DEKALOG
Rok: 1988
Premiera: 1989. 12. 10
Gatunek: Film psychologiczny
Produkcja: Polska
Dane techniczne: Barwny.
Opis: Składający się z dziesięciu części „Dekalog” trudno nazwać serialem. Nie ma tu ciągłości zdarzeń, akcji, różni są bohaterowie – jedynym człowiekiem pojawiającym się we wszystkich częściach jest tajemniczy nieznajomy grany przez Artura Barcisia. Wspólne jest za to miejsce akcji – ogromne, bezosobowe osiedle – sypialnia. Przytłaczające wielkością, niemal jednakowe bloki, ciasne mieszkania, w których rozgrywają się różne – mniejsze i większe dramaty ludzkie. Poszczególne historie opowiadane przez „Dekalog” odpowiadają swoją fabułą treściom niesionym przez kolejne przykazania. Trzeba jednak podkreślić, że Kieślowski i Piesiewicz nadali im formułę możliwą do przyjęcia przez każdego widza – niezależnie od światopoglądu i przekonań religijnych.
Reżyseria: Krzysztof Kieślowski
Reżyser II: Teresa Violetta Buhl
Asystent reżysera: Dariusz Przychoda
Scenariusz: Krzysztof Piesiewicz , Krzysztof Kieślowski
Oświetlenie: Jerzy Tomczuk (główny oświetlacz), Tomasz Gradowski , Krzysztof Koperski , Józef Trzoch , Marek Modzelewski
Scenografia: Halina Dobrowolska
Scenograf II: Grażyna Tkaczyk , Robert Czesak
Asystent scenografa: Anna Iskierka-Małaśnicka , Sławomir Janowski
Dekoracja wnętrz: Magdalena Dipont
Kierownictwo budowy dekoracji: Waldemar Weiss
Rekwizyty: Stefan Witkowski , Dariusz Brus , Krzysztof Budzyński
Kostiumy: Małgorzata Obłoza , Hanna Ćwikło
Asystent kostiumografa: Jolanta Włodarczyk
Garderoba: Helena Tarnacka
Muzyka: Zbigniew Preisner
Montaż: Ewa Smal
Asystent montażysty: Henryka Dancygier , Urszula Rekłajtis
Charakteryzacja: Dorota Seweryńska
Asystent charakteryzatora: Jadwiga Wocial , Jolanta Pruszyńska
Opracowanie graficzne: Mirosław Mentcel
Konsultacja: Robert Brzeziński , Franciszek Szydełko , Andrzej Zaczyński
Kierownictwo produkcji: Ryszard Chutkowski
Organizacja produkcji: Paweł Mantorski , Włodzimierz Bendych
Asystent kierownika produkcji: Włodzimierz Dziatkiewicz , Anna Fiedoruk
Kierownictwo planu: Andrzej Buhl
Sekretariat planu: Mirosława Serafin
Sekretariat grupy: Bożenna Mrówczyńska
Administracja: Anna Kowalska , Małgorzata Dedek
Produkcja: Telewizja Polska , Studio Filmowe (d. Zespół Filmowy) Tor , Sender Freies (Berlin Zachodni)
Atelier: Wytwórnia Filmów Dokumentalnych (Warszawa)
Laboratorium: Wytwórnia Filmów Dokumentalnych (Warszawa)
Obsada aktorska: Andrzej Butruk (nie występuje w czołówce)
Nagrody
1990 Krzysztof Kieślowski Srebrna Taśma (Stowarzyszenie Włoskiej Krytyki Filmowej)-najlepszy film zagraniczny prezentowany we Włoszech
1989 Krzysztof Kieślowski Wenecja (MFF)-nagroda FIPRESCI
1989 Krzysztof Kieślowski Wenecja (MFF)-nagroda „Young Cinema”
1989 Krzysztof Kieślowski Dunkirk (International Films Meeting)-Nagroda Krytyki
1989 Krzysztof Kieślowski Montreal (World Film Festival)-nagroda krytyki
1989 Krzysztof Kieślowski San Sebastian (MFF)-nagroda OCIC (Międzynarodowa Organizacja Katolicka d/s Filmu)
1989 Krzysztof Kieślowski Sao Paulo (MFF)-nagroda krytyki filmowej
1990 Krzysztof Kieślowski Złoty Ekran (przyznawany przez pismo „Ekran”) za reżyserię (za rok 1989)
2000 Krzysztof Kieślowski Nagroda Amerykańskiego Stowarzyszenia Krytyków Filmowych (NSFC) nagroda specjalna za wybitne dokonania w filmie zagranicznym
Zobacz także w naszych innych bazach:
Bibliografia – DEKALOG
Rodzaj: Odcinek serialu tv
DEKALOG, DWA
Dane techniczne: 58 min.
Opis: Ordynator szpitala (Aleksander Bardini) jest starszym, samotnym człowiekiem. Wiedzie ustabilizowane życie, wypełnione nieco już wyblakłymi wspomnieniami z młodości. Jego spokojna egzystencja zostanie jednak brutalnie zakłócona. Oto w jego rękach spocznie los nie narodzonego dziecka Doroty (Krystyna Janda), młodej skrzypaczki. Jej mąż jest pacjentem ordynatora, w stanie ciężkim leży w szpitalu. Dorota jest w ciąży z innym mężczyzną. Postanawia, że jeśli jej mąż przeżyje, usunie ciążę. Jeśli umrze, urodzi dziecko i zwiąże się z jego ojcem. Do podjęcia decyzji potrzebna jej jest jednoznaczna lekarska diagnoza. Domaga się jej od ordynatora, w którym pragmatyzm Doroty i jej zdolność do chłodnej kalkulacji w najbardziej nawet dramatycznych okolicznościach, wywołują dreszcze. Podobnie jak świadomość, że od jego diagnozy zależy życie dziecka. Lekarz nie zawaha się skłamać, aby je uratować. Dorota nie zawaha się wzywać imienia Boga, aby wymusić na nim przysięgę.
Reżyser II: Dariusz Jabłoński
Asystent reżysera: Olaf Lubaszenko
Zdjęcia: Edward Kłosiński
Operator kamery: Edward Kłosiński
Asystent operatora kamery: Piotr Jaszczuk
Garderoba: Maria Mikulska
Wykonanie muzyki: Orkiestra Filharmonii Łódzkiej , Bożena Banaszkiewicz (fortepian)
Dyrygent: Zdzisław Szostak
Konsultacja muzyczna: Janina Kurec
Dźwięk: Małgorzata Jaworska
Asystent operatora dźwięku: Małgorzata Krupa
Technik dźwięku: Piotr Pacholski
Imitator dźwięku: Bogdan Nowak
Fotosy: Andrzej Burchard
Obsada aktorska: Krystyna Janda (Dorota Geller), Aleksander Bardini (ordynator), Olgierd Łukaszewicz (Andrzej Geller, mąż Doroty), Artur Barciś (laborant), Stanisław Gawlik (listonosz Wacek), Krzysztof Kumor (ginekolog), Maciej Szary (dozorca),Krystyna Bigelmajer (pielęgniarka), Karol Dillenius (chory leżący obok Andrzeja), Ewa Ekwińska (pani Basia), Jerzy Fedorowicz(Janek Wierzbicki, przyjaciel Andrzeja), Piotr Siejka (lekarz),Aleksander Trąbczyński (kolega kochanka Doroty), Piotr Fronczewski (kochanek Doroty; tylko głos; nie występuje w czołówce)