08
Wrzesień
2000
01:09

Zdjęcie z planu

zobacz więcej zdjęć (11)

Życie jako śmiertelna choroba przenoszona drogą płciową

Rok: 2000
Premiera: 2000. 09. 08
Produkcja: Polska

Dane techniczne:
Barwny. 96 min.
Okres zdjęciowy: 4-18 października 1999, 15 listopada-20 grudnia 1999, 6-20 stycznia 2000. Budżet: 3 mln zł. Plenery: Dębniki nad Wisłą, Warszawa (szpital na ul. Szaserów, kościół pw. Wszystkich Świętych na placu Grzybowskim), Czerna pod Krakowem (klasztor), Kraków, Paryż.

Opis:
Akcja filmu zaczyna się w średniowiecznej Francji, prawie 1000 lat temu. Przez miasteczko jedzie na ośle święty Bernard z Clairvaux – mistyk, założyciel zakonu Cystersów, nawołującego do krucjat krzyżowych. Na rynku ma być właśnie powieszony koniokrad. Zakonnik prosi, by odstąpiono od wykonania wyroku. Chce zabrać skazańca do klasztoru, przygotować do nieuniknionej egzekucji i dopiero potem wydać. Okazuje się jednak, że to scena z filmu, który jest właśnie kręcony. Na planie czuwa lekarz – Tomasz. Nad nim też wisi wyrok. Jest chory na raka. Musi walczyć o życie albo przygotować się na śmierć. Tomasz jest inteligentnym, myślącym, ale egoistycznie i cynicznie nastawionym do życia mężczyzną około sześćdziesiątki. Podejrzewa, że jest nieuleczalnie chory. Po wykonaniu serii testów jego objawy potwierdzają się. Bliskość końca wyzwala w nim pragnienie, by bezkarnie spróbować wszystkiego, czego w życiu unikał. Chce się przekonać w praktyce jak bezpodstawne były jego dawne hamulce. Tomasz jest rozwiedziony. Jego była żona Anna to kobieta sukcesu. Odeszła od męża, radykalnie zmieniając swoje życie. Związała się z dużo młodszym człowiekiem, Karolem, który nauczył ją, jak robić pieniądze, jak je wydawać i żyć wygodnie. Anna po rozwodzie kupiła Tomaszowi mieszkanie i samochód. Teraz były mąż prosi ją o pomoc w sfinansowaniu podróży do Paryża na konsultację medyczną i leczenie. To jedyna nadzieja na ratunek. Jedzie do Francji, ale na wszystko jest już za późno. Pod pozorem przyjaźni i bezinteresownej pomocy pragnie zniszczyć miłość młodej pary bohaterów – Hanki (charakteryzatorka na planie filmowym) i Filipa (pełen wątpliwości student medycyny). Przekonany o tym, że uczucie miłości nie przetrwa próby czasu, udostępnia im mieszkanie i tym samym liczy na szybki finał ich znajomości. Tomasz spotkał w trakcie realizacji filmu zakonnika – Cystersa. Odwiedza go w klasztorze. W mikroklimacie krypt grobowych, wśród zmumifikowanych zwłok, prowadzi rozmowy z księdzem o życiu, nawróceniu, pojednaniu z Bogiem. Chce uzyskać od niego wyznanie niewiary. Sam boryka się ze swoją wiarą i nie potrafi uwierzyć. Oczekuje jakiegoś znaku, który pokazałby mu jak dalej żyć. Ostania scena – prosektorium szpitalne. Studenci przy zajęciach z anatomii. Na stole leżą zwłoki Tomasza. Profesor wyłapuje z tłumu Filipa i wręcza mu nóż. Filip podejmuje życiową decyzję. Będzie lekarzem. (na podstawie materiałów dystrybutora)

Reżyseria: Krzysztof Zanussi
Współpraca reżyserska: Zbigniew Gruz , Ewa Brodzka
Scenariusz: Krzysztof Zanussi
Zdjęcia: Edward Kłosiński
Operator kamery: Edward Kłosiński , Tomasz Malinowski
Asystent operatora kamery: Tadeusz Obuchowicz
Współpraca operatorska: Sebastian Obuchowicz , Zbigniew Nietresta , Ryszard Szymański , Henryk Wingert
Oświetlenie: Sławomir Grinka , Henryk Bazydło , Piotr Kryska ,Artur Łapot
Scenografia: Halina Dobrowolska
Współpraca scenograficzna: Marian Zawaliński
Dekoracja wnętrz: Wiesława Chojkowska
Kierownictwo budowy dekoracji: Waldemar Weiss , Andrzej Rychtarczyk
Rekwizyty: Cezary Matysiak , Dariusz Lipiński
Dyżurny planu: Adam Nawrocki , Marcin Kurpiewski
Kostiumy: Anna Jagna Janicka
Asystent kostiumografa: Anna Rychlik
Garderoba: Iwona Pijanowska , Jolanta Wieczorek
Muzyka: Wojciech Kilar
Konsultacja muzyczna: Małgorzata Jaworska
Konsultacja: Damian Słonina (w czołówce określenie funkcji: konsultacja wydawnicza)
Dźwięk: Katarzyna Dzida
Technik dźwięku: Jacek Nowakowski , Piotr Pacholski
Imitator dźwięku: Henryk Zastróżny (Łódzkie Centrum Filmowe)
Efekty dźwiękowe: Agnieszka Janowska (Łódzkie Centrum Filmowe), Jolanta Marczewska (Łódzkie Centrum Filmowe),Jadwiga Komuda (Łódzkie Centrum Filmowe), Barbara Domaradzka (operator dźwięku; Łódzkie Centrum Filmowe)
Zgranie dźwięku: Katarzyna Dzida (w systemie Dolby Stereo SR),Jacek Hamela (w systemie Dolby Stereo SR), Radim Hladik jr. (w systemie Dolby Stereo SR; Barrandov Studios – Studio Europa), Petr Kuba (w systemie Dolby Stereo SR; Barrandov Studios – Studio Europa)
Montaż dźwięku: Jacek Hamela (Grupa Siedem Czwartych), Piotr Pacuła-Sergiel (Grupa Siedem Czwartych)
Montaż: Marek Denys
Asystent montażysty: Teresa Ozga
Charakteryzacja: Maja Gawińska-Łyczkowska
Asystent charakteryzatora: Katarzyna Nawrocka
Konsultacja: Barbara Dąbrowska (medyczna), Małgorzata Grzybowska (prawna)
Opieka medyczna: Andrzej Tarasewicz
Public relations: Irena Strzałkowska (rzecznik filmu)
Opracowanie graficzne: Mirosław Mentcel
Fotosy: Agnieszka Piotrowska
Catering: Tadeusz Pilich
Transport: Józef Frymarski , Andrzej Bogdański , Piotr Bartoszkiewicz
Kierownictwo produkcji: Grażyna Kozłowska
Współpraca produkcyjna: Andrzej Besztak , Joanna Jedlecka-Skrodzka
Organizacja zdjęć: Frank Depoux (we Francji), Bertrand Alberge(we Francji)
Kierownictwo planu: Jerzy Mizak
Sekretariat planu: Kamilla Chołoniewska
Sekretariat grupy: Barbara Nietresta
Administracja: Małgorzata Dedek , Elżbieta Heleniak
Kasjer: Urszula Baraniak
Producent wykonawczy: Iwona Ziułkowska
Produkcja wykonawcza: Studio Filmowe (d. Zespół Filmowy) Tor
Produkcja: Telewizja Polska – Agencja Filmowa , Canal+ Polska ,Agencja Produkcji Filmowej
Współpraca produkcyjna: Jacques Le Glou Audiovisuel
Laboratorium: Telewizja Polska
Obsada aktorska: Zbigniew Zapasiewicz (Tomasz Berg),Krystyna Janda (Anna, była żona Tomasza), Tadeusz Bradecki(zakonnik Marek), Monika Krzywkowska (garderobiana Hanka),Paweł Okraska (Filip, chłopak Hanki, student medycyny),Aleksander Fabisiak (profesor), Szymon Bobrowski (Karol, obecny mąż Anny), Francois Dunoyer (starszy lekarz w Paryżu), Dominique Lesage („św. Bernard” w filmie „Bernard i Abelard”), Xavier Schliwanski („Koniokrad” w filmie „Bernard i Abelard”),Małgorzata Pritulak (pielęgniarka), Redbad Klynstra (piosenkarz – narkoman), Maciej Robakiewicz (dyrektor biura podróży), Michał Sieczkowski (chory muzyk), Teresa Marczewska (matka chorego muzyka), Jerzy Radziwiłowicz („starszy wioskowy” w filmie „Bernard i Abelard”), Marek Brodzki (kierownik planu filmu „Bernard i Abelard”), Jacek Kadłubowski (ranny kaskader na planie filmu „Bernard i Abelard”), Krzysztof Kuliński (lekarz), Paweł Walecki (młodszy lekarz w Paryżu), Zuzanna Paluch (sekretarka profesora), Stanisława Celińska (salowa przemywająca Tomasza; w czołówce określenie roli: farmaceutka), Anna Mucha (asystentka dyrektora biura podróży), Maria Kleydysz (sąsiadka Tomasza), Helene Girardin (klapserka na planie filmu „Bernard i Abelard”),Tomasz Lipiński (asystent profesora na obchodzie), Grzegorz Pacek (pracownik kostnicy), Arkadiusz Korol , Adam Guibourge , Artur Guibourge , Jerzy Nasierowski (asystent profesora na zajęciach z patologii; nie występuje w czołówce), Andrzej Sołtysik(mężczyzna w kawiarni; nie występuje w czołówce), Magdalena Walach (kelnerka; nie występuje w czołówce), Jacek Woźniakowski („Abelard” w filmie „Bernard i Abelard”; nie występuje w czołówce; twarz Woźniakowskiego pojawia się na ekranie przez chwilę na plakacie filmu oglądanym przez głównego bohatera na ulicy w Paryżu, według słów samego Krzysztofa Zanussiego z Jackiem Woźniakowskim została nakręcona jedna scena, ktra jednak nie znalazła się w ostatecznej wersji filmu),Krzysztof Zanussi (reżyser filmu „Bernard i Abelard”; nie występuje w czołówce)

Nagrody
2000 Krzysztof Zanussi Gdynia (do 1986 Gdańsk) (FPFF)-Grand Prix (nagroda za najlepszy film) nazwa nagrody: Wielka Nagroda „Złote Lwy Gdańskie”
2000 Zbigniew Zapasiewicz Gdynia (do 1986 Gdańsk) (FPFF)-nagroda za pierwszoplanową rolę męską
2000 Krzysztof Zanussi Gdynia (do 1986 Gdańsk) (FPFF)-nagroda dziennikarzy
2000 Krzysztof Zanussi Moskwa (MFF)-Nagroda Główna (statuetka św. Jerzego)
2001 Orzeł, Polska Nagroda Filmowa w kategorii: najlepszy film; za rok 2000 (23.04)
2001 Krzysztof Zanussi Orzeł, Polska Nagroda Filmowa w kategorii: najlepsza reżyseria; za rok 2000 (23.04)
2001 Krzysztof Zanussi Orzeł, Polska Nagroda Filmowa w kategorii: najlepszy scenariusz; za rok 2000 (23.04)
2001 Wojciech Kilar Orzeł, Polska Nagroda Filmowa w kategorii: najlepsza muzyka; za rok 2000 (23.04)
2001 Marek Denys Orzeł, Polska Nagroda Filmowa w kategorii: najlepszy montaż; za rok 2000 (23.04)
2001 Krzysztof Zanussi Orzeł, Polska Nagroda Filmowa w kategorii: najlepszy producent; za rok 2000 (23.04)
2001 Iwona Ziułkowska Orzeł, Polska Nagroda Filmowa w kategorii: najlepszy producent; za rok 2000 (23.04)
2001 Zbigniew Zapasiewicz Orzeł, Polska Nagroda Filmowa w kategorii: najlepsza główna rola męska; za rok 2000 (23.04)
2001 Edward Kłosiński Orzeł, Polska Nagroda Filmowa (nominacja) w kategorii: najlepsze zdjęcia; za rok 2000
2001 Halina Dobrowolska Orzeł, Polska Nagroda Filmowa (nominacja) w kategorii: najlepsza scenografia; za rok 2000
2001 Anna Jagna Janicka Orzeł, Polska Nagroda Filmowa (nominacja) w kategorii: najlepsze kostiumy; za rok 2000
2001 Krystyna Janda Orzeł, Polska Nagroda Filmowa (nominacja) w kategorii: najlepsza główna rola kobieca; za rok 2000
2001 Monika Krzywkowska Orzeł, Polska Nagroda Filmowa (nominacja) w kategorii: najlepsza drugoplanowa rola kobieca; za rok 2000
2001 Zbigniew Zapasiewicz Santa Monica-nagroda za najlepszą kreację aktorską
2001 Krzysztof Zanussi Września (Ogólnopolski Festiwal Sztuki Filmowej „Prowincjonalia”)-nagroda główna „Jańcia Wodnika”
2001 Krzysztof Zanussi Złota Kaczka (przyznawana przez pismo „Film”) w kategorii: najlepszy polski film; za rok 2000 (5.03)
2001 Krzysztof Zanussi Złota Taśma (przyznawana przez Koło Piśmiennictwa SFP)-w kategorii: film polski za rok 2000; ex aequo z filmem „Daleko od okna” (przyznane 4.01)
2001 Krzysztof Zanussi Tarnów (Tarnowska Nagroda Filmowa)-nagroda jury młodzieżowego
2001 Krzysztof Zanussi Tambow (Festiwal „Złoty Rycerz”)-Nagroda Specjalna Jury
2001 Krzysztof Zanussi Kalifornia (Wine Country Film Festival) nagroda w kategorii: najlepszy reżyser w konkursie międzynarodowym

Utwór muzyczny: PIANO CONCERTO II część: CORALE-LARGO RELIGIOSAME
Muzyka: Wojciech Kilar
Wykonanie muzyki: Piotr Jabłoński, Orkiestra PR
Dyrygent: Wojciech Rajski

Utwór muzyczny: muzyka do filmu KONIG DER LETZTEN TAGE
Muzyka: Wojciech Kilar
Wykonanie muzyki: Narodowa Orkiestra Syfoniczna Polskiego Radia (Katowice), Chór Filharmonii (Kraków)
Dyrygent: Antoni Wit
Wykonanie muzyki: Orkiestra Filharmonii Praskiej
Dyrygent: Stepan Konicek
Wykonanie muzyki: Józef Gawrych

Utwór muzyczny: MSZA GREGORIAŃSKA XI „ORBIS FACTOR”

Utwór muzyczny: BLUES AND BOURBON
Muzyka: Chris Reynolds

Utwór muzyczny: LOVE IS THE ANSWER

Utwór muzyczny: ANGELS
Muzyka: Luden Barnemunde, Johanna Cosmofetsch

© Copyright 2017 Krystyna Janda. All rights reserved.