojej głowie uwodzące obrazy i wciąż chciałam je ucieleśnić. Teraz mam szansę. Mam nadzieję, że powstanie spektakl, który przysporzy radości i przyjemności także widzom – mówi Krystyna Janda.

Sztukę otwiera scena rozmowy dwóch braci, Oliwiera i Orlanda de Bois. Orlando jest zazdrosny o trzeciego syna de Bois, Jakuba, bo ten uczy się w najlepszym uniwersytecie, ma opiekę ojca i pieniądze. Orlando zaś pasie owce i nie ma wykształcenia. Oliwer szydzi z Orlanda – niedługo potem zostaje zapaśnikiem. Wszystko to dzieje się na dworze Fryderyka, który wygnał niedawno prawowitego władcę (swojego brata). Na dworze pozostała jednak córka wygnanego księcia, Rozalinda. Córka obecnego księcia, Celia, przyjaźni się z Rozalindą, wymogła na ojcu pozostawienie kuzynki. Wkrótce Rozalinda zakochuje się w Orlando… Akcja przenosi się do Lasu Ardeńskiego, gdzie dochodzi do metamorfozy.

Wielokrotnie krytykowano Szekspira za tę sztukę (m.in. skrytykował ją Lew Tołstoj), przede wszystkim za to, że stara się w niej podporządkować widzowi i zaspokoić jego gusta, o czym świadczyć może już sam tytuł. Mimo to, komedia ta pozostaje do dziś jedną z najczęściej wystawianych na scenie sztuk słynnego dramatopisarza ze Stratfordu.
Przypomnijmy, że reżyserka spektaklu, Krystyna Janda, 5 maja wystawiła „Hrabinę” Stanisława Moniuszki w Operze Bałtyckiej, zaś z Teatrem Wybrzeże współpracuje od lat. Jest reżyserką frekwencyjnego hitu Wybrzeża – „Seksu dla opornych” oraz jego kontynuacji – „Raju dla opornych”.

– Tak się złożyło, że „Jak wam się podoba” Szekspira w Teatrze Wybrzeże miałam robić w ubiegłym roku, zaś „Hrabinę” w Operze Bałtyckiej dwa lata temu. Sprawy potoczyły się tak, że dopiero teraz obie premiery mogły dojść do skutku. Premiera komedii Szekspira czeka nas 28 czerwca. Spodziewam się przyjemności i z pracy, i z przedstawienia. Do zobaczenia z Szekspirem, młodym i kipiącym energią – mam nadzieję – dodaje Krystyna Janda.

W spektaklu występują: Katarzyna Dałek, Magdalena Gorzelańczyk, Małgorzata Oracz, Agata Woźnicka, Piotr Biedroń, Jerzy Gorzko, Michał Jaros, Maciej Konopiński, Jacek Labijak, Krzysztof Matuszewski, Marcin Miodek, Jakub Nosiadek, Grzegorz Otrębski i Jarosław Tyrański. Scenografię przygotowuje Magdalena Gajewska, zaś kostiumy Dorota Roqueplo. Za muzykę i opracowanie muzyczne odpowiada Mateusz Dębski. Ruch sceniczny układa Emil Wesołowski, a światła reżyseruje Katarzyna Łuszczyk.

Przedstawienie jest produkcją Teatru Wybrzeże. Jego współorganizatorem jest Gdański Teatr Szekspirowski, który użycza swojej sceny. Bilety na spektakl kosztują: na parterze 60 zł (normalny) i 50 zł (ulgowy), na galeriach na wprost sceny (miejsca numerowane) – 50 zł (normalne) i 40 zł (ulgowe), zaś na galeriach bocznych (miejsca nienumerowane) za wstęp zapłacimy 30 zł.

Łukasz Rudziński, trojmiasto.pl, 20 maja 2019

https://kultura.trojmiasto.pl/Lato-w-Teatrze-Szekspirowskim-ze-spektaklem-Jak-wam-sie-podoba-n133559.html

—————- —————————————— ————————————–

Hamlet, Halka, Jezus. 9 premier teatralnych czerwca, na które czekamy

 Nie zabraknie Szekspira i musicali, będzie też farsa. Michał Zadara akcję „Romea i Julii” przenosi do współczesnej Warszawy, a Krystian Lupa zabierze nas na Capri.

Oto 9 premier czerwca, na które się wybieramy.

  1. „Hamlet”, Teatr Polski, Poznań

Reżyserka Maja Kleczewska i dramaturg Łukasz Chotkowski sięgając po Szekspira oraz dramat „HamletMaszyna” Heinera Müllera, chcą opowiedzieć o stosunkach polsko-ukraińskich. Hamleta zagra ukraiński aktor Roman Lutskyi.

Przedstawienie pokazywane będzie w Starej Rzeźni w Poznaniu. Widzowie, tak jak w galerii sztuki, będą mogli samodzielnie poruszać się w teatralnej przestrzeni i podążać za wybranymi postaciami. Będą mogli też w dowolnym momencie opuścić spektakl. Scenografię przygotowuje Zbigniew Libera, a autorem zdjęć jest Marcin Koszałka. Premiera 7 czerwca.

*

  1. „Romeo i Julia”, Teatr Studio, Warszawa

Michał Zadara akcję spektaklu przenosi do współczesnej Warszawy. Romeo ma wjechać na scenę na deskorolce. Reżyser zapowiada, że zderzając dramat Szekspira z dzisiejszymi realiami, nie przepisuje sztuki i nie dodaje do niej swoich tekstów, zależy mu na wierności wobec oryginału.

Zależało mu też, żeby w głównych rolach wystąpili bardzo młodzi aktorzy, w wieku tytułowych postaci. Zadara tłumaczy: „Pozwala to uchwycić główny zamysł Szekspira: pokazać, że świat kreowany na scenie przedstawiany jest z perspektywy nastolatków, którzy nie podporządkowali się jeszcze regułom świata dorosłych”. Julię i Romea zagrają Julia Leszkiewicz i Julian Zbudniewek. Premiera 7 czerwca.

*

  1. „Halka (wileńska)”, Teatr Wielki – Opera Narodowa, Warszawa

Operowy debiut uznanej reżyserki teatralnej Agnieszki Glińskiej, która w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej wystawia „Halkę (wileńską)” Stanisława Moniuszki (1848). Jest to wersja pierwotna, dwuaktowa. Teatr zapowiada: „Agnieszka Glińska, reżyserka znana ze swojego skupienia na psychologii postaci, czujna wobec ludzkich zgryzot, w swoich inscenizacjach teatralnych wytrąca postacie ze schematów, wzrusza, przetykając tragizm komizmem. Jej nieprzystającą, uwikłaną w namiętność, zdradzoną i porzuconą protagonistkę zobaczymy w pełnym rejestrze czułych drgań. Wnikliwie, z bliska”.

W roli Halki wystąpi Ilona Krzywicka (sopran). Autorką scenografii jest Monika Nyckowska, a kostiumów Katarzyna Lewińska, choreografia – Weronika Pelczyńska. Dyrygują Łukasz Borowicz na zmianę z Rafałem Kłoczką. Premiera 8 czerwca.

*

  1. „Miss Saigon”, Teatr Muzyczny, Łódź

Jeden z największych hitów West Endu, musical, który 19 lat temu oglądaliśmy na scenie Teatru Muzycznego Roma w Warszawie, tym razem będzie można zobaczyć w Łodzi w reżyserii Zbigniewa Maciasa i pod kierownictwem muzycznym Macieja Pawłowskiego.

„Miss Saigon” Claude’a-Michela Schönberga i Alaina Boublila nazywana jest współczesną wersją „Madame Butterfly”, a jednak jej autorzy twierdzą, że inspirację zaczerpnęli nie z opery Pucciniego, a ze zdjęcia, które Claude-Michel Schönberg przypadkiem zobaczył w gazecie. Przedstawiało ono wietnamską kobietę, która ze ściągniętą bólem twarzą oddaje swoją córkę żołnierzowi opuszczającemu bazę wojskową, by ta miała lepsze życie w Ameryce niż w komunistycznym Wietnamie.

W postać Chrisa wcielą się: Marcin Franc, Marcin Januszkiewicz, Maciej Pawlak i Jan Traczyk, rolę Kim zagra Sylwia Banasik i Joanna Gorzała. W obsadzie również: Edyta Krzemień, Agnieszka Przekupień, Robert Rozmus, Tomasz Steciuk i Katarzyna Łaska. Premiera 8 czerwca.

*

  1. „Czego nie widać”, Teatr Dramatyczny, Wałbrzych

Paweł Świątek, który ostatnio zachwycił swoim spektaklem „Wojna polsko-ruska” według Doroty Masłowskiej w Teatrze im. Słowackiego w Krakowie, tym razem sięga po farsę. „Czego nie widać” Michaela Frayna opowiada o teatrze od kulis, o niekończących się próbach, zdesperowanych reżyserach i zdruzgotanych aktorach. Reżyser zapowiada: farsa jako gatunek jest opuszczona przez teatr artystyczny. Zależy nam na pokazaniu, że nie musi być źle grana, że aktorzy mogą bawić się tematami i konwencją, aby przy okazji opowiedzieć o nas samych, ludziach teatru, teatralnej rodzinie. Premiera 14 czerwca.

*

  1. „Śpiewak jazzbandu”, Teatr Żydowski/Warszawa

Wojciech Kościelniak, reżyser, który do teatru musicalowego przeniósł m.in. „Lalkę”, „Chłopów”, a nawet „Wiedźmina”, tym razem przygotowuje prapremierę musicalu „Śpiewak jazzbandu” na podstawie sztuki Samsona Raphaelsona oraz pierwszego w historii kina filmu dźwiękowego w reżyserii Alana Croslanda z 1927 roku. Muzykę do spektaklu napisał Mariusz Obijalski, kompozytor, aranżer, producent, pianista jazzowy współpracujący m.in. z Voo Voo, Fiszem Emade Tworzywo, Moniką Borzym, który był twórcą muzyki do musicali „Blaszany bębenek” i „Liżę serce twoje” we wrocławskim Capitolu. Premiera 14 czerwca.

*

  1. „Capri – wyspa uciekinierów”, Teatr Powszechny, Warszawa

Jedna z najbardziej wyczekiwanych premier sezonu odbędzie się dopiero w październiku, ale już w czerwcu możemy się wybrać na pokazy work in progress.

Nowy spektakl Krystiana Lupy powstaje m.in. na podstawie „Kaputt” i „Skóry” Curzia Malapartego oraz „Księgi z San Michele” Axela Munthego. Lupa chce się przyjrzeć przemianom współczesnej Europy i roli wielkich osobowości w procesach polityczno-społecznych, a akcję umieszcza na Capri, wyspie, na którą uciekali marzyciele i rewolucjoniści, m.in. Lenin, Gorki czy Rilke. W obsadzie m.in. Anna Ilczuk, Andrzej Kłak, Magdalena Koleśnik, Ewa Skibińska, Julia Wyszyńska oraz gościnnie Monika Niemczyk, Halina Rasiakówna i Piotr Skiba. Pokazy work in progress (II akt): 15 i 16 czerwca.

*

  1. „Jezus”, Nowy Teatr, Warszawa

Bohaterem nowego spektaklu Jędrzeja Piaskowskiego, twórcy m.in. „Puppenhaus. Kuracja” z TR Warszawa i „Trzech sióstr” z Lublina, ma być… Jezus. Teatr zapowiada: „Artyści chcą za pomocą teatru opowiedzieć o własnym, współczesnym rozumieniu radykalnych nauk Jezusa i o związanych z nim potrzebach i tęsknotach”. W obsadzie: Małgorzata Biela, Bartosz Bielenia, Sara Celler-Jezierska, Bartosz Gelner, Piotr Polak. Współautorem scenariusza jest Hubert Sulima. Premiera 22 czerwca.

*

  1. „Jak wam się podoba”, Teatr Wybrzeże/Gdański Teatr Szekspirowski, Gdańsk

Krystyna Janda o wystawieniu „Jak wam się podoba” myślała od dawna. Kiedyś marzyła o zagraniu roli Rozalindy, namawiała na to swoich dyrektorów, ale się nie udało. Teraz będzie tę sztukę reżyserować. Zapowiada: „Uwielbiam tę historię, jej humor, różne sposoby mówienia o miłości. Radość, kpina, prostota, beztroska i młodzieńcze temperamenty, zapisane w tekście, zostawiały zawsze w mojej głowie uwodzące obrazy i wciąż chciałam je ucieleśnić. Mam nadzieję, że powstanie spektakl, który przysporzy radości i przyjemności także widzom”. Przedstawienie powstaje w koprodukcji Teatru Wybrzeże w Gdańsku i Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego. Będzie grane na scenie tego drugiego. Premiera 28 czerwca.

Dorota Wyżyńska, Gazeta Wyborcza – Kultura online, 30.05.2019

————————— ————————————– ——–

Gdańsk. Szekspir wg Jandy w GTS

 Sztukę „Jak wam się podoba” Williama Szekspira wystawi Teatr Wybrzeże w Gdańsku. Spektakl wyreżyseruje Krystyna Janda. Premiera przedstawienia odbędzie się 28 czerwca na deskach Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego.

O planowanej premierze poinformował we wtorek rzecznik prasowy Teatru Wybrzeże Grzegorz Kwiatkowski.

Reżyserująca spektakl Krystyna Janda przyznała, że z komedią Szekspira „Jak wam się podoba” mierzyła się już od dawna. „Najpierw całe lata marzyłam o zagraniu roli Rozalindy, namawiałam na to moich dyrektorów, niestety nie spełniło się to moje marzenie” – wyjaśniła, cytowana w komunikacie prasowym.

„Uwielbiam tę historię, jej humor, różne sposoby mówienia o miłości, traktowania miłości i związku dwojga ludzi, przez postaci tej sztuki. Radość, kpina, wesołość, prostota, beztroska i młodzieńcze temperamenty, zapisane w tekście, zostawiały zawsze w mojej głowie uwodzące obrazy i wciąż chciałam je ucieleśnić. Teraz mam szansę” – podkreśliła Janda.

Wyraziła nadzieję, że spektakl w jej reżyserii przysporzy „radości i przyjemności także widzom”.

„Dużo myślę o muzyce i ruchu w przedstawieniu. Myślę, jak okiełznać i zatrzymać +wiatr+. Spodziewam się przyjemności i z pracy, i z przedstawienia” – nadmieniła Janda.

W spektaklu wystąpią: Katarzyna Dałek, Magdalena Gorzelańczyk, Małgorzata Oracz, Agata Woźnicka, Piotr Biedroń, Jerzy Gorzko, Michał Jaros, Maciej Konopiński, Jacek Labijak, Krzysztof Matuszewski, Marcin Miodek, Jakub Nosiadek, Grzegorz Otrębski oraz Jarosław Tyrański.

Scenografię do przedstawienia przygotowuje Magdalena Gajewska, a kostiumy Dorota Roqueplo. Za muzykę i opracowanie muzyczne w spektaklu będzie odpowiadał Mateusz Dębski, a za ruch sceniczny Emil Wesołowski.

Robert Pietrzak, PAP, 11.06.2019

———————– ———————————————

Gdańsk. Janda wystawia Szekspira w GTS

 Sztukę „Jak wam się podoba” Williama Szekspira wystawi w piątek Teatr Wybrzeże w Gdańsku. „To kameralny, pełen intymności spektakl o miłości i o radości życia” – powiedziała reżyserka przedstawienia Krystyna Janda.

Spektakl będzie grany w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim, gdzie w środę odbyła się próba medialna.

– Robię spektakl o miłości i o radości życia. O tym, że jest jeden świat zły, a inny świat dobry, w którym jest wolność, miłość i przyjaźń – powiedziała dziennikarzom reżyserka.

Janda przyznała, że scenografia jest skromna. – Oparłam się w tym przedstawieniu wyłącznie na sztuce aktorskiej – dodała.

Artystka dodała, że nie miała w planach wystawić „Jak wam się podoba” na scenie elżbietańskiej GTS z epoki Szekspira. – Ja uważam, że to jest utwór kameralny – jest w nim bardzo dużo intymności, subtelności i niuansów. To nie jest typowa „biegana” komedia Szekspirowska. Skupiliśmy się na scenach miłosnych. Ten tekst wymaga innej dyspozycji publiczności – wyjaśniła.

Zdradziła, że zawsze chciała jako aktorka zagrać rolę Rozalindy, jednej z głównych bohaterek sztuki „Jak wam się podoba”.

– Całe życie marzyłam, żeby zagrać Rozalindę. Trzy razy nie doszło to do skutku. Raz powstał wspaniały przekład Ernesta Brylla, specjalnie na użytek inscenizacji w Teatrze Ateneum. Pokłócił się jednak reżyser i do tego nie doszło. Drugi raz też nie wyszło ze względów czysto personalnych. Trzeci raz miałam to zagrać w telewizji i Andrzej Wajda zmienił tytuł na „Poskromienie złośnicy” i koniec końców do tej realizacji też nie doszło. I teraz spełniam to swoje marzenie z aktorami – zaznaczyła.

Pytana o swoją wizję i koncepcję reżyserską podkreśliła, że chce po prostu „robić maksymalnie dobre spektakle”.

– Jestem reżyserem użytkowym – reżyseruję farsy, komedie, to, co trzeba. Nie jestem osobowością reżyserską, ja jestem przede wszystkim aktorką. Reżyseruję, aby utrzymać moją fundację (Fundacja Krystyny Jandy Na Rzecz Kultury). To jest naprawdę wielkie przedsiębiorstwo i muszę zrobić wszystko, żeby fundacja zarobiła milion złotych miesięcznie, żebyśmy się utrzymali – takie są bowiem koszty artystyczne i stałe dwóch teatrów – powiedziała.

W spektaklu wystąpią Katarzyna Dałek, Magdalena Gorzelańczyk, Małgorzata Oracz, Agata Woźnicka, Piotr Biedroń, Jerzy Gorzko, Michał Jaros, Maciej Konopiński, Jacek Labijak, Krzysztof Matuszewski, Marcin Miodek, Jakub Nosiadek, Grzegorz Otrębski oraz Jarosław Tyrański.

Scenografię do przedstawienia przygotowuje Magdalena Gajewska, a kostiumy Dorota Roqueplo. Za muzykę i opracowanie muzyczne w spektaklu będzie odpowiadał Mateusz Dębski, a za ruch sceniczny Emil Wesołowski.

Robert Pietrzak, PAP, 27.06.2019

———————— —————————————————–

Premiera “Jak wam się podoba” w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim. Reżyseruje Krystyna Janda

Krystyna Janda – aktorka, felietonistka i dyrektorka artystyczna dwóch teatrów Polonia i Och-Teatru, w krótkim czasie już po raz drugi pojawia się w Gdańsku, aby pracować jako reżyserka. Po “Hrabinie”, która premierę miała w Operze Bałtyckiej 5 maja, zobaczymy – już 28 czerwca 2019, na scenie Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego – komedię Szekspira “Jak wam się podoba”.

Jedna z najbardziej znanych komedii Szekspira “Jak wam się podoba” dołączy do ulubionego przez widzów letniego repertuaru Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego. Czy najnowsza produkcja – realizowana w kooperacji z Teatrem Wybrzeże – ma szansę dorównać popularnością “Wesołym kumoszkom z Windsoru” z 2015 roku czy “Zakochanemu Szekspirowi” z 2017 roku – oba spektakle reżyserował Paweł Aigner – zobaczymy już w piątek, 28 czerwca 2019, bo na ten dzień przygotowywana jest premiera.

Na pewno wiemy, że Krystyna Janda nie wystawi sztuki w formule sceny elżbietańskiej, tak jak to było w przypadku inscenizacji Aignera, ponieważ pierwotnie planowano realizację tego spektaklu w Teatrze Wybrzeże oraz, że zastosowała zasadę powściągliwości w interpretacji – najważniejszy jest dla niej sam tekst.

– Robię spektakl o miłości i radości życia – mówi Krystyna Janda. – O tym, że jest jeden świat zły, a inny dobry, w którym jest wolność, przyjaźń. Najprościej jak można. Dlatego cała inscenizacja to zagospodarowanie wyłącznie tej przestrzeni. Oparłam się wyłącznie na sztuce aktorskiej – co podkreślała. – Uważam że to jest utwór kameralny. Tam jest bardzo dużo intymności, subtelności, niuansów. To nie jest typowa komedia “biegana” szekspirowska. Dlatego skupiliśmy się na scenach miłosnych i one są dla nas najważniejsze.

Krystyna Janda, legendarna Agnieszka z “Człowieka z marmuru” Andrzeja Wajdy i nieokiełznana Maria Linde ze “Słodkiego końca dnia” Jacka Borcucha ma w Trójmieście dobrą passę. W maju tego roku wyreżyserowała, w Operze Bałtyckiej, z sukcesem “Hrabinę” Moniuszki, a na tegorocznym gdyńskim Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@port jury uznało za najlepszy spektakl Teatru Polonia „Zapiski z wygnania” w reż. Magdy Umer, w którym zagrała główną rolę.

Sympatia jest wzajemna: – Na Wybrzeżu gram wszystkie moje role, regularnie. Przyjeżdżam tu jak do swoich przyjaciół.

O swojej roli jako reżysera Krzystyna Janda mówi z przekorą: – Jestem reżyserem użytkowym, przede wszystkim w swojej fundacji. To bardzo duże przedsiębiorstwo i muszę zrobić wszystko, żebyśmy się utrzymali. Reżyseruję farsy, komedie, to co trzeba. Nie jestem osobowością reżyserską, jestem przede wszystkim aktorką.

Janda do współpracy zaprosiła znakomitych realizatorów. Za ruch w spektaklu odpowiada wybitny tancerz i wieloletni choreograf Polskiego Baletu Narodowego w Teatrze Wielkim w Warszawie – Emil Wesołowski, a muzykę skomponował i całość opracował muzyczne – Mateusz Dębski, laureat i zdobywca głównej nagrody Międzynarodowego Festiwalu Filmu i Muzyki „Transatlantyk” w Poznaniu, w 2014 r.

– To utwór radosny – tłumaczy Janda. – Są tu wpisane wspaniałe ballady, cudownie przetłumaczone przez Barańczaka. Od połowy utworu jest już tylko radość miłość, wesele i same przyjemności. Pisanie muzyki do tego spektaklu ma w Polsce wielkie tradycje. Ja tym razem poprosiłam młodego kompozytora z Warszawy, żeby się z nami zabawił. A obecność Emila i jego praca przy tym utworze… szczególnie, że jest to taki kadr, w którym trzeba narysować całą historię – nie wyobrażałam sobie, że go z nami nie będzie.

Nad scenografią pracowała doświadczona artystka Magdalena Gajewska, od 2006 roku scenografka Teatru Wybrzeże, która opracowała m.in. scenografię do “Kumoszek” i “Zakochanego Szekspira”, a o kostiumy zadbała Dorota Roqueplo, wielokrotnie nagradzana, pracowała przy ponad 70 filmach i wielu spektaklach w teatrach całej Polski.

William Shakespeare

JAK WAM SIĘ PODOBA

Przekład: Stanisław Barańczak

Reżyseria: Krystyna Janda

Scenografia: Magdalena Gajewska

Kostiumy: Dorota Roqueplo

Muzyka i opracowanie muzyczne: Mateusz Dębski

Ruch sceniczny: Emil Wesołowski

Reżyseria świateł: Katarzyna Łuszczyk

Asystent reżysera: Jerzy Gorzko

Inspicjent: Jerzy Kosiła

W spektaklu występują: Katarzyna Dałek, Magdalena Gorzelańczyk, Małgorzata Oracz, Agata Woźnicka, Piotr Biedroń, Jerzy Gorzko, Michał Jaros, Maciej Konopiński, Jacek Labijak, Krzysztof Matuszewski, Marcin Miodek, Jakub Nosiadek, Grzegorz Otrębski, Jarosław Tyrański

Premiera: 28 czerwca na scenie współorganizatora Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego

Kolejne spektakle: 29, 30 czerwca, 4, 5, 6, 7, 11, 12, 13, 14, 18, 19, 20, 21, 26 lipca oraz 15, 16, 17 i 18 sierpnia na scenie Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego.

 Anna Umięcka, Portam Miasta Gdańska, 28.06.2019

https://www.gdansk.pl/wiadomosci/jak-wam-sie-podoba-w-gdanskim-teatrze-szekspirowskim-rezyseruje-krystyna-janda-premiera-w-piatek,a,149388

———— ——————— ———————— ——————-

Krystyna Janda robi w Gdańsku spektakl o miłości i radości życia. Dziś premiera

Dziś w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim premiera „Jak wam się podoba” w reżyserii Krystyny Jandy. Czy okaże się kolejnym trójmiejskim sukcesem Jandy – po wyreżyserowanej w Operze Bałtyckiej „Hrabinie” i „Zapiskach z wygnania” z jej udziałem, które wygrały festiwal R@port?

Dwa ostatnie miesiące na trójmiejskich scenach to czas, kiedy kilkakrotnie oglądaliśmy efekty pracy Krystyny Jandy jako reżyserki i aktorki. 5 maja na deskach Opery Bałtyckiej w Gdańsku odbyła się premiera opery „Hrabina” Stanisława Moniuszki w reżyserii Jandy. Przygotowana przez nią opera, której akcja została uwspółcześniona i przeniesiona do galerii handlowej, ogromnie spodobała się widowni, zebrała też bardzo ciepłe recenzje krytyki. Efekt? Bilety na kolejne spektakle poszły jak woda.

Niedługo później, 20 maja, na scenie Teatru Miejskiego im. Gombrowicza w Gdyni, Janda zaprezentowała poruszający monodram „Zapiski z wygnania” według tekstu Sabiny Baral w reżyserii Magdy Umer, który startował w konkursie Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@port. „Zapiski z wygnania” nie tylko wygrały główną nagrodę w festiwalowym konkursie, ale zdobyły też nagrodę publiczności.

Już wówczas Janda pracowała nad kolejnym trójmiejskim przedsięwzięciem – reżyserią Szekspirowskiej komedii „Jak wam się podoba”, którą z artystami Teatru Wybrzeże przygotowała na scenę Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego.

Czy to zbieg okoliczności, że dwie duże produkcje – w Operze Bałtyckiej i GTS – powstały niemal w tym samym czasie?

– Były wcześniej zaplanowane. Ale z powodu choroby mojej mamy musiałam je przełożyć i teraz realizuję te zobowiązania – powiedziała „Wyborczej” Krystyna Janda. I dodała, że w Trójmieście gra regularnie, a tutejsza publiczność mogła oglądać wszystkie jej duże role.

– Przyjeżdżam tu jak do swoich – podkreśla.

„Marzyłam o roli Rozalindy”

– Robię spektakl o miłości i radości życia – mówi dwa dni przed premierą Krystyna Janda. – O tym, że jeden świat jest zły, a drugi dobry, w którym jest wolność, miłość i przyjaźń. Robię to przedstawienie najprościej jak można, opierając się wyłącznie na sztuce aktorskiej. A cała inscenizacja to tylko operowanie w przestrzeni sceny.

Ale zastrzega: – Ja nie jestem osobowością reżyserską. Jestem reżyserem użytkowym, reżyseruję farsy, komedie, zwłaszcza w teatrach mojej fundacji. A przede wszystkim jestem aktorką.

Przed laty marzyła, by w Szekspirowskim „Jak wam się podoba” zagrać główną rolę – księżniczkę Rozalindę. – Trzy razy to się nie powiodło. Dla Teatru Ateneum powstał wspaniały przekład Ernesta Brylla, ale reżyser się pokłócił i do spektaklu nie doszło. Drugi raz również nie udało się ze względów personalnych. A trzeci raz miałam zagrać Rozalindę w Teatrze Telewizji, ale Andrzej Wajda zamiast „Jak wam się podoba” wolał zrobić „Poskromienie złośnicy” i w rezultacie do żadnego z tych spektakli nie doszło. Więc teraz po latach realizuję to marzenie z aktorami Wybrzeża – opowiada.

„Jak wam się podoba” w tłumaczeniu Stanisława Barańczaka to utwór przepełniony radością. – Od połowy sztuki tylko radość, miłość i wesele. Same przyjemności – śmieje się reżyserka.

Sceny elżbietańskiej nie będzie

Wszystkie trzy wcześniejsze premiery w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim („Wesołe kumoszki z Windsoru” Teatru Wybrzeże, musical „Kiss me, Kate” na motywach „Poskromienia złośnicy” Teatru Muzycznego w Gdyni oraz „Zakochany Szekspir” Teatru Wybrzeże) odbywały się na tzw. scenie elżbietańskiej – mocno wysuniętej w stronę publiczności i z trzech stron otoczonej stojącymi na parterze widzami.

„Jak wam się podoba”, do którego nowoczesną scenografię w formie pochyłej platformy przygotowała Magdalena Gajewska, nie wykorzystuje sceny elżbietańskiej. Dlaczego?

– To utwór kameralny, jest w nim dużo intymności, subtelności i niuansów. To nie jest typowa szekspirowska komedia biegana. Dlatego skupiliśmy się na scenach miłosnych, one są dla nas najważniejsze – mówi Janda. I dodaje: – Kiedy przygotowywałam się do tego projektu, myślałam, że wystawimy „Jak wam się podoba” na dużej scenie Teatru Wybrzeże. Później, jak już wszystko było zaprojektowane, dowiedziałam się, że przenosimy się do Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego. Ale myślę, że to wnętrze służy tej inscenizacji.

„Jak wam się podoba” 

Jedna z najpopularniejszych komedii Williama Szekspira. Córka wygnanego księcia, Rozalinda (w tej roli Magdalena Gorzelańczyk) i jej kuzynka Celia (Agata Woźnicka) porzucają życie na dworze i wyruszają w ostępy Lasu Ardeńskiego. Tam uwolnione z okowów konwencji dziewczyny doznają wyzwalającej transformacji. Ukrywając się w męskich przebraniach, mają szansę zasmakować innego życia i poznać, czym jest prawdziwa miłość.

Katarzyna Fryc, Gazeta Wyborcza Trójmiasto, 28.06.2019

http://trojmiasto.wyborcza.pl/trojmiasto/7,35612,24939565,krystyna-janda-robie-spektakl-o-milosci-i-radosci-zycia.html

———— ————————- —————– —————–

Gdańsk. Premiera w Teatrze Szekspirowskim

 Janda reżyseruje Szekspira

Marzyła o zagraniu głównej roli w tej sztuce. Nigdy się nie udało. Po latach wraca do niej jako reżyserka.

 W tym roku Gdański Teatr Szekspirowski i Teatr Wybrzeże ponownie zdecydowały się na współpracę, która w poprzednich latach przynosiła pełne rozmachu spektakle przyciągające tłumy widzów.

Tym razem letnia propozycja, która przez ciepłe miesiące będzie prawie codziennie prezentowana na gdańskiej scenie elżbietańskiej, to „Jak wam się podoba”, jedna z najbardziej znanych Szekspirowskich komedii. To opowieść o dwóch damach z wielkiego świata – córce wygnanego króla i jej kuzynce – które postanawiają z niego uciec. Wyruszają na pustkowie, przebierają się za mężczyzn i próbują innego życia. Odważny eksperyment przynosi niespodziewane efekty: kobiety poznają życie z zupełnie innej strony, na dodatek znajdują prawdziwą miłość.

Reżyserką spektaklu jest Krystyna Janda, jedna z najwybitniejszych polskich aktorek, która ma także coraz większe doświadczenie reżyserskie. Przygotowanie tego spektaklu jest dla niej zastępczym sposobem spełnienia jej wielkiego artystycznego marzenia z przeszłości – mówiła, że od zawsze chciała zagrać główną postać w tej sztuce, księżniczkę Rozalindę. Nigdy jej się to nie udało, po latach postanowiła więc przygotować własną wersję tego spektaklu.

Do współpracy zaprosiła artystki i artystów ze ścisłej czołówki. Do jej szekspirowskiego „dream teamu” trafili m.in.: scenografka Magdalena Gajewska, która przygotowywała scenografię do wcześniejszych letnich spektakli szekspirowskich: „Wesołych kumoszek z Windsoru” i „Zakochanego Szekspira”, autorka kostiumów Dorota Roqueplo, znana przede wszystkim ze swoich prac przy niezliczonych już dziś filmach fabularnych, Mateusz Dębski, kompozytor, który współpracował już z Jandą przy różnych projektach, m.in. jej spektaklu o Marii Callas, Emil Wesołowski, choreograf. Na scenie będzie można zobaczyć bardzo mocną obsadę, złożoną z aktorek i aktorów Teatru Wybrzeże. W rolach głównych wystąpią dwie najbardziej dziś cenione gdańskie aktorki młodego pokolenia: Katarzyna Dałek i Magdalena Gorzelańczyk.

Przemysław Gulda, Gazeta Wyborcza – Trójmiasto, nr 149/Co Jest Grane, 28-06-2019

—————————- ——————— ————————-

Melodramatyczne „Jak wam się podoba” w Teatrze Szekspirowskim

 Zmiany tożsamości, przebieranki, ludzkie dramaty podane na wesoło w niezobowiązującej atmosferze radosnej zabawy, pełne absurdalnych momentami zwrotów akcji – to wszystko czyni z „Jak wam się podoba” Williama Szekspira dzieło przewrotne i wbrew pozorom niełatwe do wystawienia. Przekonuje o tym rozczarowująca inscenizacja sztuki, wyreżyserowana przez Krystynę Jandę dla Teatru Wybrzeże w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim.

„Jak wam się podoba” to jedna z bardziej intrygujących sztuk Szekspira. Wiele tu autoironii i polemiki z własną twórczością, szczególnie z charakterem leśnych umizgów kochanków ze „Snu nocy letniej”, choć bez trudu odnaleźć można echa „Romea i Julii” i znaleźć ślady wątków, rozwiniętych w sztukach późniejszych, jak „Wieczór trzech króli” czy „Król Lear”.

Jednych w „Jak wam się podoba” rozbawi, innych zrazi, wszechobecna tu zabawa z zasadą prawdopodobieństwa, które w tym utworze właściwie nie istnieje. Oto bowiem Orlando zakochując się w Rozalindzie, nie rozpoznaje jej w przybraniu chłopca, pomimo tego, że Rozalinda jako Ganimed „wciela się” w rolę jego ukochanej i pod pozorem próby wyleczenia go z miłości do Rozalindy, prowadzi z nim przewrotną grę w zaloty. Bez trudu nakłania go też, by traktował ją (w przebraniu chłopca) jak swoją ukochaną.

Jej ojciec, Książę wygnany, nie tuła się po lesie niczym błędny rycerz jak Król Lear, tylko ochoczo pomieszkuje z wieśniakami, ciesząc się życiem, umilając sobie czas piosenkami i towarzystwem prostych, dobrych ludzi. Tu każdy jest kowalem swojego losu. Bohaterowie padają rażeni strzałami Amora jak muchy. Sam Las Ardeński jawi się jako coś na kształt oazy spokoju, w której odnaleźć można miłość i namiętność, rozpalane nawet przez jedno przypadkowe spotkanie. Konflikt braci zażegnany zostanie niespodziewanie, o czym doniesie nam Oliwer, dotąd zły i zgorzkniały, teraz skruszony i zakochany. A wszystko wbrew jakiejkolwiek logice kończy się szczęśliwe.

Ta beztroska wymaga od reżysera przede wszystkim odpowiedniego pomysłu, aby serię niespodziewanych zdarzeń ubrać w odpowiednią formę. Krystyna Janda decyduje się na wielką uchylną platformę, zniżoną w stronę widzów, dzięki której aktorzy „schodzą” do publiczności (umowna scenografia Magdaleny Gajewskiej). Dzięki grze świateł (Katarzyna Łuszczyk) chłód na zamku Fryderyka (młodszego brata wygnanego księcia) podkreślony został opadami śniegu, w trakcie przygód w Lesie Ardeńskim scenę zazielenią czterolistne koniczyny i motywy kwietne, zmieniające kolor na czerwień podczas spotkań Rozalindy i Orlanda.

Za tą dookreśloną, choć minimalistyczną oprawą wizualną przygód Rozalindy, jej przyjaciółki Celii i innych, nie idzie w parze żadna konwencja. Tekst podany jest wprost, czyniąc wątek miłosny momentami nieznośnym melodramatem, granym przez Magdalenę Gorzelańczyk w roli Rozalindy/Ganimeda zaskakująco serio. To powoduje, że efekt humorystyczny – poza scenami Rozalindy w przebraniu chłopca udającego Rozalindę w scenach miłosnych z Orlandem – przenosi się na innych bohaterów i wątki poboczne.

Świetnie radzi sobie Michał Jaros w roli typowego szekspirowskiego błazna Lakmusa, szydzącego z pozostałych bohaterów z dużym wdziękiem i lekkością. Przezabawny w bardzo udanym epizodzie głupawego pasterza Sylwiusza jest Jakub Nosiadek, który wcześniej dobrze prezentuje się również w roli zapaśnika Karola. Jako smętny bard-samotnik Jakub bawi publiczność bardzo dobry w każdym wejściu na scenę Maciej Konopiński, a w swoim stylu wieśniaczkę Anielę odgrywa Małgorzata Oracz.

Szkoda kompletnie niewykorzystanego tym razem potencjału komediowego Marcina Miodka, który nie dostał szansy na rozwinięcie skrzydeł jako towarzysz księcia Amiens. Bez zarzutu w rolach Fryderyka i proboszcza Ambrożego prezentuje się Jarosław Tyrański, podobnie jak Krzysztof Matuszewski, dający się zapamiętać bardziej jako mówiący z francuskim akcentem dworzanin Le Beau, niż jako Książę wygnany.

W kluczowym tercecie: Rozalinda – Celia – Orlando, trudno wskazać kto wiedzie prym, bo najbardziej dopracowana jest rola córki Fryderyka, Celii, granej przez Agatę Woźnicką (mającej w trudnej przestrzeni Teatru Szekspirowskiego problemy z dykcją). Emocjonalnie przerysowana, manieryczna gra Gorzelańczyk najlepiej koresponduje z momentami, gdy jej bohaterka udaje chłopca, z kolei Orlando Piotra Biedronia, na tle jego licznych wcześniejszych charakterystycznych ról, to postać zgaszona i pozbawiona wyrazu, ale odpowiednio wpisana w kontekst zakochanego po uszy w Rozalindzie młodzieńca. Cały wątek miłosny Rozalindy i Orlanda podany zostaje w sposób ostentacyjnie melodramatyczny, co nawet jeśli początkowo bawi, to szybko zaczyna nużyć.

Podobnie jak inne pomysły reżyserki (np. stale powtarzane fanfary przed wejściem orszaku Fryderyka) ich skuteczność wyczerpuje się bardzo szybko. Spektakl broni się talentami aktorów, których bardzo dobrze ubrała w kostiumy Dorota Roqueplo (szczególnie ciekawie prezentuje się błazeńska szata Lakmusa). Podczas układów zbiorowych widać choreograficzną pracę Emila Wesołowskiego.

Chociaż wszystko to – choćby z racji charakteru sztuki – jest krotochwilną, nieco szaloną zabawą, której wiele można wybaczyć (jak czynią sobie nawzajem bohaterowie w przepojonym namiętnością Lesie Ardeńskim czy w finale przedstawienia), to jednak spektakl Teatru Wybrzeże, grany gościnnie w Teatrze Szekspirowskim, pozostawia spory niedosyt.

Łukasz Rudziński, trojmiasto.pl, 29 czerwca 2019

https://kultura.trojmiasto.pl/Melodramatyczne-Jak-wam-sie-podoba-w-Teatrze-Szekspirowskim-n135841.html

 ——————— —————————–

© Copyright 2019 Krystyna Janda. All rights reserved.