Rok: 1995
 Premiera: 1995. 12. 14
 Gatunek: Film obyczajowy
 Produkcja: Polska
 
 Dane techniczne: Barwny (negatyw: Eastman Kodak). 110 min.
 
 Opis: Michał jest wziętym operatorem filmowym. Charakter pracy sprawia, że w domu bywa raczej gościem. Wychowaniem jego kilkuletniej córki zajmuje się, zaniedbywana i skazana na „domową” samotność, żona. Pewnego wieczora zastaje ją w stanie nerwowego załamania. Ewa na jego widok samookalecza się, po czym wybiega na klatkę schodową, oskarżając męża o pobicie. Nikt nie daje wiary wyjaśnieniom Michała. Wezwani przez sąsiadów policjanci radzą mu, aby swoje rodzinne sprawy załatwiał po cichu i bez świadków. Następnego dnia życie rodzinne zdaje się wracać do normy, wszystko jednak wskazuje na nieprzypadkowość wieczornego incydentu. Żona jest poważnie chora. Na dodatek wyprowadza się do matki, szalenie zaborczej i nie dostrzegającej jej psychicznej choroby. Zabiera ze sobą siedmioletnią Kasię, wnosząc jednocześnie do sądu rozwodowy pozew. Ojcu pozostają jedynie rzadkie, limitowane czasem, spotkania z własnym dzieckiem. Wizyta w Stowarzyszeniu Obrony Praw Ojca oraz u adwokata uświadamia Michałowi, jak mało wie o swojej córce. W sądowej rozgrywce stoi na z góry straconej pozycji. Zdesperowany, decyduje się porwać własne dziecko. Zamieszkują razem i teraz dopiero zaczynają się prawdziwe kłopoty . . .
 „Tato” jest efektownym debiutem Macieja Ślesickiego, syna znanej kierowniczki produkcji Barbary Pec-Ślesickiej. Film zyskał przychylnie recenzje krytyków i „głosującej nogami” publiczności, dzięki której został jedną z najbardziej kasowych polskich produkcji sezonu. Ślesicki junior udowodnił, że ma autentyczny talent. Ujawnił też – potwierdzoną dwa lata później w filmie „Sara” – dość silną skłonność do jawnych zapożyczeń, służących do swoistej zabawy z widzem. W „Tacie” nietrudno odnaleźć nawiązania do arcydzieł światowego kina, takich jak choćby „Sprawa Kramerów” Roberta Bentona, „Papierowy księżyc” Petera Bogdanovicha, „Brzdąc” Chaplina, „Casablanki” Curtiza i „Fatalnego zauroczenia” Adriana Lyne’a. To wszakże nie wszystko. Oprócz katalogu cytatów, „Tato” jest również nadzwyczaj sprawnie skonstruowanym kolażem gatunkowym. Jest tu trochę z thrillera, trochę z komedii i sentymentalnego „wyciskacza łez”. Bogusław Linda – naczelny twardziel polskiego kina zaskakuje subtelnością i mistrzostwem w ukazywaniu duchowej ewolucji bohatera, Ola Maliszewska zdumiewa aktorską dojrzałością, a scenarzysta Maciej Ślesicki – „uchem” na prawniczy żargon. Wartka akcja i rzadko poruszany w naszej kinematografii problem (walka ojca o dziecko) to kolejne przyczyny powodzenia „Taty” – bodaj najbardziej udanego debiutu od czasów „Vabanku” Juliusza Machulskiego.
Reżyseria: Maciej Ślesicki
 Reżyser II: Krystyna Grochowicz , Haider Rizvi , Bogdan Szczesiak (nie występuje w czołówce)
 Scenariusz: Maciej Ślesicki
 Zdjęcia: Andrzej Ramlau
 Operator kamery: Roman Suszyński
 Asystent operatora kamery: Tadeusz Obuchowicz
 Oświetlenie: Krzysztof Koperski , Paweł Pasek-Paszkowski ,Cezary Lisowski , Henryk Bazydło
 Wózkarz: Emil Makowski
 Scenografia: Barbara Nowak
 Scenograf II: Marek Burgemajster
 Dekoracja wnętrz: Barbara Kociuba
 Kierownictwo budowy dekoracji: Waldemar Weiss
 Rekwizyty: Bogdan Piotrowski , Kazimierz Styś
 Kostiumy: Małgorzata Stefaniak
 Asystent kostiumografa: Ewa Skorża , Hanna Gołębiowska (nie występuje w czołówce)
 Muzyka: Przemysław Gintrowski
 Wykonanie muzyki: Przemysław Gintrowski , Krzysztof Wroniszewski (obój), Wojciech Kulczycki (klarnet), Agnieszka Bemowska (harfa), Mariusz Jagoda (skrzypce)
 Konsultacja muzyczna: Małgorzata Przedpełska-Bieniek
 Realizacja nagrań: Andrzej Martyniak (nagrań dokonano w Studio Manta)
 Montaż muzyki: Andrzej Artymowicz (nie występuje w czołówce)
 Dźwięk: Małgorzata Lewandowska , Nikodem Wołk-Łaniewski
 Asystent operatora dźwięku: Maria Chilarecka
 Mikrofoniarz: Ryszard Wysocki , Grzegorz Szkarłat
 Efekty dźwiękowe: Henryk Zastróżny
 Montaż dźwięku: Alicja Torbus-Wosińska
 Montaż: Ewa Smal
 Charakteryzacja: Ewa Symko-Marczewska , Iwona Blicharz
 Efekty specjalne: Ewa Symko-Marczewska , Marek Rażniewski
 Ewolucje kaskaderskie: Janusz Chlebowski , Jacek Ryniewicz ,Andrzej Środziński
 Fotosy: Krzysztof Wellman
 Opracowanie graficzne: Mirosław Mentcel , Andrzej Dresler
 Kierownictwo produkcji: Barbara Pec-Ślesicka
 Kierownictwo produkcji II: Robert Lipiński , Teresa Maleszewska
 Kierownictwo planu: Marek Wolski
 Sekretariat planu: Ewa Dybczyńska
 Dyżurny planu: Bogusław Dziedzic , Marek Rażniewski
 Administracja: Czesława Łukasiewicz
 Kasjer: Monika Tymińska
 Sekretariat grupy: Halina Małek
 Producent: Lew Rywin
 Produkcja: Heritage Films
 Współpraca produkcyjna: Agencja Produkcji Filmowej , Telewizja Polska , Canal+ Polska , Wytwórnia Filmów Dokumentalnych (Warszawa)
 Laboratorium: Wytwórnia Filmów Dokumentalnych (Warszawa)
 Obsada aktorska: Bogusław Linda (Michał Sulecki), Dorota Segda (Ewa Sulecka, żona Michała), Ola Maliszewska (Kasia, córka Ewy i Michała), Teresa Lipowska (Jadwiga Fornalczyk, teściowa Michała), Cezary Pazura (Cezary Kujawski, działacz Stowarzyszenia Obrony Praw Ojca), Krystyna Janda (Magda, adwokat Michała), Renata Dancewicz (nauczycielka Kasi),Bronisław Wrocławski (adwokat Ewy), Krzysztof Kumor (adwokat teściowej Michała), Barbara Sołtysik (sędzina), Ewa Wawrzoń(sędzina), Stanisław Brudny (teść Michała), Daria Trafankowska(Małgorzata Piotrowska, psychiatra, przyjaciółka Ewy), Dariusz Sikorski (psychiatra w szpitalu), Katarzyna Dowbor (dziennikarka),Ryszard Jabłoński (reżyser), Lew Rywin (producent reklamówek),Aleksander Bukowski , Piotr Frączek , Aleksandra Górska (kobieta z biura kuratora sądowego), Jarosław Gruda (policjant), Magda Kaim , Jacek Kałucki (policjant), Joanna Kasperska(funkcjonariuszka Straży Miejskiej), Marek Kępiński (sąsiad Sucheckich), Krzysztof Kiersznowski (inspektor policji), Grzegorz Klein (kelner), Piotr (Paweł) Komorowski (pielęgniarz w szpitalu psychiatrycznym), Aleksandra Koncewicz (pani Krysia, kobieta z biura kuratora sądowego), Wojciech Kowman , Dariusz Kruszelnicki (aktor grający w reklamie realizowanej przez Michała),Tomasz Lulek , Jan Mayzel , Bogdan Niewinowski (starszy pan na zebraniu Stowarzyszenia Obrony Praw Ojca), Robert Płuszka(sprzedawca w sklepie), Krystyna Rutkowska-Ulewicz (sąsiadka Sucheckich), Małgorzata Sadowska (aktorka grająca w reklamie realizowanej przez Michała), Omar Sangare (zleceniodawca reklamówki szamponu), Ewa Skibińska (koleżanka Ewy zeznająca w sądzie przeciwko Michałowi), Wojciech Skibiński (dozorca na zebraniu Stowarzyszenia Obrony Praw Ojca), Włodzimierz Stępiński (goryl wynajęty przez teściową Michała), Maciej Syta ,Bogdan Szczesiak (funkcjonariusz Straży Miejskiej), Tomasz Taraszkiewicz (ojciec Maćka), Mirosław Zbrojewicz (goryl wynajęty przez teściową Michała), Piotr Zelt (goryl wynajęty przez teściową Michała), Bartosz Żukowski (asystent reżysera), Michał Bukowski(policjant; nie występuje w czołówce), Elżbieta Czerwińska(członkini Parlamentarnego Koła Kobiet w telewizji; nie występuje w czołówce), Ewa Dąbrowska (aktorka występująca w reklamie szamponu; nie występuje w czołówce), Jarosław Jakimowicz(Strąk, „ojciec” Kasi na sali sądowej; nie występuje w czołówce),Dariusz Kordek (aktor występujący w reklamie szamponu; nie występuje w czołówce), Andrzej Środziński (nie występuje w czołówce)
Nagrody
 1995 Ewa Smal Gdynia (do 1986 Gdańsk) (FPFF)-nagroda za montaż
 1995 Renata Dancewicz Gdynia (do 1986 Gdańsk) (FPFF)-nagroda za drugoplanową rolę kobiecą
 1995 Cezary Pazura Gdynia (do 1986 Gdańsk) (FPFF)-nagroda za drugoplanową rolę męską
 1995 Bogusław Linda Gdynia (do 1986 Gdańsk) (FPFF)-nagroda za pierwszoplanową rolę męską
 1995 Maciej Ślesicki Gdynia (do 1986 Gdańsk) (FPFF)-nagroda za reżyserię
 1995 Gdynia (do 1986 Gdańsk) (FPFF)-nagroda Publiczności (od r. 1995 „Złoty Klakier” – nagroda Radia Gdańsk)
 1996 Maciej Ślesicki Tarnów (Tarnowska Nagroda Filmowa)-Maszkaron – Nagroda Publiczności
 1996 Maciej Ślesicki Tarnów (Tarnowska Nagroda Filmowa)-nagroda jury młodzieżowego za debiut reżyserski
 1996 Maciej Ślesicki Złota Kaczka (przyznawana przez pismo „Film”) w kategorii: najlepszy film polski; za rok 1995
 1995 Syrenka Warszawska (nagroda Klubu Krytyki Filmowej SDP)-w kategorii filmu fabularnego
 
Piosenka: TYLKO ŚPIJ
 Słowa piosenki (-nek): Justyna Holm
 Muzyka piosenki (-nek): Przemysław Gintrowski