Leslie Ayvazian zmontowała ten tekst dla siebie, na własne pięćdziesiąte urodziny. Po latach występowania na scenie i pisania dość tradycyjnych sztuk o rodzinach wystawianych na rozmaite próby (od kalectwa dziecka, przez małżeński kryzys, po wykorzenienie) postanowiła zaryzykować. Połączyła popularną w Stanach formułę „one man show” z wielkoobsadowym widowiskiem. Angażując do gry widzów, zrezygnowała z bezpiecznej sytuacji „ja wygłaszam, wy słuchacie”. Musiała improwizować, reagować na ich pomyłki, pocieszać, zachęcać i prowokować.
Janda, podejmując tę rolę, udowodniła dwie rzeczy. Po pierwsze, nie zdobędzie nigdy mistrzostwa świata w skoku do wody, po drugie – ma pewien niepowtarzalny atut. Potrafi z góry przewidzieć zarzuty sceptyków i obrócić je na własną korzyść. Ktoś twierdzi, że jej jedyna specjalność to monologi histerycznych, przekwitających kobiet? Doprowadzi więc ten typ do ekstremum, tworząc zabawną postać naiwnej panikary. Reżyseruje dosłownie, ilustracyjnie? Zatem w sztuce o skoku do basenu naprawdę zbuduje na scenie basen, a w środku posadzi zespół przygrywający wakacyjne rytmy. Aktorka opowiada z przejęciem o największych życiowych klęskach, by za chwilę odśpiewać i odtańczyć podziękowania dla sponsorów. Przy każdej próbie wdrapania się na trampolinę muzycy dają jej tusz, przy każdym dźwięku rozbryzgiwanej fali suflerka oblewa ją wodą. Wokół krążą panowie w hawajskich koszulkach, widzowie rozglądają się ciekawi, kto będzie mówił następny jako Syn – III Turysta z Meksyku czy Ktoś w Żółtych Okularach. Jest kolorowo, swobodnie, wakacyjnie.
Gdyby oceniać tę sztukę w klasyczny sposób, trzeba by przyznać, że pani krzycząca „Bon jour!” jako Kobieta Topless nie stworzyła pełno wymiarowej, wiarygodnej postaci. Sepleniący Policjant nie oddał w jednym słowie „Psepadły” (tzn. przepadły skradzione z mieszkania prezenty ślubne) wszystkich dylematów i obciążeń moralnych swojej grupy zawodowej. Wreszcie sama bohaterka spektaklu kilka razy spektakularnie się zgotowała, pomyliła, wypadła z roli. „Skok z wysokości” to zabawka, miły wakacyjny gadżet. To także sukces programowy Teatru Polonia, który przez jeden sezon stał się jedną z najbardziej otwartych, nowoczesnych i atrakcyjnych scen w Warszawie.
Leslie Ayvazian „Skok z wysokości”, przeł. Joanna Tyrowicz i Krystyna Janda, reżyseria i wykonanie Krystyna Janda, scenografia i kostiumy Maciej M. Putowski, muzyka Olympos/Baxtori, Teatr Polonia w Warszawie, premiera 15 lipca
ŹRÓDŁO: |