18
Lipiec
2024
14:43

Kamila i Szymona - wszystkiego dobrego

Moi Drodzy oto lista moich spektakli wakacyjnych. Zapraszam, zapraszamy.
Moi drodzy, oto lista moich spektakli wakacyjnych, zapraszam, zapraszamy serdecznie:
💛 30 lipca godz. 19:30 – LILY – Och-Teatr
💛 31 lipca godz. 19:30 – LILY – Och-Teatr
❤ 1 sierpnia godz. 19:30 – MY WAY – Teatr Polonia
❤ 2 sierpnia godz. 19:30 – MY WAY – Teatr Polonia
❤ 3 sierpnia godz. 19:30 – MY WAY – Teatr Polonia
❤ 4 sierpnia godz. 19:30 – ALEJA ZASŁUŻONYCH – Teatr Polonia
❤ 5 sierpnia godz. 19:30 – ALEJA ZASŁUŻONYCH – Teatr Polonia
💛 22 sierpnia godz. 19:30 – LILY – Och-Teatr
💛 23 sierpnia godz. 19:30 – LILY – Och-Teatr
💛 24 sierpnia godz. 19:30 – LILY – Och-Teatr
❤ 25 sierpnia godz. 19:00 – SHIRLEY VALENTINE – Teatr Polonia
❤ 26 sierpnia godz. 19:30 – ZAPISKI Z WYGNANIA – Teatr Polonia
❤ 30 sierpnia godz. 19:00 – SHIRLEY VALENTINE – Teatr Polonia
❤ 31 sierpnia godz. 19:00 – SHIRLEY VALENTINE – Teatr Polonia

13
Lipiec
2024
21:56

Ernesta i Małgorzaty - wszystkiego dobrego

  1. Smutno, smutno i nie chce być weselej.
    Smutno smutno i jeszcze smutniej.
    Niby normalne koleje losu a trudno się pogodzić.
    Smutniej, puściej, głupiej, banalniej.
    We środę w Polsce , w Krakowie, pogrzeb Jurka Stuhra. Ja nie mogę się stąd ruszyć. Za duży wysiłek po operacji. No trudno.
    Jeszcze smutniej.
09
Lipiec
2024
11:45

JERZY STUHR. Dziennik - 17.04.2018 21:32

zobacz więcej zdjęć (9)

Zenona i Weroniki - wszystkiego dobrego

Umarł Jerzy Stuhr! Nie żyje jeden z największych!  Z osiągnięciami i życiem którym mógłby obdarować kilka a nawet kilkanaście osób.

Człowiek niezwykły. Przyjaciel ludzi, świata, zwierząt, dzieci. Wybranek boga sztuki, aktorstwa, reżyserii. Także Wielki nauczyciel. Sztuki i życia.

Wychował pokolenia polskich aktorów i reżyserów, obdarował hojnie tysiące Widzów. Jego wiedza o naturze ludzkiej, jej zakamarkach i jasnościach, była nieograniczona. Jego radość życia, poczucie humoru, wyobraźnia było dobrem publicznym, na szczęście.

Był drogocennym partnerem reżyserów filmowych i teatralnych , Jego role nadawały blask, siłę i sens wszystkiemu co powstawało.

Kochany przez widzów, ludzi, rodzinę, partnerów scenicznych, przyjaciół w Polsce i na całym świecie, studentów, młodzież aktorską.

Wspaniały Polak i Obywatel, odważny, zawsze występujący w obronie wolności i zwykłego człowieka. Nieobojętny na krzywdę, ostrożny w sądach, lojalny, wierny swoim ideałom, prawdziwy, zawsze prawdziwy.

Marzył żeby umrzeć na scenie i prawie tak się stało. Do ostatnich sił grał, ostatni spektakl Teatru Polonia, który wyreżyserował i grał, Jego wielki sukces „Geniusz” tak się złożyło, że zagrał w ukochanym Krakowie.

Od początku naszej Fundacji był z nami, 20 lat, wyreżyserował i zagrał wiele wspaniałych ról, był tu i dzielił się sobą i swoim talentem, setki wieczorów. Można Go było zobaczyć na scenie tylko w naszych spektaklach w Teatrze Polonia i w Och-Teatrze, wiedzieliśmy wszyscy i publiczność i my jak jesteśmy wyróżnieni przez Niego. Jak wielkim skarbem , dobrem, zaszczytem jesteśmy obdarowywani.

Nie zapomnimy nigdy.

Jurku mój Kochany! Przyjacielu! Kochany Mój. Odpoczywaj w spokoju, zostawiłeś Świat, Polskę i nas innymi. Lepszymi.

Krystyna Janda

06
Lipiec
2024
08:28

Łucji i Dominika - wszystkiego dobrego

Tak to dziś premiera! Spektakl dla wszystkich. Mam nadzieję ważny.

Ja już wakacjuję, choć w domu, z powodów zdrowotnych, lekka rehabilitacja.

Dobrego dnia

03
Lipiec
2024
07:51

Jacka i Anatola - wszystkiego dobrego

Zaczęłam wakacje od operacji przepukliny pępkowej. Planowanej od dawna. Przy moim używaniu przepony, operacja była zalecana. Teraz rekonwalescencja i lekkie dolegliwości bólowe, ale jest super.

Zoperował mnie zupełnie nadzwyczajny prof. Kryspin Mitura w szpitalu w Siedlcach, gdzie jest szefem oddziału chirurgii i specjalistą od powłok brzusznych. Odradzano mi operację robioną prywatnie w małych ośrodkach leczniczych, powiedzieli „ lepiej w dużym szpitalu z porządną salą reanimacyjną za ścianą”. Ok.

Jestem wdzięczna wszystkim za opiekę, pomoc, personel szpitala w Siedlcach świetny  a profesora wychwalam pod niebiosa.

Wakacje, bo gram dopiero za miesiąc, poświęcam na tę rehabilitację, no trudno.

Zaczynamy grać spektakle „ uliczne” na Placu Konstytucji. 6 premiera nowego spektaklu. Zapraszam serdecznie.

Moja wnuczka Lena, zdobyła za swój film studencki „ Grajdło” nagrodę na Festiwalu w Łagowie! Duma i radość.

Dobrego lipca dla Wszystkich Państwa.  Jak zobaczę coś ciekawego , to się podzielę.

Czekamy na drugą turę wyborów we Francji z niepokojem.

Przygotowuję się powoli do prób , które zaczynam w sierpniu, w Och-Teatrze. Czytam.

W domu mam panią, która ma 4 synów na froncie w Ukrainie. Jestem na bierząco i to bardzo smutny refren tych dni.

Opresja tego świata jest coraz większa.

13
Czerwiec
2024
07:37

Lucjana i Antoniego - wszystkiego dobrego

Remigiusz Grzela napisał o mnie

Bardzo, bardzo dziękuję:

 

Акторка театру і кіно, режисерка і засновниця двох театрів у Варшаві, володарка багатьох кінопремій, зокрема «Золотої пальмової гілки» Каннського кінофестивалю. Кристину Янду знає не одне покоління глядачів. Розповідаємо про її долю та кар’єру.

Перші кроки

Кристина Янда дебютувала головною роллю у фільмі Анджея Вайди «Людина з мармуру» (Człowiek z marmuru). Акторка зіграла впевнену в собі випускницю кіношколи , режисерку-ураган Аґнєшку. 1976-го в Янди за плечима вже були театральні й телевізійні ролі, зокрема два роки до того акторка зіграла Машу в «Трьох сестрах», легендарному телеспектаклі Театру телебачення польського режисера Алєксандера Бардіні. Тоді вона ще навчалася на акторському факультеті Державної вищої театральної школи у Варшаві, яку закінчила з відзнакою 1975 року.

У «Людині з мармуру» Аґнєшка хоче зняти документальний фільм про передовика , який зник на початку 1950-х років. Дівчина з’являється на екрані ще до назви фільму. Вона крокує довгими коридорами польського телебачення у супроводі редактора, — енергійна, жестикулює, кричить на нього, пояснюючи, що повинна зробити цей фільм. На виході з будівлі Аґнєшка дивиться у вікна кабінетів телевізійних редакторів, стискає простягнуту руку в кулак і цілує його: «Ось вам!» — виявляючи своє ставлення до системи.

Дебютна роль Аґнєшки визначила подальший акторський шлях Кристини Янди. Її тоді критикували , проте Анджей Вайда пояснював, що це не справжня критика, а режимна. Кристина Янда стала однією з передових акторок так званого кіно морального неспокою, яке розвінчувало деградацію соціалізму.

Робота з Вайдою

З кінця 70-х Кристина Янда знімалася в Анджея Вайди регулярно: у фільмах «Без наркозу» (Bez znieczulenia , 1978), «Диригент» (Dyrygent, 1979), де головну роль зіграв актор Джон Ґілґуд, лауреат «Оскара» і «Золотого глобуса», «Людина з заліза» (Człowiek z żelaza, 1981) — продовження «Людини з мармуру», а 2009 року — у фільмі «Аїр» (Tatarak), знятому за оповіданням Ярослава Івашкевича.

Співпрацюючи з Яндою , Вайда чудово розумів, наскільки для акторки важлива громадянська позиція. Він знав, що завдяки їй у нього є можливість висловлюватися від імені тих, хто не може говорити. 1985 року, невдовзі після закінчення воєнного стану , — час іще був неспокійний — Вайда в одному костелі у варшавській дільниці Воля поставив виставу за п’єсою Ернеста Брилля «Надвечір’я».

Апостоли ховаються в місці , де споживали Таємну вечерю з Христом. Вони розмовляють про свої стосунки з Ісусом і розмірковують, які наслідки можуть їх спіткати. Янда зіграла Марію Магдалину. Перед повним залом, без запасного виходу, ще за комуністичного режиму вони грали, не знаючи, скільки провокаторів сидить на лавах у костелі. Перед виступами Вайда попереджував акторів: якщо почнуть кидати димові шашки, потрібно відбігти вбік, інакше люди в паніці їх затопчуть.

Незламна

Фільм «Аїр» знято вже після смерті чоловіка Кристини Янди , Едварда Клосінського — видатного оператора, який співпрацював із Вайдою, Зануссі , Фальком, Махульським та іншими режисерами. Янда написала багатосторінковий монолог про хворобу і помирання чоловіка , і Вайда вніс його у сценарій. У довгому кадрі, стилізованому під картину Едварда Гоппера, акторка виголосила щирий і дуже інтимний монолог, яким завершувала найважливіший розділ свого життя, прощалася зі своїм головним коханням.

Акторка театру і кіно, режисерка і засновниця двох театрів у Варшаві, володарка багатьох кінопремій, зокрема «Золотої пальмової гілки» Каннського кінофестивалю. Кристину Янду знає не одне покоління глядачів. Розповідаємо про її долю та кар’єру.

Перші кроки

Кристина Янда дебютувала головною роллю у фільмі Анджея Вайди «Людина з мармуру» (Człowiek z marmuru). Акторка зіграла впевнену в собі випускницю кіношколи , режисерку-ураган Аґнєшку. 1976-го в Янди за плечима вже були театральні й телевізійні ролі, зокрема два роки до того акторка зіграла Машу в «Трьох сестрах», легендарному телеспектаклі Театру телебачення польського режисера Алєксандера Бардіні. Тоді вона ще навчалася на акторському факультеті Державної вищої театральної школи у Варшаві, яку закінчила з відзнакою 1975 року.

У «Людині з мармуру» Аґнєшка хоче зняти документальний фільм про передовика , який зник на початку 1950-х років. Дівчина з’являється на екрані ще до назви фільму. Вона крокує довгими коридорами польського телебачення у супроводі редактора, — енергійна, жестикулює, кричить на нього, пояснюючи, що повинна зробити цей фільм. На виході з будівлі Аґнєшка дивиться у вікна кабінетів телевізійних редакторів, стискає простягнуту руку в кулак і цілує його: «Ось вам!» — виявляючи своє ставлення до системи.

Кристина Янда та Анджей Вайда. Джерело: пресматеріали

Дебютна роль Аґнєшки визначила подальший акторський шлях Кристини Янди. Її тоді критикували , проте Анджей Вайда пояснював, що це не справжня критика, а режимна. Кристина Янда стала однією з передових акторок так званого кіно морального неспокою, яке розвінчувало деградацію соціалізму.

Робота з Вайдою

З кінця 70-х Кристина Янда знімалася в Анджея Вайди регулярно: у фільмах «Без наркозу» (Bez znieczulenia , 1978), «Диригент» (Dyrygent, 1979), де головну роль зіграв актор Джон Ґілґуд, лауреат «Оскара» і «Золотого глобуса», «Людина з заліза» (Człowiek z żelaza, 1981) — продовження «Людини з мармуру», а 2009 року — у фільмі «Аїр» (Tatarak), знятому за оповіданням Ярослава Івашкевича.

Співпрацюючи з Яндою , Вайда чудово розумів, наскільки для акторки важлива громадянська позиція. Він знав, що завдяки їй у нього є можливість висловлюватися від імені тих, хто не може говорити. 1985 року, невдовзі після закінчення воєнного стану , — час іще був неспокійний — Вайда в одному костелі у варшавській дільниці Воля поставив виставу за п’єсою Ернеста Брилля «Надвечір’я».

Апостоли ховаються в місці , де споживали Таємну вечерю з Христом. Вони розмовляють про свої стосунки з Ісусом і розмірковують, які наслідки можуть їх спіткати. Янда зіграла Марію Магдалину. Перед повним залом, без запасного виходу, ще за комуністичного режиму вони грали, не знаючи, скільки провокаторів сидить на лавах у костелі. Перед виступами Вайда попереджував акторів: якщо почнуть кидати димові шашки, потрібно відбігти вбік, інакше люди в паніці їх затопчуть.

Незламна

Фільм «Аїр» знято вже після смерті чоловіка Кристини Янди , Едварда Клосінського — видатного оператора, який співпрацював із Вайдою, Зануссі , Фальком, Махульським та іншими режисерами. Янда написала багатосторінковий монолог про хворобу і помирання чоловіка , і Вайда вніс його у сценарій. У довгому кадрі, стилізованому під картину Едварда Гоппера, акторка виголосила щирий і дуже інтимний монолог, яким завершувала найважливіший розділ свого життя, прощалася зі своїм головним коханням.

Едвард Клосінський та Кристина Янда. Джерело: krystynajanda.pl

Клосінський був оператором фільмів , у яких знімалася Янда. Власне вони й познайомилися на знімальному майданчику, коли він сказав акторці: «Ти виходиш у світло , а позаду тебе темрява».

Едвард Клосінський помер 5 січня 2008 року. Того вечора Янда вийшла на сцену театру «Полонія» , який вони збудували разом, і зіграла найгіршу в світі співачку в комедії Пітера Квілтера «Незрівнянна» (режисер Анджей Домалік).

Кристина Янда

Я не знала , що зі мною відбувається. Я сіла перед дзеркалом. Наклала грим і чекала за лаштунками півтори години до початку вистави. Едвард ставив світло для цього спектаклю. Як я грала — не пам’ятаю. Пам’ятаю, що думала про світло, стоячи в його

Одну з головних кінопремій , «Золоту пальмову гілку» Каннського фестивалю, Кристина Янда отримала за фільм Ришарда Буґайського «Допит» (Przesłuchanie , 1982). Це історія співачки 1950-х років , яка після одного з концертів напивається в компанії й прокидається вже у в’язниці. Служба держбезпеки арештувала її буцімто за торгівлю валютою, а насправді для того, щоб вона обмовила людину, яку звинувачують у зраді батьківщини.

Під час жорстоких допитів співачку Антоніну Дзівіш піддають фізичним і психологічним тортурам. Янда зіграла незламну жінку , яка в найстрашніших обставинах продовжує чинити опір.

У комуністичній Польщі прокат стрічки був заборонений. Його показували підпільно. Режисеру , який намагався врятувати фільм від знищення, вдалося переписати його на касети VHS, за що він поплатився еміграцією до Канади. Лише після 1989 року, зі зміною політичної системи в країні, стрічку показали на Фестивалі польських художніх фільмів у Ґдині, а через рік — на Каннському міжнародному кінофестивалі, де Янда отримала нагороду за найкращу жіночу роль.

Кристина Янда

Роль у «Допиті» — моя найкраща роль , а Аґнєшка — головна. Я досить довго відмовлялася від ролей, які могли б «зруйнувати» цей образ.

Кристина Янда знялася у майже 60 польських , французьких та німецьких фільмах, серед яких «Мефісто» (Mephisto, 1981) Іштвана Сабо з Клаусом Марією Брандауером, «Шпигуне, прокинься» (Espion, lève-toi, 1981) Іва Буассе з Ліно Вентурою та Мішелем Пікколі, «Короткий фільм про вбивство» (Krótki film o zabijaniu, 1987) та «Декалог ІІ» (Dekalog II, 1988) Кшиштофа Кєсльовського, «Ворожіння кумки» (Wróżby Kumaka, 2005) Роберта Ґлінського за романом нобелівського лауреата Ґюнтера Ґрасса, «Реверс» (Rewers, 2009) Бориса Лянкоша (стрічка зібрала низку нагород), «Солодке закінчення дня» (Słodki koniec dnia, 2019) Яцека Борцуха, де Янда зіграла польську поетку, неполіткоректну нобелівську лауреатку. За цю роль вона отримала спеціальну відзнаку журі кінофестивалю «Санденс».

Вона сама не раз ставала по ту сторону камери , знімаючи художні фільми, телеспектаклі й серіали. Її режисерським дебютом був фільм «Кісточка» (Pestka, 1995), знятий за однойменним романом Анки Ковальської, активістки демократичної опозиції в Польській Народній Республіці.

Головна героїня — зріла поетка , яка працює на радіо, незалежна жінка, яка хоче знову відчути кохання. Вона вступає в роман з одруженим чоловіком. Не очікує, що той покине дружину, сім’ю — просто хоче любові. Оператором «Кісточки» був Едвард Клосінський. Якось він поїхав зі знімального майданчика додому, заявивши Янді: «Якщо ти знаєш , як потрібно, то сама і роби». Але вже наступного дня він повернувся на зйомки.

1995 року журі Фестивалю польських художніх фільмів у Ґдині визнало «Кісточку» найкращим режисерським дебютом.

Театр і політика

Коли 2005 року Кристина Янда відкрила театр «Полонія» , а 2010-го «ОХ-театр» (OCH-Teatr), багато творчих задумів відійшло на задній план. В обох театрах Янда займалася керівництвом, контролювала ремонти, формувала репертуар, ставила спектаклі, а вечорами виходила на сцену.

У театрі «Полонія» ще йшов ремонт , коли Янда поставила там кумедну «Стефцю Цвєк у лабетах життя» Дубравки Угрешич, і свою нову монодраму, пронизливу і потужну «Вухо, горло, ніж» за романом ще однієї відомої хорватської письменниці Ведрани Рудан.

Головній героїні роману Тонці Бабич за 50. Безсонними ночами перед увімкненим телевізором вона розмірковує про війну на Балканах , про сусідів, які вбивали сусідів, і її монологу нема кінця-краю. Тонку розриває від люті. Вона бере глядачів у заручники. І не відпустить, доки ті не вислухають те, що вона хоче сказати, — адже війна відібрала у неї все.

У репертуарах своїх театрів Кристина Янда часто звертається до болючих тем , порушує табу, бореться за незалежність думки. Серед зіграних нею жінок — Данута В. , дружина Лєха Валенси , легендарного трибуна і лідера «Солідарності» , лауреата Нобелівської премії миру і колишнього президента Польщі. Пані Валенса після багатьох років життя з героєм вирішила припинити мовчання і вийти з тіні. Вона написала книжку, в якій розповідає про те, як самотужки виховувала вісьмох дітей, як усю себе присвятила родині. Авторка не оминає й теми егоїзму свого чоловіка. Завдяки цій книжці вона стала емансипованою, відчула твердий ґрунт під ногами.

Кристина Янда викупила права на інсценізацію ще до того , як «Мрії і таємниці» Данути Валенси вийшли друком. Прем’єра, яка відбулася у жовтні 2012 року в театрі «Полонія», стала великою подією. Янда зіграла спектакль і в Ґданську, колисці «Солідарності» , рідному місті сім’ї Валенс. На початку вистави акторка помилилася в іменах і датах народження вісьмох дітей. Лєх Валенса тоді вигукнув із залу: «Не хвилюйтеся , я теж їх плутаю».

Емансипація — одна з тем , до яких Янда полюбляє звертатися. Найдовше в її репертуарі залишається монодрама «Ширлі Валентайн» англійського драматурга Віллі Рассела у постановці режисера Мацєя Войтишка, яку акторка грає з 2005 року. Ширлі, самотня в шлюбі, самотня в родині, розмовляє зі стіною. Між приготуванням обіду і думками про вечерю вона снує розповідь про своє невдале життя. І хоче його змінити. Поїхати до Греції.

Кристина Янда грала цей спектакль в театрі «Повшехний» (Teatr Powszechny) , де працювала багато років. Коли акторка створила театр «Полонія», то на прохання глядачів перенесла виставу туди. В одній лише «Полонії» Янда зіграла «Ширлі Валентайн» понад 420 разів. Є глядачі, які ходять на цю виставу роками, промовляють текст разом з акторкою, сміються ще до того, як прозвучить дотепний жарт. Після цієї вистави багато жінок зважились на розлучення.

2018 року Кристина Янда зіграла в документальному спектаклі «Записки з вигнання» (Zapiski z wygnania) у постановці Маґди Умер , заснованому на спогадах Сабіни Бараль, 20-літньої єврейки, вигнаної з Польщі 1968 року. Тоді, в березні, в результаті антисемітської кампанії близько 15 тисяч польських громадян емігрувало з країни. Як таке могло статися?

У Шестиденній війні 1967 року багато поляків підтримували Ізраїль — на відміну від Радянського Союзу , який став на сторону арабів. Під совєтським тиском комуністична влада Польщі зробила ставку на антисемітизм. Книжка Бараль стала свого роду звинуваченням проти Польської Народної Республіки. Прем’єра «Записок з вигнання»відбулася 9 березня , в 50-ту річницю тих подій.

Для консервативного правого табору , який тоді перебував при владі, Кристина Янда стала ворогинею. На державному телебаченні її внесли в чорний список, і акторка впродовж восьми років не з’являлася на екранах. Коли у жовтні 2023 року до влади прийшла ліберальна коаліція , Кристина Янда повернулася на польське телебачення. А в травні 2024 року зіграла там «Записки з вигнання». Спектакль подивилося понад чверть мільйона глядачів.

* * *

Життя , театр і політика переплітаються і на сцені. Кристина Янда майстерно лавірує між ними, поєднує їх. Коли вона ставила спектакль «Трістан та Ізольда», оператором був Едвард Клосінський. Знімальний день завершувався, смеркало, і Клосінський сказав, що вже надто темно, щоб знімати. «У мене статисти , коні на майданчику, їх ось-ось відвезуть у Варшаву, знімай! Якщо любиш, — знімай!» — вимагала вона. І він знімав. Він прекрасно знав , що для Янди немає нічого неможливого. І що вона не відступить. Що в ній є та сама Аґнєшка, зухвала режисерка з фільму Анджея Вайди.

 

10
Czerwiec
2024
20:09

Bogumiła i Małgorzaty - wszystkiego dobrego

11 czerwca pikieta i bitwa o tantiemy dla artystów.

Drodzy członkowie ZASP, 

zegar tyka, to już jutro 11 czerwca o godz. 14:00 pierwsze czytanie o prawie autorskim
i prawach pokrewnych 👀

08
Czerwiec
2024
15:46

Maksyma i Medarda - wszystkiego dobrego

8 czerwca 2004 roku została zarejestrowana Fundacja Krystyny Jandy Na Rzecz Kultury. Dziś mija 20 lat! Mam wielkie uczucie wdzięczności dla wszystkich który w tym uczestniczyli, pomagali, byli blisko i duchem. W stosunku do wszystkich twórców i widzów.
Dziękuję.

06
Czerwiec
2024
09:15

Pauliny i Laury - wszystkiego dobrego

Dziś urodziny Andrzeja Domalika. Przyjaźnimy się serdecznie a nasza Fundacja i ja zawdzięczamy Mu wiele wzruszen, spektaklu i sukcesów.
W naszej Fundacji zrobił kilka spektakli CALLAS drugą wersję, BOSKĄ!, 32 OMDLENIA, DZIELNEGO WOJAKA SZWEJKA, MINETTIEGO.
Andrzeju wielkie podziękowania i same serdeczności. Pozdrawiamy Cię.

05
Czerwiec
2024
05:25

Walerii i Bonifacego - wszystkiego dobrego

Powrót o północy z Lublina. Jadę z Teatru Polonia, gdzie zostawiłam samochód, do Milanówka  pustymi błyszczącymi od deszczu ulicami. Słucham książki o księżnie Daisy i jej działalności charytatywnej. Otwieram bramę do domu a tam cała gromada trzy psy i koty czekają, usłyszeli w ciszy nocnej znajomy im dzwięk silnika samochodu, witają szczęśliwe, że wracam, że to tym razem nie było na długo, ten wyjazd.
Po oblucjach  przedsennych zaglądam do Fb a tam wpis profesora Łukasza Turskiego:

Powoli kończy się projekcja człowieka z Marmuru ( w TVP1). Gdybym umiał to napisał bym teraz recenzję : Okiem widza z dwóch punktów z czasie widzianą. )Pamiętam pierwszy raz oglądany na „ seansie zarezerwowanym” w kinie Śląsk i ten dzisiejszy. ) To z każdego punktu widzenia jest film o Polsce. Tym, niestety lub stety. niezmieniającym się Ludzie, który trzeba jednocześnie kochać i nienawidzić i ciągle trzeba próbować zmienić na, cokolwiek to znaczy, lepsze.
I do tego by wybrać właściwe znaczenie potrzebny jest nam głos takich twórców sztuki jak twórca tego filmu Andrzej Wajda i jego przekaziciele, bo to nie jest tylko aktorstwo, Krystyna Janda, Jerzy Radziwiłowicz i wszyscy inni.

Zasypiam. Jutro zaczynam dzień wizytą u lekarza. Chyba otworzyły mi wrzody na dwunastnicy, nabawiłam się ich w młodości, żyjąc o suchej bułce i paczce papierosów dziennie. Znajomo boli. Dobranoc.

04
Czerwiec
2024
09:19

Karola i Franciszka - wszystkiego dobrego

Gram w Lublinie. W Teatrze Starym. Publiczność? Jakbym była wśród bliskich. Przyjemności. Same przyjemności. Gram MY WAY. Za chwilę w Warszawie setny spektakl!
czytam, czytam, czytam. Przygotowuję się do nowej reżyserii. Pierwsza próba 25 sierpnia KONIEC CZERWONEGO CZŁOWIEKA. To nie będzie oczywista praca ani łatwa. Tekst piękny, prowokuje trochę szaleństwa, nie za dużo. Obsada w komplecie.
wczoraj w Teatrze Polonia zaczęły się nowe próby 2:22 . Reżyseruje Waldemar Śmigasiewicz. Uwielbiam Go a poza tym daje poczucie bezpieczeństwa, kiedy zaczyna pracować, to dla prowadzących teatry bezcenne. No nic powodzenia im. Obsada wymarzona. Czekamy. Premiera we wrześniu.
dziś jeszcze jeden spektakl i nocą powrót do Milanówka.
dobrego dnia.

02
Czerwiec
2024
08:52

Erazma i Marianny - wszystkiego dobrego

Szanowni Państwo! Macie w nas stałych i wiernych partnerów, przyjaciół towarzyszy, zawsze do dyspozycji. W naszej fundacji praca wre! Gramy codziennie i będziemy grać całe wakacje, jak co roku. W naszych siedzibach Teatrze Polonia i Och-Teatrze ale także „ na ulicy” czyli na Placu konstytucji i przed Och-Teatrem na Grójeckiej 65. I na te „uliczne”spektakle jak zawsze wstęp wolny, liczba miejsc nieograniczona.
Repertuar poniżej.
Czekają nas dwie premiery tego lata:
25 czerwca w Och-Teatrze CZUŁE SŁÓWKA
6 lipca Na Placu Kontytucji POLITYKA- spektakl dla wszystkich ale dedykowany szczególnie dzieciom.
14 czerwca zagram w Teatrze Polonia 100 spektakl MY WAY
17 czerwca żegnamy się,także w Polonii, ze spektaklem METODA
Serdecznie zapraszamy na wszystkie nasze wydarzenia.
Bilety i szczegóły dotyczące repertearu, obsad, twórców, godzin spektakli oraz możliwość kupienia biletów, na naszych stronach internetowych:
www.teatrpolonia.pl ❤️
www.ochteatr.com.pl 💛

01
Czerwiec
2024
00:14

Jakuba i Konrada - wszystkiego dobrego

Dziś zadzwonił ktoś do mnie z RPA, co słychać? Nie umiałam odpowiedzieć. Powiedziałam – nic. Dni za dniami.
Życie w cieniu wojny w Ukrainie.
Marsz 4 czerwca w Warszawie na wezwanie Donalda Tuska. Obecność na nim znacząca.
Wybory 9 czerwca! Bardzo ważne wybory! Wybory o obecność, pozycję i znaczenie w Unii Europejskiej. Wybory o wyeliminowanie wstydu i kompromitowania Polski.
Cyberataki i destabilizowanie Polski przez Rosję.
Niejasna i nie do akceptacji ( wciąż) sytuacja na granicy z Białorusią.
Ujawniana afera za aferą zjednoczonej prawicy – nie wiem, nie pamiętam, odpowiem jak się zapoznam, w odpowiedzi. Brak jakiejkolwiek refleksji i wstydu.
Ziobro ma raka, Obajtek uciekł i kozakuje, Kaczyński w malignie, splątany.
Wielka kariera nagrywania wszystkich i wszystkiego.
Donald Teamp skazany za fałszowanie dokumentów i stosy pieniędzy wpłacane w na jego kampanię wyborczą przez amerykanów w odpowiedzi na ten wyrok. Lęk że może wygrać.
Rządowe dofinansowanie metody in vitro wraca po 8 latach.
Kobiety rozczarowane obecnymi rządami. Raczej zniecierpliwione.
Wracamy powoli do oglądania TVP. W niektórych domach tylko TV Republika.
W Polsce 2 000 000 emigrantów z Ukrainy a w księgarniach nie ma książek po ukraińsku, nie mają co czytać.
Łatwa matura. Podobno zbyt łatwe zadania.
Mężczyźni chodzą w niebieskich garniturach. Co to za moda?
Wszyscy kochają i są dumni z Igi Świątek.
Dzień Dziecka. Wszystkie dzieci są nasze.
To tak „z wierzchu” tylko…

08
Maj
2024
21:14

Stanisława i Dezyderii - wszystkiego dobrego

Wróciła Pani do Teatru Telewizji po długiej przerwie ze spektaklem „Zapiski z wygnania”. To na pewno przedstawienie z gatunku tych, które można określić mianem głębokich i trudnych. Jak Pani osobiście je odbiera? O czym opowiada wspomniany monodram i jakie jest – w Pani ocenie – jego przesłanie?

Przede wszystkim jestem zadowolona , że właśnie to przedstawienie Teatru Polonia, szefostwo Teatru Telewizji postanowiło przenieść do telewizji. To bardzo ważny spektakl dla nas wszystkich, twórców tego spektaklu i Teatru Polonia oczywiście także. Spektakl powstał w prawdziwej potrzeby przypomnienia tamtych wydarzeń, opowiedzenia o roku 68 i ale także z lęku, że rzecz jest niestety aktualna, wcale nie historyczna, antysemityzm i narodowa ksenofobiczna agresja jest wciąż żywa niestety. 

Dla mnie ta rola jest bardzo ważna, wielki temat, polski temat, bolesny, wspaniale napisana.  Historia 20 letniej Polki- Żydówki, studentki Politechniki Wrocławskiej i Jej rodziny zmuszonej do emigracji w tak skrajnie upokarzających warunkach, przypomnienie holokaustu. Zrobiłyśmy z panią Magda Umer ten spektakl z myślą o młodych , ale okazał się potrzebny i ważny dla wielu. 

A jakie wrażenie zrobiła na Pani książka Sabiny Baral? W jednej z recenzji przeczytałem, że jest to opowieść o Polsce i o ludziach „pisana sercem”. Ktoś inny zaznaczył, że powinna być to lektura obowiązkowa w szkołach. Zgadza się Pani z takim stwierdzeniami?

Być może powinna to być lektura obowiązkowa, szczególnie, że ta historia jest zapisana z prostotą, bolesnymi szczegółami, realizmem, z godnością i dumą z zachowanego człowieczeństwa w tej trudnej sytuacji. Wiele zdań z tego tekstu mogłoby być mottem tych wydarzeń, ale także nauką dla wszystkich w każdych czasach, ostrzeżeniem i nadzieją , że te haniebne decyzje, rozkazy, sposób, atmosfera, nigdy już się nie powtórzą. Na koniec spektaklu pani Umer cytuje, relacje z marszy 11 listopada z ostatnich lat z Warszawy. Nie bez powodu. 

  

Na pewno całe „Zapiski…” robią wielkie wrażenie na czytelnikach i zapadają w pamięć. A Panią, który moment lub momenty z tej historii najbardziej poruszyły?

Wszystkie, Cała historia i jej szczegóły. Przepisy, rozporządzenia, nakazy, zakazy, towarzyszące tej przymusowej emigracji. No i historia rodziny w czasie Holokaustu. 

 

Kilkukrotnie spotkała się Pani z Sabiną Baral. Jak ona odbiera, z perspektywy wielu lat po, sytuację, która spotkała ją i jej rodzinę w powojennej Polsce? Czy udało się jej przepracować to, co wydarzyło się wtedy w jej życiu? Jak wspomina nasz kraj i naród?

wię o tym w Jej imieniu w spektaklu, …chciałabym czuć sentyment, wielkość patriotyzmu, ale nie potrafię. Po latach nie znalazłam tu niczego. ..Myślałam , że kiedyś Polska wyciągnie do nas rękę. Że w skrzynce pocztowej znajdziemy paszport i  jakieś słowo. Choćby przepraszam….. Sabina dziś jest szczęśliwą Amerykanką, spełnioną zawodowo i życiowo. Nie ma wątpliwości kim jest i gdzie przynależy i nie jest to Polska. 


Czytałem, że jest Pani dumna ze swojej roli. Powiedziała Pani w jednej z rozmów o „Zapiskach”: „Jak wychodzę wtedy na scenę to wiem, po co jestem aktorką”. Czy mogłaby Pani rozwinąć tę wypowiedź?
 

Nie tyle dumna, co grając tę rolę, ten spektakl, sens uprawiania mojego zawodu jest dla mnie wyraźny. Spektakl jest uhonorowany wieloma wieloma nagrodami teatralnymi i nie tylko. Między innymi Stowarzyszenie Żydów Kombatantów, nagrodziło mnie za tę rolę, Medalem imienia Mordechaja Anielewicza,  za umiejętność współodczuwania, bardzo to dla mnie ważne. 

….
Wróciła Pani do Teatru Telewizji po długiej nieobecności. Ma Pani poczucie ponownego „trafienia do domu”? Począwszy od „Trzech sióstr” z 1974 r., zagrała Pani, a później wyreżyserowała, wiele przedstawień na tę scenę.

Kocham telewizje i jej możliwości inscenizacyjne, techniczne , dające nieograniczone pole dla wyobraźni, języka porozumiewania się z Widzami. Zawsze doceniałam siłę telewizji Przed rozstaniem na te czarne osiem lat, zagraliśmy inny spektakl Teatru Polonia ” Boska!”, obejrzało go prawie 3 miliony ludzi, nie wiem ile lat musielibyśmy grać, żeby osiągnąć taką widownię. ” Zapiski” obejrzało podobno 350 tysięcy widzów, musielibyśmy zagrac w teatrze ten spektakl ponad 100 razy , żeby dotrzeć do takiej widowni. Dlatego tak szkodliwa jest głupia i kłamliwa telewizja. Telewizja to siła nieprawdopodobna. Po zmianie władzy, 15 grudnia, wciąż powtarzałam Telewizja, Telewizja, najpierw Telewizja, prawdziwa, nie-skłamana nie-zmanipulowana, informacja i wszystko inne potem, kultura, rozrywka itd.

….
Jakie ma Pani plany na przyszłość, jeżeli chodzi o Teatr Telewizji? Możemy spodziewać się kolejnych przedstawień?

Nie na razie nie ma planów, nowych rzeczy. Ale pewnie pośród powtórek coś się znajdzie. Mam w swoim dorobku ponad 60 ról dla Teatru Telewizji a 15 przedstawień dla Teatru Telewizji reżyserowałam, jest co wspominać i przypominać. 

….
23
Kwiecień
2024
09:21

Jerzego i Wojciecha - wszystkiego dobrego

Dużo się dzieje, tracę rytm. Dopinam plany repertuarowe na rok 2025 i sięgam dalej. To zawrót głowy.
Przygotowuję się do jesiennej reżyserii KOŃCA CZERWONEGO CZŁOWIEKA.
W Och-Teatrze trwają próby do CZUŁYCH SŁÓWEK.
Podczas majówki 1,2,3 maja gram w teatrze Polonia SHIRLEY i ALEJĘ ZASŁUŻONYCH  a przede mną cztery dni Szczecina 24,25,26,27 gdzie gram codziennie.
czytam, czytam, czytam .

6 maja podobno premiera w Teatrze TV  ZAPISKÓW Z WYGNANIA. Niepokoję się o tę wersję telewizyjną.
pozdrowienia

 

 

14
Kwiecień
2024
07:54

Justyny i Waleriana - wszystkiego dobrego

Oto tłumaczenie  piosenki MY WAY, którą kończę mój wieczór. Spektakl teatralny pod tym tytułem. Zamieszczam go na prośbę jednego z Widzów z przyjemnością. I pozdrawiam.
Dobrego dnia.
Cóż mam powiedzieć wam
Gdy stoję znów na dróg rozstaju
I tych widzę wśród was
Co każdy krok mój pamiętają
Że z dróg wybrałem tę
Utkaną z róż, powiedzieć mogą
Lecz ja szłam od lat
Mą własną drogą
I tak bywało, że
Myślałam , nie tędy droga
Że łatwiej mówić pas, niż
Skręcić kark na wysokich progach
I choć jak zbity pies, chciałam nie raz
Podkulić ogon
Wciąż gnał, gnał mnie bies
Mą własną drogą
Kręcił się świat, ja razem z nim
Raz tak, raz nie dobra byłam w tym
Traciłam grunt, myliłam krok
By znów bez tchu pędzić przez mrok
By złapać kurs i znowu
Iść mą własną drogą
Tyle słyszałam rad
By z boku stać i sztorm przeczekać
Lub by pochwycić wiatr
Do przodu gnać i nie zwlekać
To znów radzono mi
By oddać cześć nie swoim bogom
Lecz ja wolałam  iść
Mą własną drogą
I tak będę szła, choć drogi szmat
Choć z każdym dniem przybywa lat
Dopóki sił wystarcza by
Z tej ziemi pył przemieniać w sny
A żeby śnić, ja muszę iść
Mą własną drogą
Tłumaczenie Andrzej Ozga
29
Marzec
2024
06:33

Wiktora i Eustachego - wszystkiego dobrego

Wczoraj skończyliśmy nagranie ZAPISKÓW Z WYGNANIA dla Teatru TV, duże emocje i wysiłek, także fizyczny. Teraz zacznie się montaż i w maju podobno emisja. Oby wyszło. Jak wyjdzie to wejdzie jak mówił Piotr Machalica.

Dziś sto spraw codziennych , domowych. Zwierzęta. Dom. Od jutra świętujemy rodzinnie.

Dobrych Świąt.

Wieczorem o 20:00 nasze POROZMAWIAJMY O ŻE YCIU I ŚMIERCI w TVP1. Moja duma  i wspomnienia.

 

26
Marzec
2024
07:00

Teodora i Emanuela - wszystkiego dobrego

Wczoraj uroczystości pogrzebowe Ernesta Brylla. Piękny pogrzeb, pełen Jego poezji, przyjaciół, współpracowników. Kościół Dominikanów pełen ludzi i śpiewu.

Po południu spotkanie wielkanocne naszej fundacji w Och-Teatrze. Serdeczności, rozmowy, życzenia świąteczne. Wspominanie tych których z nami już nie ma. Przyjaźń i wdzięczność.

Dziś o 12:00 ZAPISKI Z WYGNANIA w Teatrze Polonia. Spektakl dodany z okazji przyjazdu autorki książki pani Sabiny Baral. Na sali będzie Sabina, Magda Umer, goście ście z zagranicy którzy przyjechali do rodzin już na święta.

Po południu wywiady z autorką, Magdą Umer i ze mną przed nagraniem telewizyjnym spektaklu.

Wieczorem  od dawna planowana SHIRLEY VALENTINE z nadkompletem widzów. Będziemy się bawić jak zwykle.

Od jutra w studio telewizyjnym. Nagranie ZAPISKÓW Z WYGNANIA. Dwa trudne dni dla wszystkich. Musimy znaleźć nowy, inny, język opowiadania kamerami, adekwatny do medium jakim jest telewizja. Zobaczymy.

Dobrego dnia.

20
Marzec
2024
13:43

Eufemii i Klaudii - wszystkiego dobrego

Mili Państwo, forum na tej stronie zamieniło się w tzw międzyczasie na tablicę ogłoszeniową i reklamową, rzadko tam wchodzę, bo już prawie nic tam do mnie bezpośrednio. No trudno. Czasem zaglądam, z tego forum czerpałam listy do felietonów do PANI, teraz już takich listów prawie nie ma, pewnie z powodu zmiany samego forum. No trudno, raz jeszcze. Pozdrawiam Państwa, jeśli społeczność tego forum jest sobie bliska i potrzebna, niech sobie żyje to miejsce.
Wszystkiego dobrego.

09
Marzec
2024
08:19

Katarzyny i Franciszki - wszystkiego dobrego

Przedwczoraj dwa spektakle „Zapisków z wygnania”, wczoraj „Biała bluzka”. Odreagowuje. Dziś i jutro „LIli”. W poniedziałek w TVP mój „Związek otwarty”, nie sądzę, żeby ludzie wrócili do oglądania Teatru telewizji tak szybko, ale bardzo się cieszę, ten spektakl to przyjemność, zabawa i moja duma. Ja sama nie oglądałam spektakli w telewizji publicznej osiem lat, nie wiem co tam się działo. Dziura w głowie, uciążliwa i męcząca. Dziś spotkanie w sprawie nagrania „Zapisków…” do telewizji, trudne zadanie, jeśli się uda , emisja powinna być w maju.

Kompletuje obsadę do „Końca czerwonego człowieka”, próby mają się zacząć w końcu sierpnia. To będzie „robota”! Czytam tekst i czytam, słucham tez „ Czasów secondhandu” Swietłany Aleksijewicz, według której została napisana adaptacja „ Końca czerwonego..” Obsada będzie miała kapitalne znaczenie w tej realizacji.

Upływa dzień za dniem, tygiel z Polska wrze. Każdego dnia dziesiątki informacji i zdarzeń, które lasują mózg. Ustawiłam się w roli obserwatora, spokojnego obserwatora. Trzeba dać teraz i historii, i ludziom i sobie czas. Powoli.

Staram się zwalniać, dbać o siebie, ale dużo tego wciąż. A z drugiej strony, tylko praca mnie interesuje i nie nudzi. Czasu coraz mniej, wybór książki do czytania to poważna decyzja, nie bardzo zgadzam się, żeby ktoś mi na marne zabierał czas albo go psuł. Wciąż czytam dużo sztuk teatralnych, z konieczności, to dopiero bezczelni złodzieje czasu! Dużo marnych historii, źle zapisanych, wszystko gadane, nic się nie dzieje, podejrzane filozofie, żadnych niespodzianek. Ale trafiają się i dobre teksty. Zobaczymy. Planuję sezon 2026 już w tej chwili.

Dzień Kobiet pod hasłem aborcja na życzenie! Prawa Kobiet! Nasze ciała, nasze życie, to nasza decyzja. No i definicja gwałtu. Tyle spraw do uregulowania. Podobno są na razie ważniejsze. Kobiety tupią nogami! Dla nas, na nasze sprawy nigdy dobra pora! Koniec tego!

Ścigany ma być gwałciciel i lekarz, który nie udziela pomocy, a nie wiecznie broniąca się i oskarżana o wszystko samotna kobieta.

Zaczęłam czytać trzecią Ernaux „Ciała”, wstrząsające, banalnie to formułując „na czasie”. Straszne.

Gwałtownie rośnie aktualność monodramu, który gra Marysia, wspaniałego przedstawienia z oszałamiającą jej rolą, o zgwałconej przez kolegę prawnika, prawnicze. Dziś w Teatrze Polonia, bilety wyprzedane.

Wiosna jakaś wściekła, słonce przeraźliwe, bo przez przymrozki. Koty chorują, chodzę z nimi do weterynarza, przejedzone, wybredne, rozpuszczone. Lekarz mówi-przegłodzić.

7 kwietnia wybory samorządowe, ważne, żeby się kobiety nie obraziły i poszły. Referendum w spawie prawa do aborcji, to zły pomysł, nie mogą być poddawane referendum sprawy praw człowieka!

O wiosno! Przyjdź.

© Copyright 2024 Krystyna Janda. All rights reserved.