Werdykt 11. Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Boska Komedia został ogłoszony o godzinie 1 rano 16 grudnia 2018 roku.
Najlepszymi przedstawieniami festiwalu zostały wybrane „Pod presją” w reżyserii Mai Kleczewskiej z Teatru Śląskiego oraz „Zapiski z wygnania” w reżyserii Magdy Umer z Teatru Polonia, które dzielą nagrodę w wysokości 50.000 zł, ufundowaną przez Prezydenta Miasta Krakowa.
W tym roku Jury podjęło decyzję przyznać aż dwie nagrody ex-aequo. Są to: nagroda za najlepszą produkcję i za najlepszą rolę kobiecą.
Jury konkursu INFERNO obradowało w składzie: ANAMARTA DE PIZARRO, IVAN MEDENICA, IGOR LOZADA oraz ANTÓNIO ARAÚJO i przyznało nagrody w dziewięciu kategoriach:
DRUGA NAGRODA AKTORSKA (w wysokości 5 000 PLN) ZA NAJLEPSZĄ ROLĘ MĘSKĄ FESTIWALU – Jan Sobolewski za rolę w Żabach.
Za wspaniałą grę aktorską, będącą przykładem świetnego zrozumienia, współpracy i zaufania, jakim wzajemnie darzą się reżyser i jego zespół w tworzeniu wyjątkowego, inteligentnego i błyskotliwego języka scenicznego. Za dogłębne przedstawienie swoją grą koncepcji artystycznej przedstawienia.
DRUGA NAGRODA AKTORSKA (w wysokości 5 000 PLN) ZA NAJLEPSZĄ ROLĘ KOBIECĄ FESTIWALU – Jadwiga Jankowska-Cieślak za rolę w Wyjeżdżamy.
Aktorka bardzo silnie zaznaczyła swoją obecność na scenie, zachowując ironiczny dystans wychodzący poza grę przedstawiającą, co zaowocowało najwyższej jakości sztuką sceniczną.
NAGRODA (w wysokości 10 000 PLN) ZA NAJLEPSZĄ REŻYSERIĘ DŹWIĘKU I MUZYKĘ – Paweł Mykietyn za pracę nad Wyjeżdżamy.
Praca reżysera dźwięku w zwycięskim przedstawieniu wyszła poza komponowanie muzyki, tworząc potężny krajobraz dźwięków. Krajobraz ten obejmuje grę na scenie, lecz jednocześnie buduje tarcia i napięcia, stając się w ten sposób autonomicznym wszechświatem.
NAGRODA ZA NAJLEPSZĄ SCENOGRAFIĘ I KOSTIUMY (10 000 PLN) – Małgorzata Szczęśniak za scenografię do Wyjeżdżamy.
Scenografia stanowi nie tylko miejsce, w którym rozgrywa się spektakl i pojawiają się bohaterowie, lecz również tło wszystkich tematów: przychodzenia i wychodzenia, przechodzenia i odchodzenia; tu rozwijają się w niezależną geografię.
PIERWSZA NAGRODA AKTORSKA (w wysokości 10 000 PLN) – ZA NAJLEPSZĄ ROLĘ MĘSKĄ FESTIWALU – Szymon Czacki za rolę w Konformiście 2029.
Choć był obecny na scenie przez niemal cały spektakl, nie koncentrował się na sobie. Jego obecność polegała na subtelnych relacjach z partnerami scenicznymi.
NAGRODA ZA NAJLEPSZĄ REŻYSERIĘ (10 000 PLN) – Michał Borczuch za Żaby.
We współpracy ze swoim zespołem aktorskim i całym zespołem, opartej na zaufaniu i zrozumieniu, reżyser opuszcza własną strefę komfortu i podejmuje ryzyko tworzenia autentycznego, dziwnego, potężnego i szczerego świata scenicznego. Ów świat mówi o polityce nie poprzez dyskurs, ale ucieleśniając go przy użyciu wszystkich elementów języka scenicznego.
PIERWSZA NAGRODA AKTORSKA EX-AEQUO (w wysokości 10 000 PLN) ZA NAJLEPSZĄ ROLĘ KOBIECĄ FESTIWALU
– Sandra Korzeniak za rolę w Pod Presją
Wykorzystując realistyczną, psychologiczną grę aktorską, zwyciężczyni wychodzi daleko poza ograniczające ją ramy, zanurzając się w świecie fikcji przynależnej bohaterce. W ten sposób nie tylko tworzy wspaniałą dramatyczną rolę obłąkanej, lecz reprezentuje tożsamość polityczną kobiety we współczesnym, pełnym ucisku świecie. Paradoksalnie to właśnie z niej emanuje wyjątkowe poczucie wolności.
– Krystyna Janda za rolę w Zapiski z wygnania
Wykorzystując literackie wzory, aktorka ucieleśnia polityczne i humanistyczne treści – nie stosując ani realistycznych bądź melodramatycznych mechanizmów, ani osądów. Jej głos – dosłownie i metaforycznie – wyraża głośny sprzeciw wobec faszyzmu, nie ferując żadnych wyroków.
NAJLEPSZYMI PRODUKCJAMI (50 000 PLN) BOSKIEJ KOMEDII 2018 roku ogłaszamy:
– Pod presją w reżyserii Mai Kleczewskiej.
Wykorzystując wysoki stopień realizmu w przedstawieniu tak aktorskim, jak i scenograficznym, nagrodzona produkcja wychodzi daleko poza emocje. Zamierzony cel osiąga poprzez multimedia, szczególny styl gry głównej aktorki oraz atmosferę dramatu. Ich połączenie daje potężny ładunek emocjonalny o politycznym wydźwięku.
– Zapiski z wygnania w reżyserii Magdy Umer
Nie uciekając się do żadnych nowych, wymyślnych form teatralnych, trzymając się jedynie doniosłego politycznie tekstu oraz fantastycznej gry aktorskiej, przedstawienie łączy doświadczenia subiektywne z pamięcią, by otwarcie mówić o ekstremizmach odradzających się nie tylko w Polsce, ale w całym świecie.