MĘSKIE – ŻEŃSKIE
Rok: 2003 – 2004
Premiera: 2003. 12. 25
Gatunek: Komedia
Produkcja: Polska
Dane techniczne: Barwny.
Opis: Serial telewizyjny, w którym pierwsze skrzypce gra Krystyna Janda – pomysłodawczyni przedsięwzięcia, reżyser, współautorka scenariusza i odtwórczyni głównej roli. Autorem zdjęć do odcinków „Wigilia””, „Ciąża” i „Narzeczony” jest Witold Sobociński. Kolejne trzy odcinki ” Buty”, ” Danie świąteczne” i ” Aktorka” sfotografował Edard Kłosiński. Jedna z największych polskich aktorek stworzyła, jak sama mówi, serial feministyczny, serial o problemach współczesnych kobiet i odwiecznej wojnie płci. Każdy z kolejnych odcinków ma tworzyć odzielną, zamkniętą całość. Będą to rozmaite historie wzięte z życia, dotyczące nas wszystkich, odzwierciedlające współczesną polską rzeczywistość. Klamrą spinającą wszystkie opowieści są główne postaci: właścicielka galerii sztuki, jej dorosła córka oraz gospodarz domu, jego żona i syn. Obok stałych bohaterów w każdym z odcinków pojawi się nowa postać, która wniesie swoją historię, swoje życiowe problemy. Cały serial jest utrzymany w lekkim, komediowym tonie, ale też niepozbawiony sentymentalizmu, skłaniający do refleksji i zadumy nad życiem. Większość scen rozgrywa się w galerii sztuki, którą prowadzi główna bohaterka. Lilka Janicka – samotna, niezależna kobieta w średnim wieku traci pracę w muzeum wskutek redukcji etatów. Nie poddaje się jednak, nie dramatyzuje, nie płacze. Wręcz przeciwnie, chce pokazać wszystkim, jak doskonale radzi sobie w trudnej sytuacji. Przede wszystkim zamierza udowodnić, że może osiągnąć wiele bez mężczyzny u boku, choć wyraźnie jest jej ciężko bez partnera. Janicka Postanawia otworzyć galerię sztuki w centrum miasta. [PAT]
Reżyseria: Krystyna Janda
Reżyser II: Beata Gościk
Asystent reżysera: Elżbieta Turska
Współpraca reżyserska: Justyna Kopik-Nagłowska
Scenariusz: Krystyna Janda , Arkadiusz Borowik , Anna Bojarska
Zdjęcia: Witold Sobociński , Edward Kłosiński
Operator kamery: Jan Holoubek
Operator Steadicam: Adam Różański , Tomasz Karnowski(współpraca)
Współpraca operatorska: Grzegorz Stankiewicz , Piotr Tadla , Paweł Zakrzewski
Oświetlenie: Tomasz Gradowski (mistrz), Marek Baprawski , Tomasz Baprawski
Wózkarz: Tomasz Grzywacz , Robert Szymański
Scenografia: Barbara Ostapowicz
Współpraca scenograficzna: Andżelika Gereluk , Tomasz „Szeryf” Kotuliński , Antoni Zakrzewski
Kierownictwo budowy dekoracji: Jarosław Pieńkowski
Rekwizyty: Cezary Matysiak
Kostiumy: Irena Biegańska
Współpraca kostiumograficzna: Małgorzata Domańska , Irena Tarasow
Opracowanie muzyczne: Anna Malarowska
Dźwięk: Wacław Pilkowski
Współpraca dźwiękowa: Maciej Kuczkowski , Radosław Niemiec
Montaż: Milenia Fiedler
Współpraca montażowa: Adam Kałuski
Charakteryzacja: Małgorzata Majewska
Współpraca charakteryzatorska: Aneta Mizera-Jąkalska
Opracowanie graficzne: Marcin Hoszowski
Fotosy: Małgorzata Domańska
Kierownictwo produkcji: Małgorzata Fogel-Gabryś
Kierownictwo produkcji II: Anna Przybyszewska
Kierownictwo planu: Robert Feluch
Sekretariat planu: Danuta Malipan
Produkcja wykonawcza: TILSA (firma producencka)
Produkcja: Telewizja Polska – Agencja Filmowa (dla Programu 2)
Obsada aktorska: Krystyna Janda (Lilka Janicka, właścicielka galerii), Maria Seweryn (weterynarz Wanda, córka Lilki), Sylwester Maciejewski (dozorca Konrad Mazuś)
Piosenka: ESPANIOL, BUJA, DODAJ SOBIE OTUCHY, BOLI CISZA, I’LL BE WAITING
piosenki z płyty „Fanaberia”
Muzyka piosenki (-nek): Paweł Rurak-Sokal
Słowa piosenki (-nek): Tatiana Okupnik
Wykonanie piosenki (-nek): Blue Cafe (zespół)
Zobacz także w naszych innych bazach:
Bibliografia – MĘSKIE – ŻEŃSKIE (serial tv)
Galeria zdjęć (11)
Rodzaj: Odcinek serialu tv
Rok: 2003
Dane techniczne: 36 min.
Opis: Akcja rozpoczyna się w Wigilię. Lilka urządza galerię, trwają ostatnie przygotowania do otwarcia. Pomaga jej syn dozorcy domu, Sylwek. Gdy chłopak musi wyjść, zastępuje go ojciec. Poczciwy i dobroduszny Konrad chętnie spieszy z pomocą samotnej kobiecie. Wigilia to najpiękniejszy dzień w roku, wszyscy powinni być dla siebie życzliwi i uczynni. Nagle wpada żona dozorcy, Wioletta, krzykliwa i awanturnicza kobieta, która uważa, że mąż ma obowiązki wobec rodziny i przede wszystkim musi się zająć pracami domowymi. Powstaje problem, kto zabije wigilijnego karpia. Tego dnia w galerii zjawia się również Wanda, 27-letnia córka Lilki, oświadczając, że nie spędzi z matką Wigilii. Jest weterynarzem i akurat tego dnia ma dyżur w klinice. Lila jest zrozpaczona, już przygotowała tyle świątecznych smakołyków. Chcąc uniknąć matczynego biadolenia Wanda wymyka się z galerii. Zostawia w torbie gwiazdkowy prezent z „instrukcją obsługi”. [PAT]
Scenariusz
Obsada aktorska: Beata Zygarlicka (Wioletta Mazuś, żona dozorcy), Bernard Szyc (Sylwek Mazuś, syn dozorcy), Anna Majcher (fryzjerka Bożenka), Teresa Szmigielówna (Wiesia), Joanna Pokojska (Gabrysia, właścicielka papugi „Jadzi”), Łukasz Nowicki (Andrzej, właściciel papugi „Jadzi”), Grzegorz Wons(bezdomny Kamiński), Wacław Szklarski (nieznajomy)
Rodzaj: Odcinek serialu tv
Rok: 2003
Premiera: 2004. 03. 17
Dane techniczne: 38 min.
Opis: Lilka Janicka spotyka się z córką w parku. Wanda jest wyraźnie zdenerwowana, żali się matce, że musiała uśpić w klinice pięć kotów. Opowiada nieskładnie o swoich przeżyciach, pochłaniając kolejną bułkę wielkości Mostu Poniatowskiego, jak wyrzuca jej Lilka. Matka zaczyna podejrzewać, że córka jest w ciąży, dopytuje się o ojca dziecka. Tymczasem Wanda przeżywa kryzys, zwierza się, że popadła w depresję. Ponadto martwi się o przyjaciółkę. To właśnie Hania spodziewa się dziecka, a jej chłopak, dowiedziawszy się o ciąży po prostu się ulotnił. Zaangażowana w sprawę Hani Lilka postanawia zasięgnąć opinii u poznanego w galerii adwokata. Jarema Zawisza Potucki jest przekonany, że to właśnie Lilka jest w ciąży i na tym tle dochodzi do nieprzyjemnej wymiany zdań. Ale Lilka poznaje w kancelarii panią adwokat i to ona udziela jej najcenniejszych rad. [PAT]
Obsada aktorska: Agnieszka Krukówna (Hania, przyjaciółka Wandy), Szymon Bobrowski (Marek, chłopak Hani), Andrzej Piszczatowski (mecenas Jarema Zawisza Potucki), Katarzyna Herman (adwokatka), Michał Zieliński (przystojny klient Lilki), Wojciech Asiński (kelner; nie występuje w czołówce)
Rodzaj: Odcinek serialu tv
Rok: 2003
Opis: Wanda zakochuje się, a jej wybrankiem jest chłopak z agencji reklamowej. Dziewczyna boi się jednak, że nie ma u niego żadnych szans. Lilka każe córce przyprowadzić chłopaka do galerii pod pretekstem urządzenia lokalu tak, by przyciągał jak najwięcej klientów. Kot, bo tak zwie się obiekt westchnień Wandy, przedstawia zachwyconej Lilce swoją koncepcję eksponowania dzieł. Niestety, efekt zmian jest odwrotny do zamierzonego: w galerii pojawia się coraz mniej klientów. Niebawem Wanda znów odwiedza matkę. Jest całkowicie odmieniona, ale zmiana nie przypada matce do gustu. Dziewczyna tłumaczy jej ascetyczne wizje życiowe ukochanego. Kiedy zjawia się tam następnym razem, jest pogrążona w rozpaczy z powodu zerwania z Kotem. Lilka próbuje wyjaśnić córce, jaki mężczyzna jest jej naprawdę potrzebny. Na pocieszenie, przywracają galerii poprzedni wygląd. Nie spodziewają się, że Kot ponownie tam zawita. Tym razem on jest zupełnie odmieniony i skruszony. [PAT]
Obsada aktorska: Rafał Mohr (Kot, chłopak Wandy), Beata Zygarlicka (Wioletta Mazuś, żona dozorcy), Borys Szyc (Sylwek Mazuś, syn dozorcy)
Rodzaj: Odcinek serialu tv
Rok: 2004
Obsada aktorska: Piotr Machalica , Edyta Olszówka , Beata Zygarlicka (Wioletta Mazuś, żona dozorcy)
Rodzaj: Odcinek serialu tv
Rok: 2004
Obsada aktorska: Wiesława Mazurkiewicz , Adam Woronowicz , Beata Zygarlicka (Wioletta Mazuś, żona dozorcy), Borys Szyc(Sylwek Mazuś, syn dozorcy), Mieczysław Kalenik
Rodzaj: Odcinek serialu tv
Rok: 2004
Obsada aktorska: Maria Ciunelis , Grzegorz Warchoł , Marcin Perchuć , Robert Rutkowski , Eliza Borowska , Beata Zygarlicka(Wioletta Mazuś, żona dozorcy)
scenariusz : Krystyna Janda, Arkadiusz Borowik
odcinki: „Buty”, „Aktorka”, „Danie świąteczne”
Scenariusze odcinków w dziale SCENARIUSZE.
Serial „Męskie – żeńskie” ma zaledwie 6 odcinków, prawdziwie autorskie piętno i rzeszę fanów w Internecie. Podobno był bezpośrednią przyczyną powstania Teatru Polonia, założonego przez Jandę na fali buntu przeciw decyzji TVP o zawieszeniu jegoprodukcji.
Na pierwszy plan serialu wysuwa się zdecydowanie temperament Krystyny Jandy; jego wibrujący rytm odnajdziemy nawet w montażu i zdjęciach. W każdym odcinku za pomocą wziętej jakby wprost z życia historii autorka opowiada nam o sprawach codziennych, ale tylko pozornie banalnych: miłości, ambicjach, źle ulokowanychuczuciach, nieudanych związkach, ciągłej pogoni za szczęściem, lęku przed samotnością i wierze w to, że wszystko dopiero przed nami. Jest w tym celna obyczajowa obserwacja, spora dawkahumoru i trafiające w punkt kreacje głównych bohaterek – matki i córki, granych przez reżyserkę oraz jej rzeczywistą córkę, Marię Seweryn. Na drugim planie mamy doskonałe role wybitnych polskich aktorów, wśród których znaleźli się m.in. Borys Szyc, Edyta Olszówka, Piotr Machalica i Robert Więckiewicz.
Serial „Męskie – żeńskie” na antenie Kino Polska we wtorki o godzinie 19.10 (od 5 kwietnia 2011 roku).
Wpisz to do kalendarza, odwołaj inne plany, wyłącz telefon, a jeśli musisz – urwij się z pracy. Od 5 kwietnia w każdy wtorek o 19:10 na antenie Telewizji Kino Polska świetny serial „Męskie – żeńskie”; wymyślony, zagrany i wyreżyserowany przez Krystynę Jandę.
Podobno był bezpośrednią przyczyną powstania Teatru Polonia, założonego przez Jandę na fali buntu przeciw decyzji TVP o zawieszeniu jego produkcji. Serial „Męskie – żeńskie” ma zaledwie 6 odcinków, prawdziwie autorskie piętno i rzeszę fanów w Internecie. „Film wzruszył mnie i rozbawił. Mam prośbę o kolejne odcinki. Proszę też o powtórzenie poprzednich, ale w godzinach po dwudziestej – mieszkam poza Warszawą” – pisze na jednym z forów internautka Basia. „Kobietą zdecydowanie nie jestem, mimo to podobało mi się bardzo” – wtóruje jej męski głos na portalu o tematyce filmowej.
Na pierwszy plan wysuwa się tu zdecydowanie temperamentKrystyny Jandy; jego wibrujący rytm odnajdziemy nawet w montażu i zdjęciach. W każdym odcinku za pomocą wziętej jakby wprost z życia historii autorka opowiada nam o sprawach codziennych, ale tylko pozornie banalnych: miłości, ambicjach, źle ulokowanych uczuciach, nieudanych związkach, ciągłej pogoni za szczęściem, lęku przed samotnością i wierze w to, że wszystko dopiero przed nami. Jest w tym celna obyczajowa obserwacja, spora dawka humoru i trafiające w punkt kreacje głównych bohaterek – matki i córki, granych przez reżyserkę oraz jej rzeczywistą córkę, Marię Seweryn. Na drugim planie mamy doskonałe role wybitnych polskich aktorów, wśród których znaleźli się m.in. Borys Szyc, Edyta Olszówka, Piotr Machalica i Robert Więckiewicz.
„Męskie – żeńskie” to także projekt bardzo osobisty – chociażby przez to, że w realizacji wsparło autorkę grono najbliższych. Oprócz Marii Seweryn był to nieżyjący już mąż Krystyny Jandy, operator Edward Kłosiński (za kamerą w trzech odcinkach serii). Na planie pojawił się też jej osobisty foksterier, Oskar. Rys osobisty, by nie powiedzieć: autobiograficzny, znalazł się również w scenariuszu. W czasie realizacji tego projektu, po rozstaniu z Teatrem Powszechnym, Krystyna Janda musiała znaleźć nowy pomysł na siebie. W serialu przed tym zadaniem staje grana przez nią Lilka, zwolniona z muzeum w wyniku redukcji etatów i w odpowiedzi na życiowy krach zakładająca swoją własną galerię. Prawda, że brzmi znajomo?
Mówi się, że za „Męskim – żeńskim” stoją poglądy Jandy na sprawy płci tak ugruntowane, że mąż aktorki namawiał ją wręcz do założenia partii „Godność Kobiety Polskiej”. Szczęśliwie zawsze broniło ją przed tym poczucie humoru, którego nie brakuje również w serialu. Choć oglądamy tu świat z perspektywy żeńskich bohaterek, pierwiastek męski okazuje się ostatecznie nieodzowny, mimo że nie szczędzi mu się ironii. Rezultat to mieszanka inteligentna, prowokacyjna i nieodparcie śmieszna, a przy tym – jak podkreśla reżyserka – bardzo polska. „Męskie – żeńskie” nie przypomina „Seksu w wielkim mieście”, za to przez swoją aktualność daje nam posmak najbliższej rzeczywistości. Nie dziwi więc fakt, że ta wyjątkowa pozycja trafia na antenę Telewizji Kino Polska – stacji skupionej na promowaniu polskich filmów, która od 8 lat łączy przed ekranami całe rodziny. Nowa pozycja w ramówce z pewnością potwierdzi jakość jej oferty programowej.
A zatem, panie i panowie – poczynając od 5 kwietnia, jedyna rozsądna decyzja na wtorkowe wieczory to włączyć telewizor i obejrzeć autorski serial Jandy w Telewizji Kino Polska. „Ona ma coś do powiedzenia na ekranie” – powiedział o artystce Andrzej Wajda.
I oczywiście miał rację.