Rok: 1980
 Premiera: 1981. 03. 16
 Gatunek: Film psychologiczny, Film historyczny, Film polityczny
 Produkcja: Polska
 
 Dane techniczne: Barwny. 2510 m. 89 min.
 
 Opis: Początek XX wieku. „Biały” działa w służbach specjalnych konspiracyjnej organizacji – wykonuje wyroki. Sąd partyjny skazał na śmierć wybitnego pisarza i publicystę za współpracę z tajną policją. „Biały” podejrzewa, że prawdziwym powodem wydania wyroku jest to, że poglądy pisarza są niewygodne dla organizacji. Ma coraz większe wątpliwości i w końcu wyroku nie wykonuje. Teraz on staje przez sądem partyjnym i na pytanie, dlaczego nie zabił, umie tylko odpowiedzieć, że nie był przekonany o winie pisarza. Ale nie był też przekonany o jego niewinności . . . „Biały” ginie zastrzelony przez innego bojownika organizacji. Scenariusz filmu powstał na podstawie książki Władysława Terleckiego „W biały dzień”. W napisach czołowych twórcy zastrzegają: „Akcja dzieje się po stłumieniu rewolucji 1905 r., w okresie nasilenia prowokacji w ruchu rewolucyjnym, a bohaterowie filmu nie są postaciami historycznymi”. Trudno tu jednak nie wspomnieć o jednej z największych i najtragiczniejszych zagadek historii literatury polskiej, o sprawie Stanisława Brzozowskiego. Ów pisarz i filozof został oskarżony o współpracę z ochraną i skazany na śmierć przez konspiracyjny sąd PPS, a następnie przez sąd obywatelski w roku 1909. Wyroku jednak nigdy nie wykonano, a Brzozowski zmarł we Włoszech na gruźlicę. Edward Żebrowski nie skoncentrował się jednak na szczegółowym odtworzeniu tej sprawy. Skupił się natomiast na sprawie tragicznego rozdarcia młodego socjalisty, któremu zlecono wykonanie wyroku.
Reżyseria: Edward Żebrowski
 Współpraca reżyserska: Zbigniew Gruz , Andrzej Domalik ,Paweł Mann , Jacek Dzik , Bożena Jakubowska
 Scenariusz: Władysław Terlecki , Edward Żebrowski
 Zdjęcia: Witold Stok
 Współpraca operatorska: Krzysztof Pakulski , Józef Letkier ,Tadeusz Gąsiorkiewicz
 Scenografia: Janusz Sosnowski
 Współpraca scenograficzna: Janusz Pol , Marek Morawski ,Wojciech Wolniak
 Dekoracja wnętrz: Stanisław Porembalski
 Kostiumy: Ewa Jurczak
 Współpraca kostiumograficzna: Barbara Mielniczek , Joanna Jarzyńska
 Muzyka: Stanisław Radwan
 Wykonanie muzyki: Orkiestra Filharmonii Łódzkiej
 Dyrygent: Zdzisław Szostak
 Opracowanie muzyczne: Piotr Marczewski , Leszek Orlewicz
 Konsultacja muzyczna: Anna Iżykowska-Mironowicz
 Dźwięk: Małgorzata Jaworska
 Współpraca dźwiękowa: Józef Druś , Maciej Macionga ,Stanisław Hojden
 Montaż: Łucja Ośko
 Współpraca montażowa: Małgorzata Rodowicz , Jacek Kobierski
 Charakteryzacja: Alicja Kozłowska
 Współpraca charakteryzatorska: Beata Matuszczak , Anna Lasoń
 Konsultacja: Stanisław Janicki (d/s filmów archiwalnych), Czesław Magnowski (kaskaderska), Stanisław Czubski (d/s kolejnictwa)
 Kierownictwo produkcji: Jacek Szeligowski
 Współpraca produkcyjna: Zbigniew Żmudzki , Stanisław Rudowicz , Jerzy Piaseczny , Mieczysław Adler , Marianna Pietrzak , Janusz Dąbrowski
 Produkcja: Studio Filmowe (d. Zespół Filmowy) Tor
 Atelier: Wytwórnia Filmów Fabularnych (Łódź) , Romania Film (Bukareszt) (współpraca)
 Laboratorium: Wytwórnia Filmów Fabularnych (Łódź)
 Materiały archiwalne: Filmoteka Polska , Wytwórnia Filmów Dokumentalnych (Warszawa)
 Obsada aktorska: Michał Bajor (Paweł Świętorzecki „Biały”),Krystyna Janda (Ewa, kochanka „Białego”), Gustaw Holoubek(sędzia śledczy), Krzysztof Kolberger (Radziejowicz), Władysław Kowalski (sekretarz), Jan Nowicki (adwokat, mąż Ewy), Jerzy Radziwiłowicz („Korab”), Jerzy Trela (malarz, przyjaciel „Koraba”),Zbigniew Zapasiewicz („Siwy”), Andrzej Żarnecki (Wroński), Jerzy Bińczycki (radca dyskutujący o sprawie „Koraba” w antykwariacie),Teresa Budzisz-Krzyżanowska (pisarka), Aldona Grochal (żona „Koraba”), Tadeusz Huk (mężczyzna w antykwariacie), Zygmunt Hubner („Sierp”), Renata Kretówna (panna), Wiktor Sadecki(świadek na procesie „Koraba”), Andrzej Szalawski(przewodniczący składu sędziowskiego podczas procesu „Koraba”), Wojciech Wysocki (szpicel), Andrzej Brzeski , Andrzej Buszewicz (przedstawiciel partii w Zakopanem), Andrzej Chrzanowski (redaktor gazety odmawiający druku tekstu „Koraba”), Piotr Dejmek (brat „Białego”, ksiądz), Józef Dietl ,Mirosława Dubrawska (matka „Białego”), Jerzy Goliński (lekarz opiekujący się „Korabem” podczas procesu), Andrzej Herder , Ewa Kolasińska (gospodyni w Zakopanem), Jan Kochanowski , Hugo Krzyski , Jan Krzyżanowski , Juliusz Machulski (kinooperator),Magdalena Kuta , Borys Marynowski (kapitan Erlich zabity przez „Białego”), Karol Podgórski , Marek Probosz (gimnazjalista w antykwariacie), Jacek Romanowski , Jan Adamski (sędzia podczas procesu „Koraba”; nie występuje w czołówce), Zbigniew Buczkowski (mężczyzna na ulicy; nie występuje w czołówce), Jan Ciecierski (ojciec „Białego”; nie występuje w czołówce), Andrzej Domalik (widz podczas procesu „Koraba”; nie występuje w czołówce), Andrzej Hudziak (widz podczas procesu „Koraba”; nie występuje w czołówce), Bolesław Michałek (widz podczas procesu „Koraba”; nie występuje w czołówce), Irena Netto (staruszka; nie występuje w czołówce), Bolesław Nowak (widz podczas procesu „Koraba”; nie występuje w czołówce), Stanisław Radwan (widz podczas procesu „Koraba”; nie występuje w czołówce), Roman Stankiewicz (sędzia na procesie „Koraba”; nie występuje w czołówce), Edward Żebrowski (nie występuje w czołówce)
Nagrody
 1981 Edward Żebrowski Gdynia (do 1986 Gdańsk) (FPFF)-Nagroda Główna Jury
 1981 Michał Bajor Gdynia (do 1986 Gdańsk) (FPFF)-nagroda za pierwszoplanową rolę męską
 1981 Witold Stok Gdynia (do 1986 Gdańsk) (FPFF)-nagroda za zdjęcia
 
Pierwowzór: ZWIERZĘTA ZOSTAŁY OPŁACONE
 Gatunek: Powieść
 Autor pierwowzoru: Władysław Terlecki