26
Maj
2019
11:05

JAK WAM SIĘ PODOBA

JAK WAM SIĘ PODOBA Teatru Wybrzeże w Teatrze Szekspirowskim

17 MAJA 2019, 11:35

W piątek, 28 czerwca o godzinie 19.00 w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim odbędzie się premiera spektaklu Teatru Wybrzeże – JAK WAM SIĘ PODOBA Williama Shakespeare’a w reżyserii Krystyny Jandy!

Sprzedaż biletów na wakacyjne spektakle ruszy w najbliższy poniedziałek o godzinie 12.00 w Teatrze Wybrzeże i o godzinie 14.00 w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim.

O SPEKTAKLU

Jedna z najpopularniejszych komedii Shakespeare’a. Córka wygnanego księcia Rozalinda i jej kuzynka Celia porzucają życie na dworze i wyruszają w ostępy Lasu Ardeńskiego. Tam, uwolnione z okowów konwencji, dziewczyny doznają wyzwalającej transformacji. Ukrywając się w męskich przebraniach, mają szansę zasmakować innego życia i poznać, czym jest prawdziwa miłość.

Krystyna Janda o spektaklu: „Z tą sztuką Szekspira mierzę się od dawna. Najpierw całe lata marzyłam o zagraniu roli Rozalindy, namawiałam na to moich dyrektorów, niestety nie spełniło się to moje marzenie. Uwielbiam tę historię, jej humor, różne sposoby mówienia o miłości, traktowania miłości i związku dwojga ludzi, przez postaci tej sztuki. Radość, kpina, wesołość, prostota, beztroska i młodzieńcze temperamenty, zapisane w tekście, zostawiały zawsze w mojej głowie uwodzące obrazy i wciąż chciałam je ucieleśnić. Teraz mam szansę. Dziękuję Teatrowi Wybrzeże za tę szansę. Mam nadzieję, że powstanie spektakl, który przysporzy radości i przyjemności także Widzom. Dużo myślę o muzyce i ruchu w przedstawieniu. Myślę, jak okiełznać i zatrzymać „wiatr”. Spodziewam się przyjemności i z pracy, i z przedstawienia. Do zobaczenia z Szekspirem, młodym i kipiącym energią – mam nadzieję.”

William Shakespeare
JAK WAM SIĘ PODOBA
Przekład: Stanisław Barańczak
Reżyseria: Krystyna Janda
Scenografia: Magdalena Gajewska
Kostiumy: Dorota Roqueplo
Muzyka i opracowanie muzyczne: Mateusz Dębski
Ruch sceniczny: Emil Wesołowski
Reżyseria świateł: Katarzyna Łuszczyk
Asystent reżysera: Jerzy Gorzko
Inspicjent: Jerzy Kosiła

W spektaklu występują: Katarzyna Dałek, Magdalena Gorzelańczyk, Małgorzata Oracz, Agata Woźnicka, Piotr Biedroń, Jerzy Gorzko, Michał Jaros, Maciej Konopiński, Jacek Labijak, Krzysztof Matuszewski, Marcin Miodek, Jakub Nosiadek, Grzegorz Otrębski, Jarosław Tyrański

Premiera: 28 czerwca na scenie współorganizatora Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego
Kolejne spektakle: 29, 30 czerwca, 4, 5, 6, 7, 11, 12, 13, 14, 18, 19, 20, 21, 26 lipca oraz 15, 16, 17 i 18 sierpnia

CENNIK

PARTER

Bilet normalny: 60zł
Bilet normalny grupowy: 55zł
Bilet ulgowy: 50zł
Bilet ulgowy grupowy: 45zł

FRONTOWE GALERIE NUMEROWANE

Bilet normalny: 50zł
Bilet normalny grupowy: 45zł
Bilet ulgowy: 40zł
Bilet normalny ulgowy: 35zł

FRONTOWE I BOCZNE GALERIE NIENUMEROWANE

Bilet: 30zł
Bilet grupowy: 25zł

DODATKOWE CENY BILETÓW

Wejściówka: 15zł
Karta wrażeń GTS: 40zł
Teatralny czwartek: 25zł

Krystyna Janda (ur. 1952) – aktorka, reżyserka, felietonistka, dyrektorka artystyczna Teatru Polonia i Och-Teatru, prezes Fundacji Krystyny Jandy Na Rzecz Kultury. Debiutowała jeszcze w trakcie studiów rolą Maszy w spektaklu Teatru TV TRZY SIOSTRY w reżyserii Aleksandra Bardiniego. Jej debiutem teatralnym były: Aniela w ŚLUBACH PANIEŃSKICH w Teatrze Ateneum i Dorian Gray w PORTRECIE DORIANA GRAYA w Teatrze Małym. Po raz pierwszy na ekranie pojawiła się jako Agnieszka w filmie Andrzeja Wajdy CZŁOWIEK Z MARMURU. Zagrała ponad 60 ról teatralnych w tym wiele monodramów, z których każdy był jej sukcesem. Ma na koncie blisko 50 ról – od klasycznych do współczesnych – w Teatrze Telewizji i tyleż samo w filmach fabularnych. Jest laureatką wielu nagród i odznaczeń przyznawanych zarówno w Polsce, jak i na świecie. Została nagrodzona Złotą Palmą na festiwalu w Cannes za rolę w filmie PRZESŁUCHANIE Ryszarda Bugajskiego i Medalem Karola Wielkiego w dziedzinie kultury, za wkład w zjednoczenie Europy. W roku 2014 została uhonorowana tytułem Człowieka Wolności 25-lecia w kategorii kultura. W 2019 tygodnik Polityka przyznał Krystynie Jandzie zaszczytny tytuł KREATORA KULTURY. A ostatnio została nagrodzona na Festiwalu Sundance za najlepszą rolę w filmie Jacka Borczucha SŁODKI KONIEC DNIA. W Teatrze Wybrzeże wyreżyserowała SEKS DLA OPORNYCH i RAJ DLA OPORNYCH.

Magdalena Gajewska (ur. 1973) – scenograf. Absolwentka wydziału Architektury Wnętrz i Wzornictwa Przemysłowego poznańskiej ASP oraz Wydziału Scenografii ASP w Krakowie. Pracowała m.in. w Teatrze Powszechnym w Łodzi, Teatrze Polskim w Bydgoszczy, Teatrze Polskim we Wrocławiu oraz w Teatrze Powszechnym w Warszawie. Od 2006 roku scenograf Teatru Wybrzeże. Laureatka nagrody im. Teresy Roszkowskiej przyznawanej przez Polski Ośrodek Międzynarodowego Instytutu ITI. Jest autorką scenografii m.in. do FARSY Z WALWORTH, BABY CHANEL, BRONIEWSKIEGO, MARY PAGE MARLOWE w reżyserii Adama Orzechowskiego oraz do ARABELI, WESOŁYCH KUMOSZEK Z WINDSORU i ZAKOCHANEGO SZEKSPIRA w reżyserii Pawła Aignera.

Dorota Roqueplo (ur. 1960) – francuska kostiumografka pracująca na stałe w Polsce. Tworzy kostiumy do filmów i spektakli teatralnych. Absolwentka Ecole Internationale Des Arts de la Mode. Zadebiutowała przy filmie Macieja Dejczera 300 MIL DO NIEBA. Od tamtej pory zrealizowała kostiumy do ponad 70 filmów i wielu spektakli w teatrach całej Polski. Tworzyła również kostiumy do wielu spektakli telewizji, współpracując z tak znakomitymi reżyserami, jak: Krystyna Janda, Gustaw Holoubek, Piotr Łazarkiewicz czy Andrzej Domalik. Wielokrotna laureatka Nagród Filmowych Orzeł i Nagród na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.

Mateusz Dębski (ur. 1985) – kompozytor i pianista. Ukończył studia kompozytorskie w klasie prof. Marcina Błażewicza w Akademii Muzycznej (obecnie Uniwersytecie Muzycznym) im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Absolwent szkoły muzycznej I i II stopnia w klasie fortepianu i klarnetu oraz liceum w klasie o profilu teatralno-estradowym. Jako kompozytor i pianista współpracuje z wieloma warszawskimi teatrami. Od 2011 roku jest wykładowcą na Wydziale Aktorskim Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie. Z grupą absolwentów warszawskiej AT współtworzy Kabaret Macież. Laureat nagród i wyróżnień, między innymi za muzykę do spektaklu CAŁE KRÓLESTWO KRÓLA w reż. Marcina Jarnuszkiewicza podczas XIX Międzynarodowy Festiwal Teatrów dla Dzieci i Młodzieży KORCZAK (2015) oraz za muzykę do spektaklu GĘŚ, ŚMIERĆ I TULIPAN także w reż. Marcina Jarnuszkiewicza na XXVII Opolskim Festiwalu Teatrów Lalek (2015). W 2014 roku podczas Festiwalu Transatlantyk zdobył główną nagrodę w międzynarodowym konkursie natychmiastowej kompozycji i improwizacji do filmu – Transatlantyk Instant Composition Contest – otrzymując tytuł Transatlantyk Instant Composer 2014.

Emil Wesołowski (ur. 1947) – tancerz, choreograf, pedagog, reżyser. Absolwent Państwowej Szkoły Baletowej w Poznaniu (1966). W sezonie 1979/80 kierował baletem Opery Wrocławskiej, a następnie Teatru Wielkiego w Poznaniu. W połowie 1982 roku związał się z warszawskim Teatrem Wielkim jako szef baletu i solista. W 1985 roku ustąpił ze swej funkcji kierowniczej i poświęcił się przede wszystkim pracy choreograficznej w balecie, operze i teatrach dramatycznych. W latach 1995-2006 był ponownie dyrektorem baletu Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, a od początku 2007 roku do jesieni roku 2008 – dyrektorem artystycznym Teatru Wielkiego w Poznaniu. Potem ponownie związał się z baletem warszawskim i zajmuje obecnie pozycję etatowego choreografa Polskiego Baletu Narodowego w Teatrze Wielkim. W teatrach muzycznych i dramatycznych pracował m.in. z: Januszem Wiśniewskim, Kazimierzem Dejmkiem, Jerzym Grzegorzewskim, Krystyną Jandą, Maciejem Prusem. Emil Wesołowski został odznaczony m.in. Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski, Srebrnym Krzyżem Zasługi, Medalem Zasłużonego dla Kultury Polskiej oraz Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze – Gloria Artis”.

Katarzyna Łuszczyk (ur. 1977) – reżyser światła. Studiowała na wydziale Wiedzy o Teatrze w Akademii Teatralnej w Warszawie i na wydziale Polonistyki na Uniwersytecie Warszawskim. Od 2002 roku jest stałym asystentem Krzysztofa Warlikowskiego. Wyreżyserowała światła do ponad 80 przedstawień w wielu polskich teatrach. Jako reżyser światła współpracowała m.in. z Agatą Dudą-Gracz, Pawłem Passinim, Krystyną Jandą, Michałem Borczuchem, Wiktorem Rubinem, Marcinem Liberem, Agnieszką Glińską, Jerzym Stuhrem, Bogusławem Lindą

teatrwybrzeze.pl, 17.05.2019

https://www.teatrwybrzeze.pl/aktualnosci/jak-wam-sie-podoba-teatru-wybrzeze-w-teatrze-szekspirowskim?fbclid=IwAR1yHUHhDzUj180DPPxzdkC2P4IbPc9lmO7I-hsEV6n53wEHBxBOYrcVCvk

————————– ————————- ————————— ————

 

Premiera “Jak wam się podoba” w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim. Reżyseruje Krystyna Janda

 

Krystyna Janda – aktorka, felietonistka i dyrektorka artystyczna dwóch teatrów Polonia i Och-Teatru, w krótkim czasie już po raz drugi pojawia się w Gdańsku, aby pracować jako reżyserka. Po “Hrabinie”, która premierę miała w Operze Bałtyckiej 5 maja, zobaczymy – już 28 czerwca 2019, na scenie Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego – komedię Szekspira “Jak wam się podoba”.

 

Jedna z najbardziej znanych komedii Szekspira “Jak wam się podoba” dołączy do ulubionego przez widzów letniego repertuaru Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego. Czy najnowsza produkcja – realizowana w kooperacji z Teatrem Wybrzeże – ma szansę dorównać popularnością “Wesołym kumoszkom z Windsoru” z 2015 roku czy “Zakochanemu Szekspirowi” z 2017 roku – oba spektakle reżyserował Paweł Aigner – zobaczymy już w piątek, 28 czerwca 2019, bo na ten dzień przygotowywana jest premiera.

Na pewno wiemy, że Krystyna Janda nie wystawi sztuki w formule sceny elżbietańskiej, tak jak to było w przypadku inscenizacji Aignera, ponieważ pierwotnie planowano realizację tego spektaklu w Teatrze Wybrzeże oraz, że zastosowała zasadę powściągliwości w interpretacji – najważniejszy jest dla niej sam tekst.

– Robię spektakl o miłości i radości życia – mówi Krystyna Janda. – O tym, że jest jeden świat zły, a inny dobry, w którym jest wolność, przyjaźń. Najprościej jak można. Dlatego cała inscenizacja to zagospodarowanie wyłącznie tej przestrzeni. Oparłam się wyłącznie na sztuce aktorskiej – co podkreślała. – Uważam że to jest utwór kameralny. Tam jest bardzo dużo intymności, subtelności, niuansów. To nie jest typowa komedia “biegana” szekspirowska. Dlatego skupiliśmy się na scenach miłosnych i one są dla nas najważniejsze.

 

Krystyna Janda, legendarna Agnieszka z “Człowieka z marmuru” Andrzeja Wajdy i nieokiełznana Maria Linde ze “Słodkiego końca dnia” Jacka Borcucha ma w Trójmieście dobrą passę. W maju tego roku wyreżyserowała, w Operze Bałtyckiej, z sukcesem “Hrabinę” Moniuszki, a na tegorocznym gdyńskim Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@port jury uznało za najlepszy spektakl Teatru Polonia „Zapiski z wygnania” w reż. Magdy Umer, w którym zagrała główną rolę.

Sympatia jest wzajemna: – Na Wybrzeżu gram wszystkie moje role, regularnie. Przyjeżdżam tu jak do swoich przyjaciół.

 

O swojej roli jako reżysera Krzystyna Janda mówi z przekorą: – Jestem reżyserem użytkowym, przede wszystkim w swojej fundacji. To bardzo duże przedsiębiorstwo i muszę zrobić wszystko, żebyśmy się utrzymali. Reżyseruję farsy, komedie, to co trzeba. Nie jestem osobowością reżyserską, jestem przede wszystkim aktorką.

Janda do współpracy zaprosiła znakomitych realizatorów. Za ruch w spektaklu odpowiada wybitny tancerz i wieloletni choreograf Polskiego Baletu Narodowego w Teatrze Wielkim w Warszawie – Emil Wesołowski, a muzykę skomponował i całość opracował muzyczne – Mateusz Dębski, laureat i zdobywca głównej nagrody Międzynarodowego Festiwalu Filmu i Muzyki „Transatlantyk” w Poznaniu, w 2014 r.

– To utwór radosny – tłumaczy Janda. – Są tu wpisane wspaniałe ballady, cudownie przetłumaczone przez Barańczaka. Od połowy utworu jest już tylko radość miłość, wesele i same przyjemności. Pisanie muzyki do tego spektaklu ma w Polsce wielkie tradycje. Ja tym razem poprosiłam młodego kompozytora z Warszawy, żeby się z nami zabawił. A obecność Emila i jego praca przy tym utworze… szczególnie, że jest to taki kadr, w którym trzeba narysować całą historię – nie wyobrażałam sobie, że go z nami nie będzie.

Nad scenografią pracowała doświadczona artystka Magdalena Gajewska, od 2006 roku scenografka Teatru Wybrzeże, która opracowała m.in. scenografię do “Kumoszek” i “Zakochanego Szekspira”, a o kostiumy zadbała Dorota Roqueplo, wielokrotnie nagradzana, pracowała przy ponad 70 filmach i wielu spektaklach w teatrach całej Polski.

 

William Shakespeare

JAK WAM SIĘ PODOBA

Przekład: Stanisław Barańczak

Reżyseria: Krystyna Janda

Scenografia: Magdalena Gajewska

Kostiumy: Dorota Roqueplo

Muzyka i opracowanie muzyczne: Mateusz Dębski

Ruch sceniczny: Emil Wesołowski

Reżyseria świateł: Katarzyna Łuszczyk

Asystent reżysera: Jerzy Gorzko

Inspicjent: Jerzy Kosiła

 

W spektaklu występują: Katarzyna Dałek, Magdalena Gorzelańczyk, Małgorzata Oracz, Agata Woźnicka, Piotr Biedroń, Jerzy Gorzko, Michał Jaros, Maciej Konopiński, Jacek Labijak, Krzysztof Matuszewski, Marcin Miodek, Jakub Nosiadek, Grzegorz Otrębski, Jarosław Tyrański

 

Premiera: 28 czerwca na scenie współorganizatora Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego

Kolejne spektakle: 29, 30 czerwca, 4, 5, 6, 7, 11, 12, 13, 14, 18, 19, 20, 21, 26 lipca oraz 15, 16, 17 i 18 sierpnia na scenie Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego.

 Anna Umięcka, Portam Miasta Gdańska, 28.06.2019

https://www.gdansk.pl/wiadomosci/jak-wam-sie-podoba-w-gdanskim-teatrze-szekspirowskim-rezyseruje-krystyna-janda-premiera-w-piatek,a,149388

———- ————————- —————– —————— —————–

© Copyright 2019 Krystyna Janda. All rights reserved.